Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEroğlu, Onuren_US
dc.contributor.authorHasbay, Berkayen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema ve Televizyon Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2021-12-09T13:56:59Z
dc.date.available2021-12-09T13:56:59Z
dc.date.issued2021-09-27
dc.identifier.citationHasbay, B. (2021). Mental hastalıkların sinemada kullanımı: Split filmi incelemesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/3319
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 62-64)en_US
dc.descriptionix, 65 leavesen_US
dc.description.abstractİnsanın sahip olduğu mental bozukluklar sinemanın ortaya çıktığı ilk yıllardan itibaren sinemada kullanılmıştır. Mental bozukluklar ile ilgilenen psikoloji, psikiyatri ve nöroloji bilimleri geliştikçe, sinemada hayat bulan mental hastalıklı karakterlerin çeşidi ve yaratılan karakterlerin katmanları artmıştır. Sinemanın kitlelere erişme gücünün arttığı günümüzde mental hastalıkların bilimsel temellerden uzak, eksik veya diyalektik olmayan biçimde perdeye aktarılması ilgili hastalıklardan muzdarip bireyleri ve onların yakın çevresini olumsuz etkilemektedir. Sinema endüstrisi içerisinde üretilen filmlerde mental hastalıkların etik değerleri hiçe sayarak salt eğlence, dram veya korku amaçlı kullanması doğru değildir. Split filminin başkarakterinde gözlemlenen dissosiyatif kimlik bozukluğu hastalığı, literatürde karşılığı olmayan nüanslar ve davranış biçimleri içermektedir. Split filminde dissosiyatif kimlik bozukluğu hastalığını salt endüstriyel parametreleri göz önünde bulundurarak seyrelten ve yüzeyselleştiren; dissosiyatif kimlik bozukluğu hastalarına potansiyel suçlu imajı veren bir tutum mevcuttur. Bunlara ek olarak Split filminde ilgili hastalığa diyalektik bir yaklaşım söz konusu değildir. Bu tutum sebebiyle DKB'li bireylerin tümünü kapsayan olumsuz bir söylem mevcuttur. İlgili konuda görüş belirten uzmanlara göre etik dışı bu tavrı benimseyen Split filmine erişerek izleme fırsatı bulmuş her bireyin DKB hakkında yanlış, eksik bilgilendirilmiş olma ihtimali doğmuştur ve film sosyolojik bir problem doğurabilme potansiyeline sahiptir. İlgili konuda görüş bildiren uzmanların bazıları ise Split filmini DKB hastalığının sinemadaki en tutarlı temsili olarak görrmektedir. Filmin hastalık bağlamında büyük hatalara düştüğünü de kabul eden uzmanlar, DKB'nin sinemada benzer nitelikte bir temsili bulunmaması sebebiyle Split filminin seyirciyi hastalık hakkında bilinçlendirebileceğini ve bu sebeple getirdiği faydanın, yarattığı zararı karşılayabileceğini savunmaktadır.en_US
dc.description.abstractMental disorders are being used since the very first years of cinema. As the sciences of psychology, psychiatry and neurology, which deal with mental disorders, have developed, the variety and layers of mentally ill characters that come to life in the cinema have increased. In today's world, the transfer of mental illnesses to the screen in a deficient or non-dialectical manner is far from the scientific foundations and it negatively affects the individuals suffering from related diseases. It is not correct to use movies solely for entertainment, drama or horror, ignoring ethical values. In the movie Split, Shyamalan dilutes and superficiates dissociative identity disorder considering only industrial needs; There is an attitude that gives dissociative identity disorder patients are potential criminals. Dissociative identity disorder, observed in the main character of the movie Split, includes nuances and behavior patterns that have no equivalent in the literature. Among his alters there is a monster named The Beast, and The Beast has supernatural abilities. No dissociative identity disorder patient can have supernatural abilities. Due to the fact that individuals suffering from dissociative identity disorder have a psychological or physical traumatic experience in their past, individuals generally tend to commit crime and cause violence much rarely than the individuals with other mental disorders. In addition to these, there is no dialectical approach to the related disease in the movie Split. Because of this attitude, there is a negative discourse covering all individuals with DID. Adopting this unethical attitude, Split was produced and distributed by a well-known company such as Universal Pictures which lead it to reach a wide audience. There is a scientifically proven possibility that every individual who have interacred with the movie might have been misinformed about DID.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Konusuen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Problemien_US
dc.description.tableofcontentsAçıklayıcı Araştırma Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsTanımlayıcı Araştırma Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsDeğişkenleren_US
dc.description.tableofcontentsHipotezleren_US
dc.description.tableofcontentsKapsam ve Sınırlılıklaren_US
dc.description.tableofcontentsYöntemen_US
dc.description.tableofcontentsİNSAN VE SİNEMAen_US
dc.description.tableofcontentsİnsanlık Tarihi Boyunca Değişen İhtiyaçlaren_US
dc.description.tableofcontentsMaslow'un Piramidien_US
dc.description.tableofcontentsMental Hastalıkların Tarihsel Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsSinemada"Delilik" Kavramına Bakışen_US
dc.description.tableofcontentsMental Hastalıklar Çerçevesinde Sinema Tarihien_US
dc.description.tableofcontentsKavramlaren_US
dc.description.tableofcontentsSinema Endüstrisien_US
dc.description.tableofcontentsPsikiyatri Ve Sinema Alanlarının Birleşim Sürecien_US
dc.description.tableofcontents"Delilik" Kavramının Sinemada Kullanımıen_US
dc.description.tableofcontentsSinemada Mental Hastalıkların Kullanım Şekli Sebebiyle Doğan Sosyolojik Bağlamdaki Yanılgılaren_US
dc.description.tableofcontentsSinemada Ve Televizyonda Mental Hastalıkların Kullanımıen_US
dc.description.tableofcontentsSPLİT FİLMİ İNCELEMESİen_US
dc.description.tableofcontentsGenel Bakışen_US
dc.description.tableofcontentsFilmin Özetien_US
dc.description.tableofcontentsSplit Filmindeki Karakterleren_US
dc.description.tableofcontentsCaseyen_US
dc.description.tableofcontentsFletcheren_US
dc.description.tableofcontentsKevinen_US
dc.description.tableofcontentsKevin'ın filmde öne çıkan alterlerien_US
dc.description.tableofcontentsSplit Filminde Dissosiyatif Kimlik Bozukluğunun Kullanımıen_US
dc.description.tableofcontentsDissosiyatif Kimlik Bozukluğu Nedir ve Nasıl Ortaya Çıkar?en_US
dc.description.tableofcontentsKevin Karakterinde Gözlemlenen DKB Hastalığının İncelemesien_US
dc.description.tableofcontentsSplit Filminin DKB Tedavisine Yaklaşımıen_US
dc.description.tableofcontentsKevin'ın Karakterinin Alterleri ve Literatürdeki Karşılıklarıen_US
dc.description.tableofcontentsJames McAvoy'un Performansıen_US
dc.description.tableofcontentsSplit Filminin Janrıen_US
dc.description.tableofcontentsDKB Hastalığının Kullanıldığı Split Filminin Janr İçindeki Yerien_US
dc.description.tableofcontentsUNBREAKABLE-SPLIT-GLASS ÜÇLEMESİen_US
dc.description.tableofcontentsÜçlemeye Genel Bakışen_US
dc.description.tableofcontentsUnbreakable ve Spliten_US
dc.description.tableofcontentsUnbreakable Özeten_US
dc.description.tableofcontentsUnbreakable Bağlamında Split Filmine Genel Bakışen_US
dc.description.tableofcontentsDavid Dunn ve Kevin Wendell Crumb Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsGlass ve Spliten_US
dc.description.tableofcontentsGlass Filminin Özetien_US
dc.description.tableofcontentsGlass Bağlamında Split Filmine Bakışen_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectDisossiyatif kimlik bozukluğuen_US
dc.subjectSinemada mental hastalıklaren_US
dc.subjectSplit filmien_US
dc.subjectDissociative idenity disorderen_US
dc.subjectMental illness in cinemaen_US
dc.subjectSplit movieen_US
dc.subject.lccPN1995.9.M463 H37 2021
dc.subject.lcshMental illness in motion pictures.en_US
dc.titleMental hastalıkların sinemada kullanımı : Split filmi incelemesien_US
dc.title.alternativeUse of mental illness in cinema : examination of the movie Spliten_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema ve Televizyon Yüksek Lisans Programıen_US
dc.authorid0000-0001-8597-3765
dc.authorid0000-0001-8597-3765en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorHasbay, Berkayen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess