Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGören, Ahmet Kamilen_US
dc.contributor.authorBora Koç, Rezzanen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Kuramı ve Eleştiri Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2016-07-22T08:34:03Z
dc.date.available2016-07-22T08:34:03Z
dc.date.issued2013-01-16
dc.identifier.citationBora, R. (2013). 19. yüzyıl osmanlı resim sanatında kullanılan takılar. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1032
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 155-158)en_US
dc.descriptionxxiii, 159 leavesen_US
dc.description.abstractOsmanlı saray yaşantısında 19. yüzyılda batının etkisiyle lüks yaşam ve gösteriş hakimdir. Bu dönem içerisinde Osmanlı halkı ve saray kadınları yaşamlarına pek çok takıyı dâhil etmişlerdir. Bu gösterişli dönemin etkisiyle, kullanım amaçlı takılar bile ışıltılı birer mücevhere dönüştürülmüştür. Batı etkisiyle Osmanlı resim sanatına giren gerçeğe yakın tarzdaki resimlerde betimlenen takılar sıkça karşımıza çıkmaktadır. Bu tarz resimlerin en iyi örneklerini, sarayda hizmet vermiş minyatür sanatçıları ve Osmanlı toprakları içinde yaşayan yabancı ressamlar vermişlerdir. Bu dönemde yabancı ressamlar resimlerini saray yaşamı hakkında duydukları ve kendi hayal güçlerinin sınırlarını zorlayarak gerçekleştirmişlerdir. Alışık oldukları perspektife, ışık, gölge ve figür resimlerine, Osmanlının büyüsünü ekleyerek resimler yapmışlardır. Türk ressamlarının teknik resim amaçlı askeri liselerde ders olarak başladıkları resim sanatında batılı anlayışa uygun resimler yapmaları daha geç tarihlere bırakılmıştır. Bu nedenle 19.yüzyılda Osmanlı toprakları içinde yaşayan yabancı ressamların eserleri Türk ressamlara göre daha çok sayıda görülmektedir. Takının geçmişi insanlık tarihinin başlangıcına kadar ulaşır. Bu uzun süreç içerisinde takılar bize toplumsal ve kültürel değişimleri, gelişmeleri takip edebilmemizi sağlamıştır. Bir toplumda ya da toplulukta iletilen kültürel kalıntıları, alışkanlıkları, bilgi, töre ve davranışların tümünü kuşaktan kuşağa gelenekler ulaştırır. Geleneksel olan ise, bunların tümünü benimsememiz ile ortaya çıkar. Bir ulusun kıyafet tarzı ve takıları, yaşadığı dönemin kültürel, sosyal ve ekonomik özellikleri ile pek çok bilgiyi bünyesinde taşımaktadır. Bu araştırmada Batılaşma sürecinde yer alan Osmanlı Ressamlarının yapmış oldukları resimlerdeki takılar üzerinden, Osmanlı Resminin Batılaşma sürecinden başlayarak, 20. yüzyıla kadar yapılmış olan örneklerini incelemiş bulunmaktayız. Osmanlının kültür ve sanat ortamını oluşturan sanatçılar içinde yaşayan ve buraya sık sık gelen yabancı ressamların varlığı da araştırma kapsamı içine alınmış, Yabancı ressamlar, azınlıklar ve Levantenler de, Türk Ressamlar gibi Osmanlı resminin oluşumunu sağlayan bileşenler içinde yer aldığı görülmüştür. Bir başka ifadeyle tezimizin 219. Yüzyıl Osmanlı Resim Sanatında Kullanılan Takılar3 başlığı kapsamında ana çerçeveyi oluşturan 2Osmanlı Resim Sanatı3 kavramı içinde salt Osmanlı topraklarında yaşayan sanatçıların değil, bu coğrafyadaki yaşamı resimlerinde yansıtan Batılı ressamlar da önemli bir yer tuttuğunu belirtmeliyiz.en_US
dc.description.abstractWith the effect of west, luxurious life and appearance were masters in Ottoman palace life in 19th century. In this period Ottoman community and the women living in palace included many jewellery in their life. With the effect of this gorgeous period, even functional jewelleries turned into shining jewelleries. The jewelleries which entered in Ottoman life with the effect of west and these jewelleries represented in drawings, near the mark, often appears. The minature artists dealing out in palace and foreign artists in Ottoman territory gave the best examples of those drawings. In this period, forign artists painted pictures by all accounts from the palace and with their lively imagination power. They drawed their pictures adding Ottoman magic to their consuetudinary perspective,light, shadow and figure pictures. Turkish artists' drawings appropriate to western understanding were postponed to a later time and those courses were specified to technical drawing in military high schools. Therefore, the number of dravings of foreign artists are much more than Turkish artists in 19th century. The history of jewellery goes to the beginning of humanity history. The jewellery has a great importance to get information from the social and cultural developments in this process. Customs transform the all the cultural remains, habituations, information, ethics and all of the attitudes to new generations. The traditional proceed from adopting all of those in principle. The clothing style and jewelleries of a nation embodies cultural, social and economic properties and ever so much information of that period. In this research, we analysed the examples of drawings from the beginning of Ottoman westernization process to 20th century by the jewelleries on the pictures of Ottoman artists in westernization period of Ottomans. The presence of foreign artists who formed the cultural and art ambience of Ottomans and often visited here are included in the reseach extend. Like Turkish artists foreign artists, minority group and Laventens are seen in the component of those who formed Ottoman art. In other words, we emphasize that not only artists living in Ottoman territory also Western artists who reflected the life in their paintings have an important place in the concept of 'Ottoman art of drawing' which forms the main outline of the theisis 'Jewellery used in Ottoman Art in 19th Century'en_US
dc.description.tableofcontentsGirişen_US
dc.description.tableofcontentsTakının Gelişim Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsTakı yapımında Kullanılan Teknikleren_US
dc.description.tableofcontentsTelkari tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsGranülasyon (Güherse) Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsSavatlama Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsKakma Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsTel kakmaen_US
dc.description.tableofcontentsVarak Kakmaen_US
dc.description.tableofcontentsKazıma (Kalemkar) Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsAjur (Delikişi) Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsTombak-Kaplama (Yaldızlama) Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsKalıpla Kabartma Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsMine (Emay) Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsRepousse Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsKurşuna Dövme Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsStampa (Mühür) Baskı Tekniğien_US
dc.description.tableofcontentsTakı Yapımında Kullanılan Malzemeleren_US
dc.description.tableofcontentsMadenlleren_US
dc.description.tableofcontentsAltınen_US
dc.description.tableofcontentsGümüşen_US
dc.description.tableofcontentsBronzen_US
dc.description.tableofcontentsPaladyumen_US
dc.description.tableofcontentsPlatinen_US
dc.description.tableofcontentsDeğerli, Yarı Değerli Taşlaren_US
dc.description.tableofcontentsElmasen_US
dc.description.tableofcontentsSafiren_US
dc.description.tableofcontentsYakuten_US
dc.description.tableofcontentsZümrüten_US
dc.description.tableofcontentsYeşim Taşıen_US
dc.description.tableofcontentsAmetisten_US
dc.description.tableofcontentsİncien_US
dc.description.tableofcontentsAkik Taşıen_US
dc.description.tableofcontentsOsmanlı Dönemi Takı Geleneğien_US
dc.description.tableofcontentsBaş Süslemesinde Kullanılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsTepeliken_US
dc.description.tableofcontentsKüpeen_US
dc.description.tableofcontentsAlınlıken_US
dc.description.tableofcontentsEnselik-Zülüflüken_US
dc.description.tableofcontentsSorguçen_US
dc.description.tableofcontentsSerpuşen_US
dc.description.tableofcontentsDiademen_US
dc.description.tableofcontentsİstefanen_US
dc.description.tableofcontentsBoyunda Kullanılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsKolye – Gerdanlıken_US
dc.description.tableofcontentsHamaylı (Hamail)en_US
dc.description.tableofcontentsParmaklara Takılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsYüzüken_US
dc.description.tableofcontentsKollara ve Bileklere Takılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsBazubenden_US
dc.description.tableofcontentsBileziken_US
dc.description.tableofcontentsHalhalen_US
dc.description.tableofcontentsGiysi Takılarıen_US
dc.description.tableofcontentsGöğüs Süsü (Pandantif) - (Broş)en_US
dc.description.tableofcontentsKemer Tokalarıen_US
dc.description.tableofcontentsDüğme, Çaprasten_US
dc.description.tableofcontentsBatılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatıen_US
dc.description.tableofcontentsYüzyıl Osmanlı Resim Sanatında Kullanılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsResimlerde Baş Süslemerinin Kullanıldığı Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsRafael, “Sultan III. Mustafa Portresi”, 1757-1789 (?), Kâğıt üzerine yağlıboya, 57x42 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 18-19en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Sultan I.Abdülhamid Portresi”, 1774–1789, Tuval üzerine yağlıboya, 98x78 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 20-21en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Sultan I.Abdülhamid”, 1774–1789 (?), Kâğıt üzerine suluboya ve yaldızlı kâğıt, 26x19 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 22en_US
dc.description.tableofcontentsKostantin Kapıdağlı, “Sultan IV. Mehmed”,1804-1806,Guvaş,39x26 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 23en_US
dc.description.tableofcontentsKostantin Kapıdağlı, “Sultan II. Süleyman”,1804-1806, Guvaş, 39x26 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 24en_US
dc.description.tableofcontentsAndrea Appani, “Sultan III. Selim’in Büst Portresi”, 1807, Tuval üzerine yağlıboya, 75x55.5 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi ), Bkz. Resim 25en_US
dc.description.tableofcontentsRupen Manas (?), “Sultan Abdülmecid Portresi”, 1855-1860, Tuval üzerine yağlıboya, 144x125cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 26en_US
dc.description.tableofcontentsRubens Manasie, “Sultan Abdülmecid”, 1857, Tuval üzerine yağlıboya, (Drottningholm Şatosu), Bkz. Resim 27en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Osmanlı Sultanı ve Hasekisi”, ykl. 18.yy, Tuval üzerine yağlıboya, 97x130.5cm, Bkz. Resim 28en_US
dc.description.tableofcontentsAntonie de Favray, “Vergennes Kontesi’nin Portresi”, 1766, Tuval üzerine yağlıboya, 129x96cm, Bkz. Resim 29.30.31.32en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim,“Sultan II.Mahmud”, ykl.19.yy, Kâğıt üzerine guvaş, 27x17cm, Bkz. Resim 33en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Sultan Abdülmecid”, ykl. 19.yy, Kâğıt üstüne guvaş, 29,5x19,5 cm, Bkz. Resim 34en_US
dc.description.tableofcontentsBertha Von Bayer, “Kadın Portresi”, 1881, Tuval üzerine yağlıboya, 20.5x17,5cm, Bkz. Resim 35en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Genç Kadın Portresi”, 18.yy ilk yarısı, Tuval üzerine yağlıboya, 85,5x71cm, Bkz. Resim 36en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim (Fransız okulu), “Kahve Keyfi”, ykl. 18.yy, Tuval üzerine yağlıboya, 112x101,5cm, Bkz. Resim 37-38en_US
dc.description.tableofcontentsPierre Désiré Guillemet , “Saraylı Genç Cariye”, 1874, Tuval üzerine yağlıboya, 98x79cm, (Dolmabahçe Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 39en_US
dc.description.tableofcontentsGiovanni Costa, “Yelpazeli Türk Genç Kız”, Tuval üzerine yağlıboya, boyutları belli değil, (Tajan Arşivi), Bkz. Resim 40en_US
dc.description.tableofcontentsOsman Hamdi Bey, ”Kadın Portresi”, (?), Karton üzerine pastel, 34x28cm., (İstanbul Resim Heykel Müzesi) Bkz. Resim 41en_US
dc.description.tableofcontentsOsman Hamdi Bey, ”Kadın Portresi”, Tuval üzerine yağlıboya, (Radi Dikici Koleksiyonu) Bkz. Resim 42en_US
dc.description.tableofcontentsResimlerde Boyun Süslemelerinin Kullanıldığı Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsSandor Alexander Swoboda, “Haremde Alışveriş”, ykl. 19.yy, Tuval üzerine yağlıboya, 36x54 cm, (Dolmabahçe Sarayı), Bkz. Resim 43en_US
dc.description.tableofcontentsFausto Zonaro, “Tatlı Sularda Çingene Şenliği”, 1891–1910, Tuval üzerine yağlıboya, 65.5x99 cm., (Rafi Portakal Arşivi) Bkz. Resim 44en_US
dc.description.tableofcontentsFausto Zonaro, “Şair Nigar Hanım”, 1891-1910, Suluboya, 12x10 cm, Sotheby’s Arşivi (Londra), Bkz. Resim 45en_US
dc.description.tableofcontentsFausto Zonaro, “Mia Figlia Mafalda (Odalık)”, 1911-1929, Pastel, 53x73 cm, (Özel koleksiyon), Bkz. Resim 46en_US
dc.description.tableofcontentsFausto Zonaro, “Refia Sultan”, (?), Pastel, 32x30 cm, (Özel koleksiyon), Bkz.Resim 47en_US
dc.description.tableofcontentsŞehzade Abdülmecit, “Saraylı Kadın”, (?), Tuval üzerine yağlıboya, 75x57cm, (Milli Saraylar Tablo Koleksiyonu 64/2193), Bkz. Resim 48en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim,”Oturan Genç Kız”, 19.yy, Tuval üzerine yağlıboya, 82x74cm., Bkz. Resim 49en_US
dc.description.tableofcontentsŞehzade Abdülmecit, “Haremde Goethe”, (?), Tuval üzerine yağlıboya, 132x173cm, (İstanbul Resim Heykel Müzesi), Bkz. Resim 50en_US
dc.description.tableofcontentsAlexander Sandor Svoboda, “Haremde Kadın”, 19 yy, Tuval üzerine yağlıboya, Bkz. Resim 51en_US
dc.description.tableofcontentsFidel Gudin, “Bir Türk Hanımının Portresi”, 1832, Tuval üzerine yağlıboya,82x66cm, (Ayşegül ve Ömer Dinçkök Koleksiyonu), İstanbul, Bkz. Resim 52en_US
dc.description.tableofcontentsOsman Hamdi Bey, “Şemsiyeli Kadın”, (?), Kâğıt üzerine suluboya, (Nazar Büyüm Koleksiyonu) Bkz. Resim 53en_US
dc.description.tableofcontentsResimlerde Parmaklara Takılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsKostantin Kapıdağlı, “Sultan III. Selim Odasında”, 1803, Yağlıboya, 8 9x110 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 54en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Sultan IV. Mustafa”, 1808, Guvaş, 39x29 cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 55en_US
dc.description.tableofcontentsHalil Paşa, “Portre”, 1904, Tuval üzerine yağlıboya, 80x125 cm, (Sakıp Sabancı Koleksiyonu), Bkz. Resim 57-58en_US
dc.description.tableofcontentsGiysi Süslemelerinde Kullanılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Sultan Abdülmecid”, ykl. 1850, Tuval üzerine yağlıboya, 81,5x60 cm, Bkz. Resim 59en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Sultan Abdülmecid”, ykl. 19.yy, 44x35,5cm, Bkz. Resim 60en_US
dc.description.tableofcontentsPierre Désiré Guillemet , “Sultan Abdülaziz”, 1873, Yağlıboya, 140x93cm, (Topkapı Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 61en_US
dc.description.tableofcontentsAthanasios Karantz(ou)las, “Sultan II. Mahmud”, ykl. 19.yy, Tuval üzerine yağlıboya, 189x91cm., Bkz. Resim 62en_US
dc.description.tableofcontentsPierre Désiré Guillemet, “Kahve Getiren Zenci Halayık”, 1873, Tuval üzerine yağlıboya, 205x110, (Sabancı Müzesi Koleksiyonu), Bkz. Resim 63en_US
dc.description.tableofcontentsPierre Désiré Guillemet, “Saraylı Kadın”, 1874, Tuval üzerine yağlıboya, 98x79cm., (Dolmabahçe Sarayı Müzesi), Bkz. Resim 64en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Düğün Ertesi: Paça Günü”, ykl. 18.yy, Tuval üzerine yağlıboya, 53,5x76 cm., (Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu) Bkz.Resim 65en_US
dc.description.tableofcontentsJean-Etienne Liotard, “Türk Giysileri İçinde Bir Kadın”, 1740–1750, Parşömen üzerine pastel, 62x47cm., Bkz. Resim 66en_US
dc.description.tableofcontentsVanmour Okulu,“İstanbullu Rum Kadın”, 18.yüzyıl, Tuval üzerine yağlıboya, 35x27cm. (Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu) Bkz. Resim 67en_US
dc.description.tableofcontentsLevni “Kadın Portresi”, ykl. 1720-1725, Kâğıt üzerine suluboya, altın ve gümüş yaldız, 16x81cm., Bkz. Resim 68en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim,“Genç Kadın Portresi”, ykl. 18.yy., Metal üzerine yağlıboya, 28.5x21cm., Bkz. Resim 69en_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Gülnuş Valide Sultan’ın Portresi”, ykl.19 yy., Tuval üzerine yağlıboya, 82x67 cm., (Topkapı Sarayı Müzesi 17/144), Bkz. Resim 70en_US
dc.description.tableofcontentsPierre Désiré Guillemet, “Tef Çalan Saraylı Kadın”, 1875, Tuval üzerine yağlıboya, 98x79cm., Bkz. Resim 71en_US
dc.description.tableofcontentsFausto Zonaro, “Şehzade Abdürrahim Efendi”, 1900, Tuval üzerine yağlıboya, 132x81 cm., Bkz. Resim 72en_US
dc.description.tableofcontentsHalil Paşa “Eldivenli Kadın”, 1886, Tuval üzerine yağlıboya, 56.6x45.5cm., Sotheby’s Arşivi (Londra), Bkz. Resim-73en_US
dc.description.tableofcontentsŞehit Hasan Rıza “Kadın Portresi”, (?), Tuval üzerine yağlıboya,73x59.5cm. Bkz. Resim-74en_US
dc.description.tableofcontentsAlexander Sandor Svoboda, “Lady Rowena”,1872,87x112 cm. Bkz. Resim 75en_US
dc.description.tableofcontentsResimlerde Kol Süslemelerinde Kullanılan Takılaren_US
dc.description.tableofcontentsAnonim, “Başkentli Genç Kadın”,18.yüzyılın ilk yarısı, Tuval üzerine yağlıboya, 87.5x73cm, (Sevgi Gönül Koleksiyonu) Bkz. Resim-76en_US
dc.description.tableofcontentsFausto Zonaro, 1910’dan önce, Karton üzerine karışık teknik, 69x49 cm. Bkz. Resim-77en_US
dc.description.tableofcontentsFausto Zonaro, “Göksu Sefası”, ykl. 1910, Tuval üzerine yağlıboya, 101x131cm., Bkz. Resim-78en_US
dc.description.tableofcontentsŞehit Hasan Rıza, “Havuz Başında Gergef İşleyen Kızlar”, 1319/1903-1904, Tuval üzerine yağlıboya, 140x210 cm, (Edirne Belediye Başkalığı Koleksiyonu), Bkz. Resim-79en_US
dc.description.tableofcontentsHalil Paşa, “Uzanmış Kadın”, 1894, Tuval üzerine yağlıboya, 40x57cm, (İstanbul Resim Heykel Müzesi), Bkz. Resim-80en_US
dc.description.tableofcontentsAlexander Sandor Svoboda, “Rebecca”, 1872, 88x112cm. Bkz. Resim-81en_US
dc.description.tableofcontentsOsman Hamdi Bey , “İftardanSonra”, Tuval üzerine yağlıboya, 1886, (Türkiye İş Bankası Koleksiyonu) Bkz. Resim-82en_US
dc.description.tableofcontentsSonuçen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subject19.yüzyıl Osmanlı dönemien_US
dc.subjectResim sanatıen_US
dc.subjectRessamlaren_US
dc.subjectTakıen_US
dc.subject19th.century Otoman perioden_US
dc.subjectJewelleryen_US
dc.subjectArtisten_US
dc.subjectPaintingen_US
dc.subject.lccNK7309.8 B67 2013
dc.subject.lcshJewelry in art.en_US
dc.subject.lcshJewelry -- History -- 19th century.en_US
dc.title19. yüzyıl Osmanlı resim sanatında kullanılan takılaren_US
dc.title.alternativeThe jewellery used in Ottoman art in 19th centuryen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Kuramı ve Eleştiri Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-8689-6615
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorBora Koç, Rezzanen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess