Okul öncesi özel eğitim çocuklarına yönelik mobil uygulamaların görsel iletişim tasarımı açısından incelenmesi
Citation
Doğan, A. (2018). Okul öncesi özel eğitim çocuklarına yönelik mobil uygulamaların görsel iletişim tasarımı açısından incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Bu tez çalışması, okul öncesi eğitim çağında olan özel gereksinimli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle akademik öncesi becerilerin öğretileceği mobil uygulama tasarımı için yapılan araştırmayı içermektedir. Türkiye’deki özel eğitim hizmet ve uygulamalarına dair kapsamlı bir inceleme yapılmıştır. Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Destek Eğitim Programları özel gereksinimi olan çocukların gelişim düzeyleri ve engel türleri dikkate alınarak hazırlanmış eğitim modülleri içermektedir. Tezde, mobil uygulama tasarımı, okul öncesi özel eğitime gereksinimi olan çocukları ekseninde ele alınmış ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayınladığı destek eğitim programlarındaki modüllerden yararlanarak okul öncesi özel eğitim öğrencilerine uygun, eğitsel mobil uygulamaya içeriği hazırlanmıştır. Mobil uygulamanın eğitici içeriği, bireysel eğitim programlarının basamaklarına uygun verilmiştir. Okul öncesi eğitimde kullanılan eğitici oyuncaklar incelenerek ve mevcut özel eğitim mobil uygulamaları görsel iletişim tasarımı açısından değerlendirilerek elde edilen bilgiler ışığında bir mobil uygulama çalışması yapılmıştır. This study includes a research on mobile application design by which early academic skills can be taught to pre-school children with special needs, using direct teaching method. A comprehensive analysis has been done on special education services and applications in Turkey. Special Education and Rehabilitation Center Supportive Education Programs include teaching modules prepared taking development levels and disability types of children with special needs into account. In the thesis, mobile application design was created with the preschool special education need children in mind, and educational mobile application contents suitable for the pre-school special education need students were prepared by using the modules in the support education programs published by the Ministry of National Education. The educational content of the mobile application is tailored to the personalised education programs. Mobile application study was conducted in the light of information obtained by examination of educational toys used in pre-school education and by evaluating current special education mobile applications in terms of visual communication design.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Current benefits and future directions of NFC services
Ok, Kerem; Coşkun, Vedat; Aydın, Mehmet Nafiz; Özdenizci Köse, Büşra (IEEE, 2010)Near Field Communication (NFC), as an emerging and promising technology, is an integration of Radio Frequency Identification (RFID) technology with mobile devices. NFC-enabled mobile devices can act as contactless smart ... -
How do mobile technologies affect work and private lives? The case of Turkish banking professionals
Yıldırım, Nihan; Ansal, Hacer (IEEE, 2014-07-27)Mobile technologies (MTs) became important part of infrastructure in service industries. The impacts of MT usage in work are shown to be significant; improving the productivity, responsiveness, effectiveness and flexibility ... -
Factors encouraging and hindering a wider acceptance and more frequent utilization of mobile payment systems an empirical study among mobile phone subscribers in Turkey
Coşkun, Ertan (Işık Üniversitesi, 2021-06-21)Considering the technological development in mobile payment technology, and extensive literature of technology adoption models; the current state of the related field needs to be examined in more detail to better understand ...