The effect of mad cow (BSE) scare on beef demand and sales loss: The case of Izmir
Künye
Miran, B. & Akgüngör, E. S. (2005). The effect of mad cow (BSE) scare on beef demand and sales loss: The case of izmir. Turkish Journal of Veterinary and Animal Sciences, 29(2), 225-231.Özet
This paper investigates the effect of the BSE scare on beef consumption due to the intense media coverage. Using monthly data, a beef demand model for January 1995-February 1997 period is estimated for Izmir Province. Beef sales dropped immediately after the media coverage on BSE in April 1996 and continued through June 1996 when the intense media coverage stopped. The econometric model reveals that beef sales in Izmir would have been 36.4 % higher if the BSE crisis never occurred. The annual individual willingness to pay is $0.5224 per year to avoid consuming BSE contaminated meat. Bu çalışma yoğun yazılı basın haberlerinin yolaçtığı deli dana (BSE) korkusunun sığır eti tüketimine etkisini araştırmaktadır. Ocak 1995 ile şubat 1997 arasındaki aylık verileri kullanmak suretiyle İzmir için bir talep modeli tahmin edilmiştir. Sığır eti satışları, deli dana haberlerinin medyada yer almaya başladığı 1996 nisanında aniden düşmüş ve bu düşüş medya haberlerinin sona erdiği 1996 haziranına kadar devam etmiştir. Ekonometrik model, eğer deli dana krizi yaşanmasaydı sığır eti et satışlarının % 36,4 daha fazla olacağını göstermiştir. Ayrıca, tüketicilerin deli dana bulaşığı olmayan ete yılda kişi başına 0,5224 ABD doları ödemeyi kabul ettiği belirlenmiştir.