Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBalkır Neftçi, Nazlıen_US
dc.contributor.authorBörekçi, Berilen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2017-03-16T11:15:13Z
dc.date.available2017-03-16T11:15:13Z
dc.date.issued2017-01-05
dc.identifier.citationBörekçi, B. (2017). Okul öncesi çocuklarda dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin, davranışsal, sosyal problemler, aile işlevselliği ve ebeveyn tutumları ile ilişkilerinin değerlendirilmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1201
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 77-84)en_US
dc.descriptionx, 103 leavesen_US
dc.description.abstractProblemin tanımı: Bu araştırmanın amacı DEHB belirtileri gösteren 4-6 yaş aralığındaki çocukların sosyal, davranışsal problemlerini tespit etmek, aile işlevselliklerini ve ebeveynlerinin tutumlarını incelemektir. Yöntem: Katılımcılar, İstanbul Kadıköy ilçesinde yer alan 2016-2017 yılları arasında anaokullarına devam eden 4-6 yaş aralığındaki öğrencilerin ebeveynlerinden ve öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmaya toplam 92 ebeveyn ve 14 öğretmen katılmıştır. Araştırılması amaçlanan bilgiler Sosyodemografik Form, DSM-V Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Formu, Conners Ebeveyn Değerlendirme Ölçeği, Aile Değerlendirme Ölçeği ve Ebeveyn Tutumları Ölçeği ile elde edilmiştir. Bulgular: Conners Ebeveyn Değerlendirme Ölçeğinin analizi sonucunda DEHB belirtileri gösteren çocukların sosyal problemler, kaygı, karşı gelme, duygusal değişkenlik, mükemmeliyetçilik ve psikosomatik belirtileri, DEHB belirtileri göstermeyen çocuklara oranla daha fazla yaşadıkları tespit edilmiştir. Aile Değerlendirme Ölçeği sonucunda dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtileri gösteren çocukların ailelerinde iletişim, duygusal tepki verebilme, davranış kontrolü ve genel işlevler alanlarında sağlıksız işlevsellikleri olduğu görülmüştür. Ebeveyn tutumları açısından bakıldığında ise DEHB belirtileri gösteren çocukların ebeveynlerinin otoriter ve aşırı hoşgörülü tutumu daha fazla sergilediği görülmüştür. Sonuç: Araştırmanın alanyazınına katkısı DEHB olan çocukların ilkokulda yaşayabilecekleri problemlerin önlenmesi yada en aza indirilmesinin okul öncesi dönemde çocukların DEHB belirti düzeylerinin değerlendirilmesi ile sağlanabileceğinin önemini vurgulamaktır. Okul öncesi dönemde DEHB belirtileri gösteren çocukların davranışsal ve sosyal anlamda belirti göstermeyen çocuklardan farklılaşması ayrıca çocukların ebeveynlerinin tutumlarının farklı olması 4-6 yaş aralığında alınacak önemlemlerin önemini göstermektedir. Aile işlevselliği ve bahsedilen diğer alanlardaki problemlerin boyutları büyümeden önemlemler alınması çocuk için olumlu değişimler sağlayacaktır. Bu araştırma ile okul öncesi dönemin ileriki yaşların yordayıcısı olduğu görülmüştür.en_US
dc.description.abstractThe statement of the problem: The aim of this study is to determine the social and behavioral problems of children 4 to 6 years of age with AttentionDeficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and examine their family functions and parents' attitudes toward them. Contribution of this study to literature is to emphasize the importance of evaluation of childrens ADHD symptom levels in preschool years to prevent or minimize the problems that they may experience in primary school. Method: In this research the participants are parents (N=92) and teachers (N=14) of students attending kindergartens between the years of 2016-2017 in Kadıköy province of Istanbul. The information intended to investigate was obtained by Sociodemographic Form, The ADHD Rating Scale-DSM-V, Conners Parent Rating Scale (CPRS), Family Assessment Device and Parenting Scale. Results: Analysis of the CPRS revealed that children with ADHD were more likely to experience social problems, anxiety, oppositional behaviors, emotional instability, perfectionism, and psychosomatic symptoms than did children without ADHD. According to current results of Family Assessment Device children with ADHD have shown dysfunction in communication, affective responsiveness, behavioral control, and general functions areas. Parents of children with ADHD were found to have laxness and overreactivity attitudes toward their children more than parents of children without ADHD. Conclusion: Preschool-age children with ADHD are also at significant risk for psychopathologies other than ADHD and they have disordered family functioning and parental attidudes. Prospective studies are needed to evaluate the evoluation of behavioaral and family functioning difficulties and prognostic properties of ADHD. Key Words: attention deficit disorder, preschool period, childhood, family functioning, parenting styles.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Önemien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tarihçesien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Prevelansıen_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Etiyolojisien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tanı Ölçütlerien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tedavisien_US
dc.description.tableofcontentsDİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU VE İŞLEVSELLİKen_US
dc.description.tableofcontentsSosyal Problemleren_US
dc.description.tableofcontentsDavranış Problemlerien_US
dc.description.tableofcontentsOkul İşlevlerien_US
dc.description.tableofcontentsEBEVEYN TUTUMLARI VE AİLE İŞLEVSELLİĞİen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmada İncelenen Ebeveyn Tutumlarıen_US
dc.description.tableofcontentsEbeveyn Tutumlarını Etkileyen Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunda Ebeveyn Tutumlarıen_US
dc.description.tableofcontentsEbeveynlerin Dikkat Eksiliği Hiperaktivite Bozukluğu Bilgi Düzeyleri ve Tedaviye Etkilerien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunda Aile İşlevselliğien_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Modelien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Evreni ve Örneklemien_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Toplanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Çözümlenmesien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemin Demografik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsCEDÖ İle DSM-V DEHB Korelasyonuna İlişkin Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsDEHB Belirti Düzeyine Göre 2 Grup Oluşturulmasıen_US
dc.description.tableofcontentsDSM-V DEHB Kriterlerine Göre 4 Grup Oluşturulmasıen_US
dc.description.tableofcontentsÖğretmen Bildirimlerine Göre DSM-V DEHB Belirtilerine İlişkin Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMA VE SONUÇen_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunda Davranışsal, Sosyal Problemler ve Okul İşlevlerien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunda Ebeveyn Tutumlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunda Aile İşlevselliğien_US
dc.description.tableofcontentsÖğretmen ve Ebeveynlerin Bildirimlerinin Farklılığıen_US
dc.description.tableofcontentsÖNERİLERen_US
dc.description.tableofcontentsEbeveyn Formlarıen_US
dc.description.tableofcontentsÖğretmen Formlarıen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectAile işlevselliğien_US
dc.subjectÇocukluk çağıen_US
dc.subjectDikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğuen_US
dc.subjectEbeveyn tutumlarıen_US
dc.subjectOkul öncesi dönemen_US
dc.subjectAttention deficit disorderen_US
dc.subjectChildhooden_US
dc.subjectFamily functioningen_US
dc.subjectParenting stylesen_US
dc.subjectPreschool perioden_US
dc.subject.lccRJ506.H9 B67 2017
dc.subject.lcshAttention Deficit Disorder with Hyperactivity children.en_US
dc.subject.lcshHyperactive children.en_US
dc.subject.lcshPreschool children.en_US
dc.subject.lcshPreschool and kindergarten behavior scales.en_US
dc.subject.lcshParent and child.en_US
dc.subject.lcshPsychological tests.en_US
dc.subject.lcshPsychology -- Research.en_US
dc.titleOkul öncesi çocuklarda dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin, davranışsal, sosyal problemler, aile işlevselliği ve ebeveyn tutumları ile ilişkilerinin değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativePreschool children with symptoms of attention deficit hyperactivity disorder: parental attitudes, impairments in behavioral, social, school and family functioningen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-4180-3275
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorBörekçi, Berilen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess