Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorŞahiner, Rıfaten_US
dc.contributor.authorTaymaz, Damlaen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.date.accessioned2023-05-12T12:02:22Z
dc.date.available2023-05-12T12:02:22Z
dc.date.issued2023-01-28
dc.identifier.citationTaymaz, D. (2023). Soyut ı̇mge ve yapısalcılık ikilemi “Arı” soyut sanat miti. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5537
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 182-187)en_US
dc.descriptionviii, 188 leavesen_US
dc.description.abstractSanat tarihinde arı soyut sanat, yaygın olarak doğanın biçimsel indirgemesi olarak değerlendirilir. Biçimci görüşler olarak tanımlanan bu yaygın yaklaşımlara göre arı soyut sanat; geometrik biçimselliğe sahip, modern insanın pozitivist ve materyalist görüşler ile şekillendirdiği, Aydınlanmacı zihinlerin doğal biçimlere uyguladığı mantıksal indirgemedir. Bu tarihsel sınıflandırmalara göre soyut sanatta estetik imge; Paul Cézanne, Georges Seurat ve Pablo Picasso’nun yolundan ilerleyerek anlatıdan, içerikten ve tanımlanabilir biçimlerden uzaklaşır. Biçimci görüşlere karşılık arı soyut sanatı kavramsal yönlerine odaklanarak inceleyen çalışmalara göre ise; soyut sanat metafizik evrenin sanatçı tarafından yorumlanmasıdır ve içeriksiz olmanın aksine metafizik bağlamda geliştirilmiş teorilere dayanan anlatılara sahiptir. Bu kümülatif anlatılar topluluğu, soyut sanatın dili veya teorisi olarak değerlendirilir. Yapısalcılık ile soyut sanat arasındaki ikilem ise ancak biçimci görüşler doğrultusunda, soyut sanat içeriksiz olarak kabul edildiğinde, tarihsellikten bağımsız ve yalnızca plastik unsurlara dayalı bir analizle incelendiğinde açığa çıkar. Bu ikilem, tez kapsamında Rosalind Krauss’un sessizlik terimiyle kavramsallaştırılmıştır. Sessizliği veya yapısalcılık ile ikilemi yaratan neden biçimci yaklaşımların teoriyi bir tarafa bırakması ve bu sayede toplumsal alanda soyut sanat mitinin yaratılması olarak belirlenmiştir. Bu bağlamda, soyut sanatın dil sorunsalını veya yapısalcılık ile ikilemini çözümleyebilmek amacıyla soyut sanat miti, tarihsel bir okumayla irdelenmiştir. Mitin okunması için ise; soyut sanatın metafizik kökenleri derinlemesine incelenerek sanatçıların ve eleştirmenlerin görüşleri karşılaştırılmıştır. Sanatın ve mitin, yapısalcı görüşler çerçevesinde tanımlanması ve analiz yöntemlerinin sorgulanması aracılığıyla derlenen kuramsal literatürün yanında, soyut sanatın metafizik ilişkilerinin derlenmesi ile yürütülen araştırma sayesinde bu tez, arı soyut sanat mitini ve metafizik/materyalist ikilemleri irdeleyerek, arı soyut sanatın dilini çözümlemeye çalışmıştır.en_US
dc.description.abstractIn art history, pure abstract art is widely regarded as a formal reduction of nature. According to these common approaches defined as formalist views, pure abstract art; is a logical reduction that has a geometrical formality, shaped by modern man with positivist and materialist views, and applied to natural forms by Enlightenment mentality. According to these historical classifications, aesthetic image in abstract art; following in the footsteps of Paul Cézanne, Georges Seurat and Pablo Picasso, moves away from narrative, content and definable forms. According to the studies that examine pure abstract art by focusing on its conceptual aspects in response to formalist views; Abstract art is the artist's interpretation of the metaphysical universe, and instead of being without content, it has narratives based on theories developed in a metaphysical context. This cumulative collection of narratives is considered the language or theory of abstract art. The dichotomy between structuralism and abstract art, on the other hand, becomes clear only, in line with formalist views, when abstract art is accepted as having no content, when it is analyzed with an analysis that is independent of historicity and based only on plastic elements. This dichotomy is conceptualized by Rosalind Krauss's term silence within the scope of the thesis. The reason that created the silence or the dichotomy with structuralism was determined as the formalist approaches leaving theory aside and thus creating the myth of abstract art in the social field. In this context, the myth of abstract art has been examined with a historical reading in order to analyze the language problem of abstract art or its dichotomy with structuralism. For the reading of the myth; The metaphysical roots of abstract art were examined in depth and the views of artists and critics were compared. In addition to the theoretical literature compiled through the definition of art and myth within the framework of structuralist views and by questioning the methods of analysis, thanks to the research carried out by compiling the metaphysical relations of abstract art; This thesis tried to analyze the language of pure abstract art by examining the pure abstract art myth and metaphysical/materialist dichotomies.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsESTETİK OBJE VE YAPISALCILIKen_US
dc.description.tableofcontentsPrag Dil Okulu ve Yaklaşımlarıen_US
dc.description.tableofcontentsEstetik Objenin Anlamlandırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsEstetik Anlamlandırmanın İşlevlerien_US
dc.description.tableofcontentsResimsel İmge ve Yapısalcılıken_US
dc.description.tableofcontentsYapısalcılık ve Soyut İmge Sorunsalıen_US
dc.description.tableofcontentsMit Anlatılarının Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsSOYUT SANATIN KAVRAMSAL ve BİÇİMSEL KÖKENLERİen_US
dc.description.tableofcontentsBiçimci Yaklaşımlardaki Sorunsalların Tespiti ve Metafizik Okumanın Genel Gelişimien_US
dc.description.tableofcontentsSoyutlama İstencien_US
dc.description.tableofcontentsSoyut Sanata Etki Eden Metafizik Yaklaşımlaren_US
dc.description.tableofcontentsYeniden Büyülenme Kavramı ile Materyalizm Yergisi ve Bilimen_US
dc.description.tableofcontentsTeozofien_US
dc.description.tableofcontents“İlkel” İnsan ve Doğu Toplumları ile Senkretizm İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsSanatçıların “İlkel” İnsan ve Doğu Toplumları ile ilişkilerien_US
dc.description.tableofcontentsANALİZen_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇen_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Malevich, Süprematizm (Supremus No. 56)en_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Malevich, Beyaz Üzerine Siyah Kareen_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Malevich, Beyaz Üzerine Beyaz Kareen_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Malevich, Heybeli Bir Çocuğun Ressamca Gerçekçiliğien_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Kırmızı ve Mavi Dikey Alanlaren_US
dc.description.tableofcontentsAlfred Jr. Barr, Kübizm ve Soyut Sanat Grafiğien_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, Kompozisyon IVen_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Izgara ile Kompozisyon IXen_US
dc.description.tableofcontentsPaul Gauguin, Nereden Geliyoruz? Biz Neyiz? Nereye Gidiyoruz?en_US
dc.description.tableofcontentsHilma Af Klint, Grup IV, En Büyük On, No. 7, Yetişkinliken_US
dc.description.tableofcontentsAnnie Besant ve C.W. Leadbeater, Renklerin Anlamlarıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnie Besant ve C.W. Leadbeater, Yararlı düşünceleren_US
dc.description.tableofcontentsPaul Sérusier, Tetrahedronsen_US
dc.description.tableofcontentsAnnie Besant ve C.W. Leadbeater, Gounod’ın Müziğien_US
dc.description.tableofcontentsWassily Kandinsky, Kompozisyon VIIen_US
dc.description.tableofcontentsRobert Delaunay, Eşzamanlı Zıtlıklar: Güneş ve Ayen_US
dc.description.tableofcontentsAnnie Besant ve C.W. Leadbeater, Wagner’in Müziğien_US
dc.description.tableofcontentsFrantišek Kupka, Newton’un Diskleri, Newton’un Disklerien_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Kompozisyonen_US
dc.description.tableofcontentsPiet Mondrian, Büyük kırmızı alan, sarı, siyah, gri ve mavi ile komp.en_US
dc.description.tableofcontentsAnnie Besant ve C.W. Leadbeater, Fig. 50, Yararlı Duygularen_US
dc.description.tableofcontentsAnnie Besant ve C.W. Leadbeater, Fig. 53, Yararlı Duygularen_US
dc.description.tableofcontentsKazimir Malevich, Siyah-Kırmızı Haçen_US
dc.description.tableofcontentsHilma Af Klint, Kuğu (No. 17)en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Ünivresitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectArı soyut sanaten_US
dc.subjectGöstergebilimen_US
dc.subjectYapısalcılıken_US
dc.subjectMiten_US
dc.subjectMetafiziken_US
dc.subjectPure abstract arten_US
dc.subjectSemiologyen_US
dc.subjectStructuralismen_US
dc.subjectMythen_US
dc.subjectMetaphysicsen_US
dc.subject.lccN6494.A2 T39 2023
dc.subject.lcshArt, Abstract -- History.en_US
dc.subject.lcshArt, Modern -- 20th century.en_US
dc.subject.lcshConstructivism (Art).en_US
dc.subject.lcshSemiology.en_US
dc.subject.lcshStructuralism.en_US
dc.subject.lcshMyth.en_US
dc.subject.lcshMetaphysics.en_US
dc.titleSoyut ı?mge ve yapısalcılık ikilemi “Arı” soyut sanat mitien_US
dc.title.alternativeThe dichotomy of abstract sign and structuralism: the myth of “Pure” abstract arten_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.authorid0000-0001-9833-7725
dc.authorid0000-0001-9833-7725en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorTaymaz, Damlaen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess