Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.contributor.authorÇelik, Fatma Yağmuren_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2018-10-15T23:01:10Z
dc.date.available2018-10-15T23:01:10Z
dc.date.issued2018-06-04
dc.identifier.citationÇelik, F. Y. (2018). 9-12 yaş grubu çocukların çizdikleri resimlerle depresyon, kaygı ve özsaygı değişkenleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1376
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 100-105)en_US
dc.descriptionx, 124 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı 9-12 yaş grubu çocukların depresyon kaygı ve özsaygı gibi ruh sağlığı değişkenleri ile çocuk çizimlerinden ruh sağlığına dair elde edilen ipuçları arasındaki olası ilişkileri araştırmaktır. Toplamda 120 katılımcının bulunduğu bu çalışmada, katılımcıların ruh sağlığı değişkenlerini değerlendirmek adına Çocuk Depresyon Ölçeği, Coopersmith Özsaygı Ölçeği ve Çocuklar için Durumluk Sürekli Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Yöntem: Katılımcıların çizdikleri resimlerden ruh sağlığına dair elde edilen ipuçlarıyla, araştırma ölçeklerinden elde edilen puanların karşılaştırılması korelasyon analiziyle yapılmıştır. Diğer taraftan depresyon, özsaygı ve kaygı düzeyi üzerinde demografik özelliklerin etkilerinin anlamlılığı “T testi” analiz adımlarıyla incelenmiştir. Bulgular: Analizler sonucunda Coopersmith Özsaygı Ölçeğinden alınan puanlar ile çocuk resimlerinden düşük özsaygıya dair elde edilen puanlar arasında orta düzeyde anlamlı negatif bir korelasyon (r = -.47, p < .01) olduğu görülmüştür. Kovacs Depresyon ölçeğinden alınan puanlar ile çocuk çizimlerinden elde edilen depresyon ipuçları arasında orta düzeyde anlamlı (r =.80, p < .01) bir ilişki saptanmıştır. Çocuklar için Durumluk Sürekli Kaygı Envanteri”nin Durumluk kaygı alt boyutundan alınan puanlar ile çocuk resimlerinden kaygıya dair ipuçları arasında ( r = .52, p < .01)Sürekli Kaygı Envanteri”nin Süreklilik kaygı alt boyutundan alınan puanlar ile çocuk resimlerinden elde edilen kaygı ipuçları arasında ise orta düzeyde anlamlı ( r = .60, p < .01) bir ilişki saptanmıştır. Sonuç: Bu araştırmadan elde edilen verilere göre çocuk resimlerinden elde edilen ipuçlarının ruh sağlığı değerlendirmesinde anlamlı bir araç olduğu söylenebilir. Tüm bu veriler değerlendirildiğinde bu çalışmanın, ebeveyn ile öğretmenlerin resimler aracılığıyla elde ettikleri ipuçlarına dayanarak, çocukların gecikmeden profesyonel destek alabilmelerine, teşhis ve tedavi sürecini hızlandırılabilmelerine ve çocukların duygusal ihtiyaçlarına daha hızlı cevap verebilmelerine destek olduğu söylenebilir.en_US
dc.description.abstractObjective:This research aims to scrutinize the possible relationships between the mental health variables including depression, anxiety and self-esteem in the age group of 9 to 12 years old children, and the clues obtained about mental health depending on the drawings made by children. Within the framework of this study in which 120 participants in total take part, The Children's Depression Inventory, The Coopersmith Self-Esteem Inventory and The State-Trait Anxiety Inventory for Children are employed to assess the mental health variables in the participants. Method:Correlation analysis is used in comparing the clues obtained about the mental health of the participants depending on their drawings with the scores obtained from research scales. On the other hand, the significance of the effects of demographical characteristics on depression, self-esteem and anxiety is examined through the analysis steps of the “T-test”. Result: Based on the results obtained from the analysis, it is shown that there is a moderate downhill correlation (r = -.47, p < .01) between the scores obtained from the Coopersmith Self-Esteem Inventory and the scores on the low self-esteem that are obtained from the drawings made by children. A moderately significant (r =.80, p < .01) relationship is determined between the scores obtained from the Children's Depression Inventory by Kovacs and the clues on depression that are obtained from the drawings made by children. A relationship ( r = .52, p < .01) is determined between the scores obtained from the sub-dimension of State anxiety of the State-Trait Anxiety Inventory for Children and the clues about depression that are obtained from the drawings made by children while a moderately significant ( r = .60, p < .01) relationship is determined between the scores obtained from the sub-dimension of Trait anxiety of the Trait Anxiety Inventory and the clues about depression that are obtained from the drawings made by children. Conclusion:Depending on the data obtained from this research, the clues obtained from the drawings made by children can be regarded as a significant instrument in the assessment of mental health. When evaluated all these data, it would be possible to say that the present study, based on the clues obtained by parents and teachers through the drawings, helps children in receiving professional support without any delay, having an accelerated diagnosis and treatment process, and also receiving more immediate response to their emotional needs from their parents and teachers.en_US
dc.description.tableofcontentsLİTERATÜRen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinin Gelişim Basamaklarıen_US
dc.description.tableofcontentsKaralama Dönemi(2-4 Yaş)en_US
dc.description.tableofcontentsŞema Öncesi Dönemen_US
dc.description.tableofcontentsŞematik Dönemen_US
dc.description.tableofcontentsGerçekçilik Dönemien_US
dc.description.tableofcontentsGörünürde Doğalcılık Dönemien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinin Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Realizmen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Oran ve Orantıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde İçeriken_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Tamamlama Özelliğien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Saydamlık Özelliğien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Boy Hiyerarşisi Özelliğien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerine İlişkin Görüşleren_US
dc.description.tableofcontentsGelişimsel Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsRuhbilimsel Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsSanatsal Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinin Klinik Değerlendirmedeki Yerien_US
dc.description.tableofcontentsGoodEnough Harris– Bir İnsan Çiz Testien_US
dc.description.tableofcontentsBir İnsan Çiz Testi- Machoveren_US
dc.description.tableofcontentsEv- Ağaç- İnsan Testi John Buck (1948-1966)en_US
dc.description.tableofcontentsKinetik Aile Çizim Testien_US
dc.description.tableofcontentsBir Aile Çizim Testi- Maurie Poroten_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimleri Analizinde Temel İlkeleren_US
dc.description.tableofcontentsKâğıtta Yer Yön ve Oran Orantı Seçimien_US
dc.description.tableofcontentsÇizgilerin Yorumuen_US
dc.description.tableofcontentsİnsan Figürünün Detayları ve Anlamlarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Yer Alan Figürleren_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Aile Olgusu Ve Kişilerarası İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukların Ailelerini Çizdiği Resimleren_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerinde Aile Bireylerinin Çiziliş Sırası ve Konumlarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Resimlerine Kardeş İlişkileri ve Kardeş Kıskançlığının Yansımasıen_US
dc.description.tableofcontentsParçalanmış Aileden Gelen Çocukların Resimlerinin Yansıtılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAMAÇ VE HİPOTEZLERen_US
dc.description.tableofcontentsAmaçen_US
dc.description.tableofcontentsHipotezleren_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcılaren_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcı Verilerinin Toplanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcıların Demografik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsCoopersmith Özsaygı Envanterien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Depresyon Ölçeği(ÇDÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklar İçin Durumluk Sürekli Kaygı Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk Çizimlerinin Elde Edilmesien_US
dc.description.tableofcontentsRuh Sağlığı Değişkenlerinin Çocuk Çizimlerine Göre Puanlanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnksiyetenin Çocuk Çizimlerine Göre Puanlanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsDepresyonun Çocuk Çizimlerine Göre Puanlanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsÖzsaygının Çocuk Çizimlerine Göre Puanlanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsResim Puanlama Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsİşlemen_US
dc.description.tableofcontentsVeri Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Temel Amaçlarının Sınanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Yan Amaçlarının Sınanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcıların Demografik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsDeğişkenlerin Ortalama, Standart Sapma, Minimum ve Maksimum Değerler Tablosuen_US
dc.description.tableofcontentsDeğişkenler Arasındaki Korelasyon Değerlerien_US
dc.description.tableofcontentsDurumluk Sürekli Kaygı Ölçeğinin Süreklilik Boyutundan Alınan Ortalama Puanların Kardeş Sayısına Göre Ortalama Farklarıen_US
dc.description.tableofcontentsCoopersmith Özsaygı Envanterinden Alınan Ortalama Puanların Öğrencilerin Okudukları Okul Türüne Göre Ortalama Farklaren_US
dc.description.tableofcontentsCoopersmith Özsaygı Envanterinden Alınan Ortalama Puanların Anne Eğitim Seviyesine Göre Ortalama Farklarıen_US
dc.description.tableofcontentsCoopersmith Özsaygı Envanterinden Alınan Ortalama Puanların Ailesinin Ekonomik Durumuna Göre Ortalama Farklarıen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectÇocuk resimlerien_US
dc.subjectDepresyonen_US
dc.subjectKaygıen_US
dc.subjectÖzsaygıen_US
dc.subjectProjektif teknikleren_US
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectChildren's paintingen_US
dc.subjectDepressionen_US
dc.subjectProjective techniquesen_US
dc.subjectSelf esteemen_US
dc.subject.lccBF723.D7 C45 2018
dc.subject.lcshChildren's drawings -- Psychological aspects.en_US
dc.subject.lcshDrawing, Psychology ofen_US
dc.subject.lcshProjective techniques for childrenen_US
dc.subject.lcshChild psychiatry.en_US
dc.subject.lcshChildren's drawings -- Themes, motives.en_US
dc.subject.lcshDrawing ability in children -- Case studies.en_US
dc.subject.lcshEmotional problems of children -- Evaluation.en_US
dc.title9-12 yaş grubu çocukların çizdikleri resimlerle depresyon, kaygı ve özsaygı değişkenleri arasındaki ilişkilerin incelenmesien_US
dc.title.alternativeAn assesment among children aged between 9-12: The relationship between children's drawings and mental health variables as depression, anxiety, and self-esteemen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorÇelik, Fatma Yağmuren_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess