Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAksezer, Sezgin Çağlaren_US
dc.contributor.authorKöksel, Ayhanen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2016-08-10T13:51:23Z
dc.date.available2016-08-10T13:51:23Z
dc.date.issued2014-09-12
dc.identifier.citationKöksel, A., (2014). A methodology to measure customer expectations by Using Kano's model. İstanbul: Işık Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1099
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 46-48)en_US
dc.descriptionix, 65 leavesen_US
dc.description.abstractKano’s model has been extensively used to investigate the customer requirements and to determine which features of the product (or service) have the most impact on customer satisfaction (or dissatisfaction). During the application of the method, expectations of customers about the features of the product are translated into several categories. Although customer expectations based on the product features are categorized with this method, an expectation degree about the entire product cannot be obtained. The aim of this study is to determine an overall score of customer expectations for the product as a whole by using the categories which are determined by Kano’s model. A customer-defined expectation score (CDES) is useful to identify the features that have a difficulty in satisfying customers. In addition to this, it will be determined whether a relationship exists between expectations of features, overall expectation and demographic characteristics of customers. Furthermore, it is also proposed to identify the product features which have the most impact on customer satisfaction and to determine the improvement amount to satisfy the different satisfaction goals by using the weighted goal programming method under a given budget constraint. As a result, critical product attributes that have the most impact on customer satisfaction will be identified along with their intensities and tradeoffs. Application of the proposed procedure is illustrated on two different case studies including educational software and automobile.en_US
dc.description.abstractKano modeli, müşteri gereksinimlerinin araştırılması ve ürünün (veya hizmetin) hangi özelliklerinin müşteri memnuniyetine (veya memnuniyetsizliğine) daha fazla etki ettiğine karar verilmesi amacıyla yaygın olarak kullanılmaktadır. Yöntemin uygulanması sırasında, müşterinin ürün özellikleriyle ilgili beklentileri çeşitli kategorilerle ifade edilir. Bu metot ile ürün özellikleri bazında müşteri beklentileri belirlenmesine rağmen ürünün tamamı hakkında herhangi bir beklenti derecesi elde edilememektedir. Bu çalışma ile ürün özellikleri bazında belirlenen beklenti kategorilerinin sayısal hale getirilmesiyle, ürünün tamamı için bir toplam beklenti skorunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Müşteri tanımlı beklenti skoru (MTBS) ile hangi ürün özelliklerinde müşteri beklentilerinin daha zor karşılandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca ürün özellikleri ve ürünün tamamı hakkında belirlenen toplam beklenti derecesi ile müşterilerin demografik özellikleri arasında bir ilişkinin olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bununla beraber belirli bir bütçe kısıtı altında müşteri memnuniyetini maksimum edecek ürün özelliklerinin belirlenmesi ve bu ürün özelliklerin ne kadar iyileştirilmesi gerektiği probleminin ağırlıklı hedef programlama yöntemi ile çözülmesi amaçlanmıştır. Burada önerilen yöntemler yazılım ve otomobil örnekleri olmak üzere iki farklı vaka analizi üzerinde uygulanmıştır.en_US
dc.description.tableofcontentsIntroductionen_US
dc.description.tableofcontentsOverviewen_US
dc.description.tableofcontentsMotivationen_US
dc.description.tableofcontentsOutlineen_US
dc.description.tableofcontentsLiterature Reviewen_US
dc.description.tableofcontentsConcept of Customer Satisfaction and Kano’s Modelen_US
dc.description.tableofcontentsKano’s Modelen_US
dc.description.tableofcontentsIntroduction to Kano’s Modelen_US
dc.description.tableofcontentsClassification of Attributesen_US
dc.description.tableofcontentsAttractive Quality (A)en_US
dc.description.tableofcontentsMust-be Quality (M)en_US
dc.description.tableofcontentsOne-Dimensional Quality (O)en_US
dc.description.tableofcontentsIndifferent Quality (I)en_US
dc.description.tableofcontentsReverse Quality (R)en_US
dc.description.tableofcontentsQuestionable (Q)en_US
dc.description.tableofcontentsThe Kano Questionnaireen_US
dc.description.tableofcontentsKano Evaluation Tableen_US
dc.description.tableofcontentsAnalysis of the Questionnaireen_US
dc.description.tableofcontentsAutomobile Case Studyen_US
dc.description.tableofcontentsIntroductionen_US
dc.description.tableofcontentsKano Questionnaireen_US
dc.description.tableofcontentsAnalysis of the Participantsen_US
dc.description.tableofcontentsData Analysisen_US
dc.description.tableofcontentsNon-Preemptive Goal Programming Modelen_US
dc.description.tableofcontentsEducational Software Case Studyen_US
dc.description.tableofcontentsIntroductionen_US
dc.description.tableofcontentsKano Questionnaireen_US
dc.description.tableofcontentsAnalysis of the Participantsen_US
dc.description.tableofcontentsData Analysisen_US
dc.description.tableofcontentsCustomer-Defined Expectation Scoreen_US
dc.description.tableofcontentsConclusionen_US
dc.description.tableofcontentsResults of Researchen_US
dc.description.tableofcontentsFuture Researchen_US
dc.description.tableofcontentsLINGO Dataen_US
dc.description.tableofcontentsLINGO Codesen_US
dc.description.tableofcontentsOutput of LINGOen_US
dc.description.tableofcontentsSPSS Outputsen_US
dc.description.tableofcontentsTwo Sample T-Test Results of CDES According to Class Yearen_US
dc.description.tableofcontentsTwo Sample T-Test Results of CDES According to Genderen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subject.lccHF5415.335 .K65 2014
dc.subject.lcshConsumer satisfaction -- Evaluation.en_US
dc.subject.lcshConsumer satisfaction -- Research.en_US
dc.subject.lcshQuality control.en_US
dc.titleA methodology to measure customer expectations by Using Kano's modelen_US
dc.title.alternativeKano modeli kullanılarak müşteri beklentilerinin ölçülmesi için bir yöntemen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorKöksel, Ayhanen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess