Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKara Sarıoğlu, Didemen_US
dc.contributor.authorYücel, Eceen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.date.accessioned2023-10-16T14:54:32Z
dc.date.available2023-10-16T14:54:32Z
dc.date.issued2023-09-26
dc.identifier.citationYücel, E. (2023). İnsan ve makinede sanat içgüdüsü. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5751
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 227-252)en_US
dc.descriptionxiv, 253 leavesen_US
dc.description.abstractYapay zeka alanındaki özellikle son on yıla ait atılımlar sayesinde makine zekası ve yetisi insan becerilerine ortak ve hatta rakip haline gelmiştir. Bir çok endüstriyel alanda otonom sistemler insan iş gücünün yerini almaya başlamıştır. Günlük hayatında neredeyse her alanına müdahil olan yapay zeka her geçen gün daha da insanileşmekte ve insanın ötesine geçme olasılığı bilim insanları ve disiplinin uzmanları tarafından dile getirilmektedir. Bu durumun bir sonucu olarak insanlar için makinelerin yerlerini alması ihtimali ciddi bir endişe haline gelmiştir. Makineler sadece insan iş gücüne ve emeğine talip olmanın dışında son dönemde artan bir ivmeyle de sanat dünyasında etkin ancak tartışmalı bir aktör konumuna oturmuştur. Böylece uzun süre makinenin müdahalesinden muaf görülen sanat da zanaatkar ve yaratıcı yapay sistemlerle karşı karşıya kalmıştır. Günümüzde makineler şiir, resim, heykel, müzik, senaryo yazarlığı alanlarında hatta küratörlükte başarılı bir varlık göstermekte üstüne iddialı söylemlerde bulunmaktadır. Güncel dönemde üretilen literatürleri ve tartışmaların içeriğini oluşturan yapay zekâ ve sanat üzerine belirtilen olumlu ya da olumsuz yorumları ve argümanları genel olarak incelediğimizde makinenin sanata müdahil oluşu ve sanat yapabilirliği sorgulanmaktadır. Oysa makinenin sanatla buluşması günümüze ait yeni bir oluşum değildir. Endüstri devrimi ile başlayan süreçte farklı sanat akımları ve sanatçılar tarafından gelişen teknoloji sanata dahil edilmiştir. Bu çalışmada makine zekasının sanat yapma imkanı tartışılırken bu sorunsalın yeni bir sorgulamaya evrilmesi gerekliliği vurgulanmıştır. Makine ve insan arasında evrimsel, zihinsel ve bedensel paralelliklere analojik bir yaklaşım geliştirilmiştir. Böylece metindeki yeni sual makinenin sanat üretme niyeti ve ihtiyacı dolayısıyla sanat güdüsü olup olmayacağı tartışması olarak yeniden betimlenecektir. Makinenin insana benzeme yahut insansılaşma sürecinde hümanistik psikolojinin pozitif bakış açısı baz alınarak yeni Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi modellemesi sunulacaktır.en_US
dc.description.abstractThanks to the breakthroughs in the field of artificial intelligence, especially in the last ten years, machine intelligence and competence have become partners and even rivals to human skills. Autonomous systems have begun to replace human labor in many industrial areas. Artificial intelligence, which is involved in almost every aspect of daily life, is becoming more human every day and the possibility of going beyond human beings is expressed by scientists and experts of the discipline. As a result of this situation, the possibility of replacing machines for humans has become a serious concern. Machines have become an active but controversial actor in the art world with an increasing momentum in the recent period, as well as aspire to human labor and labor. Thus, art, which was for a long time exempt from the intervention of the machine, was also confronted with artisanal and creative artificial systems. Today, machines have a successful presence in the fields of poetry, painting, sculpture, music, screenwriting, and even curating, making assertive statements. When we examine the positive or negative comments and arguments on artificial intelligence and art, which constitute the content of the current literature and discussions, the involvement of the machine in art and its ability to make art are questioned. However, the meeting of the machine with art is not a new formation belonging to today. In the process that started with the industrial revolution, the technology developed by different art movements and artists has been included in art. In this study, while discussing the possibility of machine intelligence to make art, it will be seen that this problematic has evolved into a new questioning. An analogical approach will be developed to the evolutionary, mental and bodily parallels between machine and human. Thus, the new question in the text will be re-described as a discussion of whether the machine will be an artistic motive due to the intention and need to produce art. The new Maslow Hierarchy of Needs modeling will be presented based on the positive perspective of humanistic psychology in the process of human resemblance or humanization of the machine.en_US
dc.description.tableofcontentsMAKİNE VE SANATen_US
dc.description.tableofcontentsMakinenin Tanımı, İlişkili Terimler Ve Röper Noktalarıen_US
dc.description.tableofcontentsSanat Evreninde Makine Entegrasyonuen_US
dc.description.tableofcontentsSanatta Makine Çağı ve Makineleşen İnsanın Sanatıen_US
dc.description.tableofcontentsMakine İş Birliği ile Sanat Üretimien_US
dc.description.tableofcontentsSanat Dünyası’nda Makine Aktörleren_US
dc.description.tableofcontentsSanatçı İnsan ve Zanaatkar Makineleren_US
dc.description.tableofcontentsSanatın Doğasıen_US
dc.description.tableofcontentsSanatın Doğuşuen_US
dc.description.tableofcontentsSanatın İcadı ve Sanat Tanımlamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsMakine İle Sanat Üretimine Gelen Tepkileren_US
dc.description.tableofcontentsYapay Zekâ Sanatı Yapabilir Tartışmasıen_US
dc.description.tableofcontentsİNSAN – MAKİNE ANALOJİSİen_US
dc.description.tableofcontentsİnsanda Evrim Ve Bilişsel Gelişim Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsİnsan Doğası: İnsansı’dan İnsana Arayış ve Evrim Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsHomo Habilis’ten Homo Sapiens’e İnsanın Evrim Adımlarıen_US
dc.description.tableofcontentsHomo Naledi, Neandertaller ve Homo Sapiens Arasındaki Benzerlikleren_US
dc.description.tableofcontentsBilinç Kavramı ve Etimolojisien_US
dc.description.tableofcontentsİnsanda Özfarkındalık Gelişim Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsİnsanın Gelişim Sürecinde Ölüm ve Tanrısallık Kavramlarıen_US
dc.description.tableofcontentsİnsanın Kurgulayarak Yaratma Eğilimi: Yapay Yaşam Konsepti Ve İlk Otomatlaren_US
dc.description.tableofcontentsAntik Mitlerden Yapay Yaşam ve Otomat Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsReel Otomat Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsMısır Otomat Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsÇin Otomat Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsİslam Dünyası Otomat Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsOrtaçağ ve Rönesans Otomat Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsOnsekizinci Yüzyıl ve Sonrası Otomat Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsMakinede Bilişsellik: Bilinç Ve Sezgien_US
dc.description.tableofcontentsMakinenin Öncü Başarılarıen_US
dc.description.tableofcontentsİnsan Ve Makine Bedenien_US
dc.description.tableofcontentsZekâyı Beden Algısı Üzerinden Yeniden Tanımlamaken_US
dc.description.tableofcontentsMakine Zekâsı ve Moravec Paradoksuen_US
dc.description.tableofcontentsMakineyi Bedenlileştirme ve Robotlaren_US
dc.description.tableofcontentsİNSAN VE MAKİNEDE KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME SÜREÇLERİen_US
dc.description.tableofcontentsKendini Gerçekleştirme Modellerien_US
dc.description.tableofcontentsAbraham Maslow ve İhtiyaçlar Hiyerarşisien_US
dc.description.tableofcontentsHümanistik Psikoloji ve Carl Rogersen_US
dc.description.tableofcontentsKurt Goldstein’ın Kendini Gerçekleştirme Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsOtto Rank’ta İrade ile Kendini Gerçekleştirmeen_US
dc.description.tableofcontentsMaslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi Piramidi (Orijinal Versiyon)en_US
dc.description.tableofcontentsYeni Bir Maslow Piramidi : Dijital İhtiyaçlar Piramidi / Maslow 2.0en_US
dc.description.tableofcontentsİnsan Makine Etkilişimine Güncel Bakışen_US
dc.description.tableofcontentsMakinenin İşlevsel İhtiyaç Hiyerarşisien_US
dc.description.tableofcontentsİnsan Ne Öğrendi ve Makine Ne Öğrendi? Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsMakinenin İnsan Karşıtı Gelişme Eğilimien_US
dc.description.tableofcontentsTekinsiz Vadi’de İnsansılık ve Makine İle İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsİnsan Makine Analojisine Farklı Bir Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsYeni İnsanlık Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsSiborg Beden ve Sanatıen_US
dc.description.tableofcontentsYeni bir Nesil / Yeni bir Tür Olarak Makineleren_US
dc.description.tableofcontentsMakinenin Kendini Gerçekleştirme Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsSanatla Kendini Gerçekleştirmeken_US
dc.description.tableofcontentsSanat Öğretilen Makineleren_US
dc.description.tableofcontentsMakineler için İhtiyaç Hiyerarşisien_US
dc.description.tableofcontentsMakine için 1.Nesil Kendini Gerçekleştirme Piramidien_US
dc.description.tableofcontentsMakine için 2.Nesil Kendini Gerçekleştirme Piramidien_US
dc.description.tableofcontentsSanat Ve Zanaat Ayrımıen_US
dc.description.tableofcontentsİnsan ve Makine ne öğrendien_US
dc.description.tableofcontentsİnsan Aile Ağacıen_US
dc.description.tableofcontentsAbraham Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisine göre oluşturulmuş piramiten_US
dc.description.tableofcontentsMaslow İhtiyaçlar Grafiğien_US
dc.description.tableofcontentsMaslow Dijital İhtiyaçlar Piramidien_US
dc.description.tableofcontentsMaslow 2.0en_US
dc.description.tableofcontentsIshac Bertran’a göre Makineler için Maslow Piramidien_US
dc.description.tableofcontentsNesil Maslow Piramidi Önermesien_US
dc.description.tableofcontentsNesil Maslow Modellemesien_US
dc.description.tableofcontentsMario Klingemann, Memories of Passersby I, 2018en_US
dc.description.tableofcontentsAnna Ridler, Myriad (Tulips)en_US
dc.description.tableofcontentsRefik Anadol'un işlerinden örnekleren_US
dc.description.tableofcontentsGene Kogan'ın çalışmalarından örnekleren_US
dc.description.tableofcontentsObvious, Edmond De Belamyen_US
dc.description.tableofcontentsObvious Lascaux Görsellerien_US
dc.description.tableofcontentsAaron, 2004 tarihli bir çalışmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAaron'un Harold Cohen'den bağımsız renklerdirdiği bir çizimen_US
dc.description.tableofcontentsŞair Makine ve Deniz Yılmazen_US
dc.description.tableofcontentsSophia dijital ve NFT çalışmaları ile birlikteen_US
dc.description.tableofcontentsSophia’nın sosyal medya paylaşımlarından örnekleren_US
dc.description.tableofcontentsSophia’nın son NFT koleksiyonundan görselleren_US
dc.description.tableofcontentsa, b,c,d,e,f. Ai-Da’nın Sadie Clayton ile iş birliğinden çalışmalar ve kendi çalışmalarından görselleren_US
dc.description.tableofcontentsAi-Da’nın instagram etkinliklerinde yorumlarıen_US
dc.description.tableofcontentsAi-Da’nın instagram paylaşımlarından örnekleren_US
dc.description.tableofcontentsNvidia'nın resmi tanıtım videosuen_US
dc.description.tableofcontentsJarvisen_US
dc.description.tableofcontentsJarvis'in kürasyon metnien_US
dc.description.tableofcontentsAvinden_US
dc.description.tableofcontentsYZ eleştirmen Berenson, Branly Müzesien_US
dc.description.tableofcontentsRobotor ve çalışan bir teknisyen “A technician working with a robot in Carrara, Italy, a city famed for the marble quarried there”en_US
dc.description.tableofcontentsRobot yakın çekim, “A robot working on a sculpture at the Torart company in Carrara”en_US
dc.description.tableofcontentsAtölyesinde kişisel portresini yapan robot sanatçı ”robot artist painting self portrait in atelier”en_US
dc.description.tableofcontents“diffuse the rest”komutu ile yazar tarafından yapılan çalışmaen_US
dc.description.tableofcontentsDisco Diffusion ile yazar tarafından yapılan çalışmaen_US
dc.description.tableofcontentsMidjourney ile “sezgi sahibi yapay zekanın özçekimi”en_US
dc.description.tableofcontentsDALL-E ile “sezgi sahibi yapay zekanın özçekimi”en_US
dc.description.tableofcontentsDALL-E ile “Marcel Duchamp’s fountain remade by artificial intelligence”en_US
dc.description.tableofcontentsAmy Kurweil‘nin robotik kollu Venüs yorumuen_US
dc.description.tableofcontentsDALL-E‘nin robotik kollu Venüs yorumuen_US
dc.description.tableofcontentsArt sözcüğünün etimolojik kökenien_US
dc.description.tableofcontents“Théâtre D’opéra Spatial” Jason M.Allen Midjourney ileen_US
dc.description.tableofcontentsArstation'ın ana sayfasından görsel,en_US
dc.description.tableofcontentsBeeple Crap isimli sanatçının sosyal medya paylaşımıen_US
dc.description.tableofcontentsArtstation'ın bir paylaşımı ve gelen tepkien_US
dc.description.tableofcontents"YZ sanat değildir."en_US
dc.description.tableofcontentsMidjourney kullanım önerilerien_US
dc.description.tableofcontentsHiroshi Ishiguro’nun çalışmalarından görselleren_US
dc.description.tableofcontentsDinaledi Odasıen_US
dc.description.tableofcontentsNaledi ve Neandertal Mağara Çizimlerien_US
dc.description.tableofcontentsNaledi, Neandertal ve Sapiens Mağara Çizimlerien_US
dc.description.tableofcontentsBilinç sözcüğünün Latince etimolojik tablosuen_US
dc.description.tableofcontentsAdrienne Mayor'un Pandora ve Metropolis dişi robot karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsGolemen_US
dc.description.tableofcontentsBizanslı Philo'nun Hizmetçi otomatıen_US
dc.description.tableofcontentsHeron'un Otomatik Tiyatrosuen_US
dc.description.tableofcontentsMısır döneminden bir otomat heykelciken_US
dc.description.tableofcontentsEl Cezeri'nin Kitabından örnekleren_US
dc.description.tableofcontentsMekanik Keşişen_US
dc.description.tableofcontentsVaucanson'un ördeğine ve flütistine ait görselleren_US
dc.description.tableofcontentsEce Yücel ChatGPT Sohbeti 1en_US
dc.description.tableofcontentsEce Yücel ChatGPT Sohbeti 2en_US
dc.description.tableofcontentsRobot sözcüğünün Latince etimolojik tablosuen_US
dc.description.tableofcontentsİnsan ve robot bedeni benzerliklerien_US
dc.description.tableofcontentsAmeca'nın özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsAmeca'nın jest ve yüz ifadelerine örnekleren_US
dc.description.tableofcontentsStelarc’ın ile ilgili görselleren_US
dc.description.tableofcontentsStelarc'ın Üçüncü El performansı ile ilgili görselleren_US
dc.description.tableofcontentsStelarc’ın Ekstra Kulak projesien_US
dc.description.tableofcontentsOrlan'ın işlerinden görselleren_US
dc.description.tableofcontentsOrlan, Azize Orlan'ın Yenidendoğuşu, 1990, Paris'teki, ameliyathane ve ameliyathaneden görüntüleren_US
dc.description.tableofcontentsORLANoïdeen_US
dc.description.tableofcontentsNeil Harbisson'ın Eyeborg görselleri ve beyninin durumuen_US
dc.description.tableofcontentsNeil Harbisson'un çalışmalarından örnekleren_US
dc.description.tableofcontentsHarbisson ve Lombarte'nin işlerindenen_US
dc.description.tableofcontentsCAN Üretimi resimleren_US
dc.description.tableofcontentsCAN Üretimi resimleren_US
dc.description.tableofcontentsCAN Üretimi resimleren_US
dc.description.tableofcontentsBebek X resim yapıyoren_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectYapay zekaen_US
dc.subjectMakineen_US
dc.subjectSanaten_US
dc.subjectMaslowen_US
dc.subjectArtificial intelligenceen_US
dc.subjectMachineen_US
dc.subjectArten_US
dc.subject.lccN72.T4 Y83 2023
dc.subject.lcshArtificial intelligence.en_US
dc.subject.lcshMachinery in art.en_US
dc.subject.lcshArt and technology.en_US
dc.subject.lcshTechnology -- Aesthetics.en_US
dc.subject.lcshArt -- Philosophy.en_US
dc.subject.lcshArt, Modern -- Technological innovations -- 21st century.en_US
dc.titleİnsan ve makinede sanat içgüdüsüen_US
dc.title.alternativeArt motivation in man and machineen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.authorid0000-0002-8732-3309
dc.authorid0000-0002-8732-3309en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorYücel, Eceen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess