Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.contributor.authorBilgin, Buğseen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2022-09-20T13:32:16Z
dc.date.available2022-09-20T13:32:16Z
dc.date.issued2022-06-16
dc.identifier.citationBilgin, B. (2022). Annelerin öz yeterlik düzeyinin çocuklardaki ayrılık kaygısı üzerindeki etkisinde annelerin ayrılık kaygısı düzeyinin aracı etkisinin incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/4861
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 76-87)en_US
dc.descriptionxi, 102 leavesen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, annelerin öz yeterlik algılarının 60-72 aylık çocuklarındaki ayrılık kaygısı düzeyine olan etkisinde annelerin ayrılık kaygısı düzeylerinin aracı etkisini incelemektir. Bu kapsamda okul öncesi kuruma devam eden 60-72 aylık çocuğu bulunan 204 anneden Sosyodemografik Form, Yenilenmiş Berkeley Ebeveyn Öz Yeterlik Ölçeği, Ayrılık Kaygısı Değerlendirme Ölçeği (Ebeveyn Formu) ve Yetişkin Ayrılık Anksiyetesi Anketi ölçeklerini doldurmaları istenmiştir. Veriler IBM SPSS 22.00 ile analiz edilmiştir. Temel hipotezlerin analizinde basit regresyon ve doğrusal hiyerarşik regresyon kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, annenin öz yeterlik düzeyi ile çocuğun ayrılık kaygısı arasında negatif yönlü ilişki (β = -,200, p<0,01) annenin öz yeterlik düzeyi ile annenin ayrılık kaygısı arasında negatif yönlü ilişki (β = -,263, p<0,01) annenin ayrılık kaygısı ile çocuğun ayrılık kaygısı arasında ise pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur (β = ,312, p<0,01). Annelerin ayrılık kaygısının aracı etkisinin incelendiği son adımda ise annelerin öz yeterlik algısı ile çocuğun ayrılık kaygısı düzeyi arasındaki ilişkide, annenin ayrılık kaygısı düzeyinin tam aracı etkisi olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak, bu araştırma annenin öz yeterlik düzeyi ile çocuğun ayrılık kaygısı ilişkisinin annenin ayrılık kaygısı aracılığıyla gerçekleştiğini ortaya koymaktadır. Bu kapsamda elde edilen bilgiler ışığında okul öncesi kuruma başlayan ya da devam eden çocukların annelerinin kaygılarını fark etme ve baş edebilmelerine dair önleyici müdahalelerinin işlevsel olacağı düşünülmüştür.en_US
dc.description.abstractThe main aim of this study is to examine the mediation effect of maternal seperation anxiety levels on the relationship between maternal self efficacy perceptions and the separation anxiety levels of their 60-72 month-old children. In addition, it is also researched whether the participants' self-efficacy perceptions and separation anxiety levels and their children's separation anxiety levels differed due to various sociodemographic variables. In this context, the study consisted of 204 mothers of 60-72 month-old children who attend preschool. These mothers were asked to fill Sociodemographic Form, Revised Berkeley Parent Self-Efficacy Scale, Separation Anxiety Rating Scale (Parent Form) and Adult Separation Anxiety Questionnaire scales. Data analysis was performed with IBM SPSS version 22.00. Simple regression and linear hierarchical regression analyzes were used to analyze the main hypotheses of the research. As a result of the analyzes, firstly a negative relationship was found between the maternal self-efficacy level and the children’s separation anxiety (β =-200, p<0,01). Secondly, a negative relationship was found between the maternal self-efficacy level and the maternal separation anxiety (β =,263, p<0,01). Thirdly, a positive relationship was found between the maternal separation anxiety and the children’s separation anxiety (β = 312, p<0,01). Lastly, it was found that maternal seperation anxiety has a full mediator effect on the relation between maternal self-efficacy perceptions and their children’s seperation anxiety levels. As a result, this research showed that maternal seperation anxiety levels has a mediator effect on the relation between maternal self-efficacy level and theier children’s seperation anxiety level. These finding suggest that, preventive interventions for being able to recognize and dealing with anxiety would be functional for the mothers whose children begin or attend a preschool.en_US
dc.description.tableofcontentsÖz Yeterliğin Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsÖz Yeterliğin Kaynaklarıen_US
dc.description.tableofcontentsEbeveyn Öz Yeterliğien_US
dc.description.tableofcontentsAyrılık Kaygısıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Ayrılık Kaygısıen_US
dc.description.tableofcontentsYetişkin Ayrılık Kaygısıen_US
dc.description.tableofcontentsİlgili Araştırmalaren_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Öz Yeterlik Algısı İle Çocukluk Çağı Ayrılık Kaygısı Arasındaki İlişkiyi İnceleyen Araştırmalaren_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Öz Yeterlik Algısı İle Ayrılık Kaygısı Düzeyi Arasındaki İlişkiyi İnceleyen Araştırmalaren_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Ayrılık Kaygısı İle Çocuğunun Ayrılık Kaygısı Arasındaki İlişkiyi İnceleyen Araştırmalaren_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectOkul öncesi dönemen_US
dc.subjectEbeveyn öz yeterlik algısıen_US
dc.subjectYetişkin ayrılık kaygısıen_US
dc.subjectÇocuk ayrılık kaygısıen_US
dc.subjectPrescool childrenen_US
dc.subjectMaternal self-efficacyen_US
dc.subjectAdult seperation anxietyen_US
dc.subjectChild separation anxietyen_US
dc.subject.lccBF723.M55 B55 2022
dc.subject.lcshMother and child -- Psychological aspects.en_US
dc.subject.lcshAnxiety.en_US
dc.titleAnnelerin öz yeterlik düzeyinin çocuklardaki ayrılık kaygısı üzerindeki etkisinde annelerin ayrılık kaygısı düzeyinin aracı etkisinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe mediatior effect of maternal seperation anxiety on the relationship between maternal self efficacy and seperation anxiety levels of childrenen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-9379-3681
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorBilgin, Buğseen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess