Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorŞeylan, Seheren_US
dc.contributor.authorAluç, Enesen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema ve Televizyon Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2021-12-09T14:15:07Z
dc.date.available2021-12-09T14:15:07Z
dc.date.issued2021-09-15
dc.identifier.citationAluç, E. (2021). 2000 Sonrası Türk sinemasında değişen din adamı temsili. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/3320
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 65-68)en_US
dc.descriptionxi, 70 leavesen_US
dc.description.abstractTürk Sineması doğup gelişmeye başladığından itibaren din adamı stereotipilerinde önemli değişiklikler göze çarpmaktadır. Türk Sinemasında din adamı stereotipilerinde özellikle Cumhuriyetin ilk yıllarında izlenen modernleşme politikası ile din adamları toplumsal hayat düzenlemesinde kendisine yer bulamamıştır. 1922 – 1960 yılları arası dinde yapılmak istenen reform hareketleri (hilafetin kaldırılması, tekke ve zaviyelerin kapatılması, ezanın Türkçeleştirilmesi) ile ortaya çıkan görüşler, Türk Sinemasındaki din adamları tiplemelerinde; isyancı, cahil, hurafeci, batıl inanç sahibi olarak yer edinmiştir. 1920-1960 yılları arasında Türk Sinemasında din adamı stereotipi dışlanmış din adamı olarak kabul edilir iken 1960-2000 yılları arasında kısıtlanmış din adamına dönüşmüştür. Çoklu partili sistemden sonra değişen siyasi iktidar ile birlikte Türk Sinemasında din adamları “üç kağıtçı, muskacı, büyücü, tüccar” gibi tiplemelerde kendisine yer bulmuştur. Bu dönemde din adamları şehrin dışında, köy ve köylü eksenli alarak yan karakter olarak görülmüştür. 2000 sonrası Adalet ve Kalkınma Partisi’nin iktidara gelmesi ile birlikte Türk Sinemasında din adamı temsili değişmiş, daha çok kabul gören din adamı stereotipileri görülmüştür. Sinemanın ortaya çıktığı ilk yıllardan bu yana toplum ile devamlı bir etkileşim içerisinde olduğu görülmektedir. Özellikle iktidarların sinemayı birer propaganda aracı olarak görmesi ile beraber sinemada yer alan karakterlerde temsil açısından belirli farklılar görülmüştür. Bundan yola çıkarak, bu çalışmada siyasi iktidar değiştikçe din adamlarının konumlandırılışlarının sinemaya yansımalarını analiz amaçlanmaktadır. Ayrıca çalışmada, Türk Sinemasında kahramanın yolculuğu döngüsünde din adamının nasıl konumlandırıldığını, din adamının konumlandırılışında tasavvufta yer alan inisiyasyon diğer bir adıyla süluk kavramıyla olan ilişkisini de eleştirel söylem analizi yöntemiyle ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır. Türk Sinemasında din adamı temsili üç dönemde incelenmektedir. Bunlar sırasıyla 1922-1960 yılları arasında “dışlanmış din adamı”, 1960-2000 yılları arasında “daraltılmış din adamı” son olarak ise 2000 yılı sonrası “kabullenilmiş din adamı” temsili şeklindedir. Bu üç dönemden bahsedilip asıl üstünde durulacak dönem ise 2000 yılı sonrası değişen din adamı stereotipidir. Bu bağlamda incelenen filmlerde; Serdar Akar, Kurtlar Vadisi Irak (2006), Zübeyir Şaşmaz, Açlığa Doymak (2012), Kürşat Kırbaz, Yunus Emre Aşkın Sesi (2014), değişen iktidar yapısına bağlı olarak din adamın temsil ediliş biçimlerinde benzerlikler ortaya çıkmıştır. Özellikle bu filmler gişe başarısına ulaşmış ve dönemin popüler filmleri arasında yer almaktadır.en_US
dc.description.abstractSince the emergence of Turkish cinema, significant changes in the stereotypes of religionary have been taken into account. In the stereotypes of religionary in Turkish cinema, especially in the first years of the Republic, with the modernization policy, religionary could not find a place for themselves in the regulation of social life. Between 1922 to 1960 the opposite views that emerged with the reform movements (abolition of the caliphate, the closure of lodges and zawiyas, the Turkishization of the prayer) in the religionary typologies in Turkish cinema were rebelled, ignorant and superstitious. While the stereotype of religionary was accepted as excluded religionary in Turkish cinema between 1920-1960, it turned into restricted religionary between 1960-2000. With the changing political power after the multi-party system, the religionary found a place in Turkish cinema in characters such as “crook, magician, merchant". In this period, the religionary is seen as a side character by taking the village and peasant axis outside the city. With the coming to power of Justice and Development Party (AKP) after 2000, the religionary stereotypes changed in Turkish cinema, and it was more accepted stereotypes of religionary were used. There is a reciprocal relationship between cinema and society. One of the purposes for which cinema was used in the early years was to be a propaganda tool. Based on this, in this study, it is aimed to explain the reflections of the positioning of the religionary on the cinema as the political power changes. In addition, in the study, it is aimed to reveal how the religionary is positioned in the cycle of the hero's journey in Turkish cinema, with the method of critical discourse analysis in the position of the religionary in his relationship with the concept of initiation in Sufism, in other words, the concept of süluk. Representation of religionary in Turkish cinema is studied in three perios. These are the religionary who were excluded between 1922-1960, the religionary who was narrowed between the years 1960-2000, and finally, the representation of the religionary who was accepted after 2000. These three periods are mentioned and the period to be focused on is the stereotype of the religionary that changed with the AKP government after 2000. In this context, the films to be examined below are the same representations of the religionary in Turkish cinema after rule. These films were successful at the box office and were selected among the popular films of the period. The table of the movies is detailed below. Thus, in the films reviewed, Serdar Akar, Kurtlar Vadisi Irak (2006), Kürşat Kırbaz, Yunus Emre Aşkın Sesi (2014), Zübeyir Şaşmaz, Açlığa Doymak (2012) depending on the changing power structure, similarities have emerged in the representation of the religionary. In particular, these films achieved box office success and are among the popular films of the period.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Hipotezien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Çalışma Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsTOPLUM VE DİNen_US
dc.description.tableofcontentsToplum ve Din Adamıen_US
dc.description.tableofcontentsTasavvuf ve Din Adamıen_US
dc.description.tableofcontentsTemsil Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsSinemada Temsilen_US
dc.description.tableofcontentsTürk Sinemasında Din Adamının Temsilien_US
dc.description.tableofcontentsPolitik, Toplumsal, Kültürel Değişimin Sinemadaki Din Adamı Üzerindeki Etkisien_US
dc.description.tableofcontentsSinemada Klasik Anlatıen_US
dc.description.tableofcontentsSinemada Arketipen_US
dc.description.tableofcontentsKahramanın Yolculuğu (Monomit)en_US
dc.description.tableofcontentsTÜRK SİNEMASINDA DİN ADAMI TEMSİLİNİN TARİHSEL SÜREÇLERİen_US
dc.description.tableofcontents1922-1960 Dışlanmış Din Adamıen_US
dc.description.tableofcontents1960 – 2000 Daraltılmış Din Adamıen_US
dc.description.tableofcontents2000 Sonrası Kabullenilmiş Din Adamıen_US
dc.description.tableofcontentsANALİZ VE BULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsYöntemen_US
dc.description.tableofcontentsFilmlerin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsSerdar Akar, Kurtlar Vadisi Iraken_US
dc.description.tableofcontentsAnalizen_US
dc.description.tableofcontentsTeknik Değerlendirmeen_US
dc.description.tableofcontentsTemsilen_US
dc.description.tableofcontentsZübeyir Şaşmaz, Açlığa Doymaken_US
dc.description.tableofcontentsAnalizen_US
dc.description.tableofcontentsTeknik Değerlendirmeen_US
dc.description.tableofcontentsTemsilen_US
dc.description.tableofcontentsKürşat Kızbaz, Yunus Emre Aşkın Sesien_US
dc.description.tableofcontentsAnalizen_US
dc.description.tableofcontentsTeknik Değerlendirmeen_US
dc.description.tableofcontentsTemsilen_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectDin adamının temsilien_US
dc.subjectEleştirel söylem analizien_US
dc.subjectKahramanın yolculuğuen_US
dc.subjectTasavvufta inisiyasyonen_US
dc.subjectTemsil kuramıen_US
dc.subjectCritical discourse analysisen_US
dc.subjectInitiation in Sufismen_US
dc.subjectRepresentation of the religionaryen_US
dc.subjectRepresentation theoryen_US
dc.subjectThe hero's journeyen_US
dc.subject.lccPN1993.5.T8 A48 2021
dc.subject.lcshMotion pictures -- Turkey -- 21st century.en_US
dc.title2000 Sonrası Türk sinemasında değişen din adamı temsilien_US
dc.title.alternativeThe representation of the religious changed in Turkish cinema after 2000en_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema ve Televizyon Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorAluç, Enesen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess