Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYücel, Saime Vicdanen_US
dc.contributor.authorGürhan, Büşraen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2017-03-22T12:50:03Z
dc.date.available2017-03-22T12:50:03Z
dc.date.issued2017-01-05
dc.identifier.citationGürhan, B. (2017). Güzel sanatlar alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin yaratıcılıklarının psikopatolojileri ve kişilik özellikleri üzerindeki etkisi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1216
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 100-111)en_US
dc.descriptionxii, 121 leavesen_US
dc.description.abstractBu araştırmada, Güzel Sanatlar alanında öğrenim gören bir grup gönüllü üniversite öğrencisinin; yaratıcılıklarının psikopatoloji ve kişilik özellikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmamıza, alanyazında bulunan konuyla ilgili makaleler de yaratıcılık ile psikopatoloji ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkilerin anlatılması ve tartışılması kaynak olmuştur. Çalışma kapsamında; sosyodemografik özellikler, bölüm seçimleri, eğitim alanları, kişilik yapıları, psikopatoloji gibi değişkenler yaratıcılık düzeyleri açısından incelenmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular SPSS (Statistical Package for Social Sciences) Windows 22.0 programının kullanımıyla analiz edilmiştir. T test, Anova testi ve Ki Kare testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasında değişkenler arasındaki ilişki farklılıklarını belirlemek için tamamlayıcı olarak Post Hoc Tukey testi, sürekli değişkenler ile arasındaki ilişki Pearson Korelasyon ve Regresyon analizi uygulanarak incelenmiştir. Araştırmaya 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim öğretim yıllarından Işık Üniversitesi’nin ve Pamukkale Üniversitesi’nin Güzel Sanatlar fakültelerinin 1., 2., 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören toplam 200 gönüllü öğrenci katılmıştır. Uygulama, araştırmacı tarafından geliştirilen, ‘’Sosyodemografik Bilgi Formu’’, psikopatolojik değerlendirme için, “Kısa Semptom Envanteri”; yaratıcılık düzeylerini belirlemek için ‘’Raudsepp Ne Kadar Yaratıcısınız Ölçeği’’, kişilik özelliklerini belirlemek için ise ‘’On Maddelik Kişilik Ölçeği’’ yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular alanyazın ile paralellik göstermektedir. Yapılan korelasyon analizinde yaratıcılık ile anksiyete, depresyon, olumsuz benlik, somatizasyon ve hostilite arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuşken, yapılan regresyon analizinde ise yaratıcılık ile depresyon, anksiyete ve somatizasyon arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Yapılan analizde yaratıcılık ile deneyime açıklık arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuşken, yaratıcılık ile duygusal dengelilik arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan Anova ve ki kare analizlerinin sonucunda yaratıcılık ile sosyo demografik değişkenlerin alt boyutlarından, yaşamının büyük bir bölümünü geçirdiği şehir, anne-baba eğitim düzeyi, ekonomik düzey, ailenin sanatsal eğilimi, eğitim alanları, alan dışı ilgilenilen başka sanatsal alanlar, görsel ve yazılı yayın takibi arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Yaratıcılık ve sosyo demografik değişkenlerin regresyon analizinde, baba-anne eğitiminin, ailenin sanatsal eğiliminin ve eğitim alanının yaratıcılığı yordadığı, yaratıcılık ile psikopatolojik boyutlar, kişilik özellikleri ve sosyo demografik değişkenler üzerine yapılan regresyon analizinde ise baba-anne eğitiminin, eğitim alanının ve görsel ve yazılı yayın takibinin yaratıcılığı yordadığı saptanmıştır.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to investige the impact of pschopathology and personality traits of creativity on a group of volunteer university students in the fiels of Fine Arts. The articles related to the topic in the literature of study have been the source of discussing the relationship between the creativity and psychopathology and personality traits. In this scope of work; variables such as sociodemographic characteristics, episode selection, education fields, personality structures, psychopathology were examined in terms of their creativity levels. The findings of the study were analyzed using SPSS (Statistical Package for Social Sciences) Windows 22.0 program. T test, Anova test and Chi square test were used. Post-Hoc Tukey test is used as complement to determine the relationship differences between the variables after the Anova test, the relationship of the correlation with continuous variables is studyied with the Pearson Correlation and Regression analysis. The research has been carried out on the basis of a total of 200 students studying in 1st, 2nd, 3rd and 4th classes of Işık University and Fine Arts faculties of Pamukkale University from 2015-2016 and 2016-2017 academic years. The application was made with the scales which were developed by the researcher's "Sociodemographic Information Form" for pschopathological assesment "Brief Symptom Inventory" to determine the level of creativity "Randsepp, The Scale of How Creative Are You" to determine the personality traits and " Ten Items of Personality Scale". The findings obtained as a result of the resarch are consistent with the text. There was a positive relationship between creativity and anxiety, depression, negative self, somatization and hostility in the correlation analysis, whereas there was also a positive relationship between creativity and depression, anxiety and somatization in the regression analysis. It was found out, there was a positive relationship between creativity and the state of being open to new experience in the analysis, while there was a negative relationship between creativity and emotional balance. As a result of the Anova and chi-square analyzes,there was a significant relationship between the creativity and subscales of socio-demographic variables, the city where a large part of his or her life is spent, the educational level of the parents, the economic level, the artistic tendency of the family, the fields of education, other artistic areas of interest, and visual and written publications. In the regression analysis of creativity and socio demographic variables, the education of parents,the artistic tendency of the family and the educational field is predicting the creativity, whereas in the regression analysis on creativity and psychopathological dimensions, personality traits and socio-demographic variables, the education of parents and the educational field and the follow-up of the visual and written publications is predicting the creativity.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Önemien_US
dc.description.tableofcontentsSınırlılıklaren_US
dc.description.tableofcontentsSayıltılaren_US
dc.description.tableofcontentsSanaten_US
dc.description.tableofcontentsSanat Eserien_US
dc.description.tableofcontentsSanatçıen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılıken_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılığın Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsSüreç Olarak Yaratıcılıken_US
dc.description.tableofcontentsÜrün Olarak Yaratıcılıken_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcı Düşünce İle İlgili Kuramlarıen_US
dc.description.tableofcontentsPsikoanalititk Yaratıcı Düşünme Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsGestalt Yaratıcı Düşünme Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsÇağrışım (Association) Yaratıcı Düşünme Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsAlgısalcı Yaratıcı Düşünme Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsİnsancıl (Hümanist) Yaratıcı Düşünme Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Gelişimsel Yaratıcı Düşünme Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsKarmaşık Yaratıcı Düşünme Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcı Bireyin Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ve Eğitimen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Üzerine Yapılan Çalışmalaren_US
dc.description.tableofcontentsPsikopatolojien_US
dc.description.tableofcontentsPsikopatoloji Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsTarihsel Süreçte Psikopatolojien_US
dc.description.tableofcontentsPsikopatolojinin Sınıflandırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsPsikopatoloji Üzerine Yapılan Çalışmalaren_US
dc.description.tableofcontentsKişiliken_US
dc.description.tableofcontentsKişilik Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsKarakter Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsMizaç (Huy) Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsYetenek Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsBenlik Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsKişiliğin Oluşumuen_US
dc.description.tableofcontentsKişilik Oluşumuna Etki Eden Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsKişilik Yaklaşımına Dair Paradigmalaren_US
dc.description.tableofcontentsKişilik Üzerine Yapılan Çalışmalaren_US
dc.description.tableofcontentsYöntemen_US
dc.description.tableofcontentsEvren ve Örneklemen_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formu (Ek-1)en_US
dc.description.tableofcontentsKısa Semptom Envanteri (KSE) (Ek-2)en_US
dc.description.tableofcontentsRaudsepp Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi (NYT) (Ek-3)en_US
dc.description.tableofcontentsOn Maddelik Kişilik Ölçeği (OMKÖ) (Ek-4)en_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBulgularen_US
dc.description.tableofcontentsDemografik Değişkenlerdeki Farklılıklara İlişkin Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklem Grubunun Genel Yapısına İlişkin Frekans Dağılımıen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Cinsiyet İlişkinsine İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Yaşamının Büyük Bir Kısmını Geçirdiği Şehir İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Baba-Anne Eğitiminin İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Ekonomik Düzeyin İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Ailenin Sanatsal Eğiliminin İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Eğitim Alanlarının İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile İlgilendiği Başka Sanatsal Alanın İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Yaratıcılık Gerektiren Bir Alanda Alınan Ödülün İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Bölümünü Bilinçli Tercih Etme Düzeyinin İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Bölümünün Yaratıcılığa Uygunluğuna Olan İnanç Düzeyinin İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık ile Görsel ve Yazılı Yayın Takibinin İlişkisine Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsGrup İçi İlişkiye Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyleri İle Yaşamının Büyük Bir Kısmını Geçirdiği Yer İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyleri ile Anne-Baba Eğitim Düzeyinin İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyleri ile Ekonomik Düzey İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyleri ile Ailenin Sanatsal Eğiliminin İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcı Düzeyleri ile Eğitim Alanları Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyleri ile Sanatsal İlgi Alanları Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyleri ile Görsel ve Yazılı Yayın Takibi İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsDeğişkenler Arası İlişkiye Yönelik Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyleri İle Psikopatoloji Arasındaki İlişkinin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılık Düzeyi İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılığın, Psikopatoloji ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkisinin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılığın Sosyo Demografik Değişkenler ile Yordayıcılarının İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılığın Psikopatolojik Değişkenler ile Yordayıcılarının İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılığın Kişilik Özellikleri ile Yordayıcılarının İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsYaratıcılığın Yordayıcılarının İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnalizin Özet Sonucuen_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMA VE SONUÇen_US
dc.description.tableofcontentsDemografik Değişkenlerdeki Farklılıkların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsYaşamının Büyük Bir Kısmını Geçirdiği Şehire Göre Yaratıcılık Farklılıklarının Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnne Baba Eğitimine Göre Yaratıcılık Farklılıklarının Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsEkonomik Düzeye Göre Yaratıcılık Farklılıklarının Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAilenin Sanatsal Eğilimine Göre Yaratıcılık Farklılıklarının Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAlınan Sanatsal Eğitim Alanı Göre Yaratıcılık Farklılıklarının Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsBaşka Sanatsal İlgi Alanına Göre Yaratıcılık Farklılıklarının Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsYayın Takibine Göre Yaratıcılık Farklılıklarının Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsDeğişkenler Arasındaki İlişkinin Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsPsikopatoloji ve Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsKişilik Özellikleri ve Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Tartışılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsÖnerileren_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectAnksiyeteen_US
dc.subjectDeneyimere açıklıken_US
dc.subjectDepresyonen_US
dc.subjectDuygusal dengeliken_US
dc.subjectHostiliteen_US
dc.subjectOlumsuz benliken_US
dc.subjectPsikopatolojien_US
dc.subjectSomatizasyonen_US
dc.subjectYaratıcılıken_US
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectCreativityen_US
dc.subjectDepressionen_US
dc.subjectEmotional balanceen_US
dc.subjectHostilityen_US
dc.subjectNegative selfen_US
dc.subjectPsychopathologyen_US
dc.subjectSomatizationen_US
dc.subjectThe state of being open to experienceen_US
dc.subject.lccRC451.4.S7 G87 2017
dc.subject.lcshStudents -- Mental health -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshCreativity and intelligence -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshIntellect -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshCreative ability -- Social aspects -- Turkey.en_US
dc.subject.lcshRegression analysis -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshPsychological tests.en_US
dc.subject.lcshPsychology -- Research.en_US
dc.subject.lcshPsychology -- Research -- Turkey.en_US
dc.titleGüzel sanatlar alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin yaratıcılıklarının psikopatolojileri ve kişilik özellikleri üzerindeki etkisien_US
dc.title.alternativeThe impact on the psychopathologies and personality traits of creativities of university students in the field of fine artsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorGürhan, Büşraen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess