Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHekimoğlu, Mustafaen_US
dc.contributor.authorKaya, Burak Erkanen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2019-04-08T23:28:07Z
dc.date.available2019-04-08T23:28:07Z
dc.date.issued2019-08-01
dc.identifier.citationKaya, B.E., (2019). Inventory management and pricing in existence of secondary markets. İstanbul: Işık Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1541
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 55-56)en_US
dc.descriptionx, 170 leavesen_US
dc.description.abstractSecondary markets are easily accessible market-places for every participant of a product market, where usually lower prices and shorter lead times than the Original Equipment Manufacturer (OEM) are offered. Especially when price is dynamic, determining procurement amount is very important for the OEM who wants to maximize profit in existence of secondary markets. The goal of this study is to put an approach forward for maximizing profit of the OEM by taking into consideration price and procurement amounts from different suppliers. We consider a trade environment in which OEM is not only a seller on secondary markets but also a buyer. We propose 2 single period additive non-linear maximization models by taking into consideration access priority of the OEM or Price Sensitive Customers (PSC) to secondary markets. We examine proposed models analytically and analyze one of them with Karush-Kuhn-Tucker (KKT) conditions. Due to analytical impracticalities faced in numerical experiments a brutal force search algorithm is applied under some assumptions. Our research provides some managerial insights about inventory management and pricing by considering some parameters as constant. We show effects of procurement from different supply sources under our assumptions.en_US
dc.description.abstractİkincil pazarlar genellikle Orijinal Ekipman Üreticisi’nden (OEÜ) daha düşük fiyatlar ve daha kısa teslimat zamanları sunulan, bir ürün pazarının her katılımcısı tarafından kolaylıkla ulaşılabilen ticaret platformalarıdır. Özellikle fiyat dinamik iken, ikincil pazarların varlığında tedarik miktarının belirlenmesi karını en üst düzeye çıkarmak isteyen OEÜ için çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı fiyat ve farklı kaynaklardan tedarik miktarını gözönünde bulundurarak OEÜ’nin karını azami seviyeye çıkaracak bir yaklaşım sunmaktır. Bu çalışmada OEÜ’nin ikincil pazarlarda sadece satıcı değil aynı zamanda alıcı olduğu bir ticari ortamı gözününde bulunduruyoruz. OEÜ ya da Fiyat Hassasiyetli Müşterilerin (FHM) ikincil pazarlara erişim önceliğini dikkate alarak 2 adet tek periyotluk toplamsal doğrusal olmayan en çoklama modeli öneriyoruz. Önerilen modelleri analitik olarak inceleyip, bunlardan bir tanesini Karush-Kuhn-Tucker (KKT) koşullarıyla analiz ediyoruz. Bazı önerilen modellerimizin analitik analizlerinin kullanışsızlığı sebebiyle sayısal analizlerimizde bir takım varsayımlar altında kaba kuvvet arama algoritmasını uyguladık. Araştırmamız, bazı parametrelerin sabit olduğu düşünülerek, envanter yönetimi ve fiyatlandırma hakkında yönetimsel görüşler sağlıyor. Varsayımlarımız altında farklı kaynaklardan tedariğin etkilerini açıkça gösteriyoruz.en_US
dc.description.tableofcontentsIntroductionen_US
dc.description.tableofcontentsLiterature Surveyen_US
dc.description.tableofcontentsMathematical Modelsen_US
dc.description.tableofcontentsMain Assumptionsen_US
dc.description.tableofcontentsMathematical Modelen_US
dc.description.tableofcontentsScenario 1: OEM Access Secondary Market First (The Problem 1)en_US
dc.description.tableofcontentsThe OEM Receives Price Sensitive Customers’ Demand (The Problem 1.1)en_US
dc.description.tableofcontentsDemand Modelen_US
dc.description.tableofcontentsProfit Functionen_US
dc.description.tableofcontentsMathematical Analysisen_US
dc.description.tableofcontentsThe OEM Doesn’t Receive Price Sensitive Customers’ Demand (The Problem 1.2)en_US
dc.description.tableofcontentsScenario 2: Price Sensitive Customers Access Secondary Market First (The Problem 2)en_US
dc.description.tableofcontentsThe OEM Receives Price Sensitce Customers’ Demand (The Problem 2.1)en_US
dc.description.tableofcontentsThe OEM Doesn’t Receive Price Sensitive Customers’ Demand (The Problem 2.2)en_US
dc.description.tableofcontentsNumerical Experimentsen_US
dc.description.tableofcontentsExperimental Setupen_US
dc.description.tableofcontentsResults of Analyzesen_US
dc.description.tableofcontentsAnalysis Results of the Problem 1en_US
dc.description.tableofcontentsAnalysis Results of the Problem 2en_US
dc.description.tableofcontentsConclusionen_US
dc.description.tableofcontentsProof of Theoremsen_US
dc.description.tableofcontentsLemma 3.1en_US
dc.description.tableofcontentsLemma 3.2en_US
dc.description.tableofcontentsLemma 3.3en_US
dc.description.tableofcontentsThe Tables in Respect of Numerical Experimentsen_US
dc.description.tableofcontentsAdditional Notation in Respect of Numerical Experimentsen_US
dc.description.tableofcontentsResult of Numerical Experiment for the Problem 1en_US
dc.description.tableofcontentsResult of Numerical Experiment for the Problem 2en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectNon-linear programmingen_US
dc.subjectOptimizationen_US
dc.subjectOriginal equipment manufactureren_US
dc.subjectSecondary marketen_US
dc.subjectEniyilemeen_US
dc.subjectDoğrusal olmayan programlamaen_US
dc.subjectİkincil pazarlaren_US
dc.subjectOrijinal ekipman üreticisien_US
dc.subject.lccHB801 .K39 2019
dc.subject.lcshConsumption (Economics) -- Mathematical modelsen_US
dc.titleInventory management and pricing in existence of secondary marketsen_US
dc.title.alternativeİkincil marketlerin varlığında envanter yönetimi ve fiyatlandırmaen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorKaya, Burak Erkanen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess