Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYaşar, Alişan Buraken_US
dc.contributor.authorSulhan, Nazanen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2021-12-09T17:31:37Z
dc.date.available2021-12-09T17:31:37Z
dc.date.issued2021-08-27
dc.identifier.citationSulhan, N. (2021). Çocukluk çağı travmalarının yaşam kalitesi ile ilişkisinde üstbilişlerin aracı rolü. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/3324
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 79-96)en_US
dc.descriptionxii, 112 leavesen_US
dc.description.abstractBu araştırma, çocukluk çağı travmalarının yaşam kalitesi ile ilişkisinde üstbilişlerin aracı rolü olup olmadığını incelemek amaçlı gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, 20-40 yaş aralığındaki 397 (204 kadın, 193 erkek) üniversite öğrencisi (lisans) oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcıların sosyodemografik bilgilerine ulaşmak için Sosyodemografik Bilgi Formu, çocukluk çağındaki travmatik yaşantılarını ölçmek için Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ), yaşam kalitesini değerlendirmek amacıyla Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği Kısa Formu (WHOQOLBREF), üst biliş düzeylerini belirlemek için Üst Bilişler Ölçeği-30 (ÜBÖ 30) kullanılmıştır. Verilerin analiz sürecinde betimleyici analizler, bağımsız t-test, ANOVA, Pearson korelasyon, basit ve hiyerarşik regresyon analizleri SPSS programı aracılığıyla yürütülmüştür. Veriler değerlendirildiğinde çocukluk çağı travmaları ile yaşam kalitesi arasında negatif yönde orta derecede anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Aynı zamanda çocukluk çağı travmaları puanları ile üstbiliş değerleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Üstbiliş değerleri ile yaşam kalitesi puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna varılmıştır. Çocukluk çağı travmaları ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkide üstbilişlerin kısmi aracılık rolünde olduğu hipotezimizin lehine bulgular saptanmıştır. Sonuç olarak, çocukluk çağı travmaları puanları ve üstbiliş puanı arttıkça yaşam kalitesi düzeyinin azaldığı görülmüştür. Aynı şekilde çocukluk çağı travma puanları arttıkça patolojik üstbiliş değerlerinin de arttığı görülmüştür. Özetle bu bulgular çocukluk çağı travmaları ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkide üstbilişlerin kısmi aracı rolde olduğunu ve çocukluk çağı travmalarının işlevsel olmayan üstbilişlere zemin hazırlayan bir faktör olabileceğini göstermektedir.en_US
dc.description.abstractThis research was conducted to examine whether metacognition has a mediating role in the relationship between childhood trauma and quality of life. The group who participated in the research consisted of 397 undergraduate students between the ages of 20 and 40 (204 women - 193 men) . In order to access the sociodemographic informations of the participants in the research, a sociodemographic information form was used in addition to the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) to measure childhood traumatic experience, a short form which aims to assess the quality of life through the World Health Organization Quality of Life Scale (WHOQOLS), and the Metacognition Scale-30 to determine the levels of metacognition. Data analysis was carried out through descriptive analysis, independent sample t-test, ANOVA, Pearson correlation, simple and hierarchical regression analysis via the SPSS program. When the data was evaluated, a negative moderately related association between childhood trauma and life quality was found. At the same time, a positive association was found between childhood trauma degrees and metacognition values. As a conclusion, there is a significant negative relationship between the values of metacognition and the degrees of quality of life. Results were found in favor of our hypothesis in which metacognition plays a partial mediating role in the relationship between childhood trauma and quality of life. As a result, it was observed that the quality of life decreased with increasing childhood trauma degrees and metacognition degrees. Similarly, as childhood trauma degrees increase, the pathological metacognition values increase as well. In summary, these results show that metacognition has a partial mediating role in the relationship between childhood trauma and quality of life, and the childhood traumas may be a factor of paving the way for ineffective metacognition.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacı ve Önemien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Hipotezlerien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Alt Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsLİTERATÜRen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travma Türlerien_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İstismarın Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsCinsel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsCinsel İstismarın Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İstismarın Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İhmalen_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İhmalin Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İhmalen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Risk Faktörlerien_US
dc.description.tableofcontentsAilesel Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsKişisel Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsToplumsal Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Epidemiyolojisien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsYaşam Kalitesien_US
dc.description.tableofcontentsYaşam Kalitesinin Boyutlarıen_US
dc.description.tableofcontentsYaşam Kalitesini Etkileyen Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsCinsiyeten_US
dc.description.tableofcontentsYaşen_US
dc.description.tableofcontentsMedeni Durumen_US
dc.description.tableofcontentsEğitim Durumuen_US
dc.description.tableofcontentsGelir Düzeyien_US
dc.description.tableofcontentsSosyal İlişkileren_US
dc.description.tableofcontentsSağlıken_US
dc.description.tableofcontentsÖteki Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsÜstbilişleren_US
dc.description.tableofcontentsBilişen_US
dc.description.tableofcontentsÜstbilişen_US
dc.description.tableofcontentsBiliş ile Üstbiliş Arasındaki Farken_US
dc.description.tableofcontentsÜstbilişsel Süreçlerin Gelişimien_US
dc.description.tableofcontentsÜstbilişin Boyutlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDeğişkenler Arası İlişkiler ve İlgili Çalışmalaren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Yaşam Kalitesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Üstbilişleren_US
dc.description.tableofcontentsÜstbilişler ve Yaşam Kalitesien_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Modelien_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsBilgilendirilmiş Onam Formuen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsDünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği-Kısa Formu-Türkçe Versiyonu (WHOQOL-BREF-TR)en_US
dc.description.tableofcontentsÜstbilişler Ölçeği-30 (ÜBÖ-30)en_US
dc.description.tableofcontentsİşlemen_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsÇalışmada Kullanılan Ölçeklerin Güvenilirlik Analizine Dair Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcılara Ait Sosyodemografik Özellikleren_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Sorularına İlişkin Analizleren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Yaşam Kalitesi ve Üstbilişlere İlişkin Pearson Korelasyon Analizlerien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları İle Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkide Üstbilişlerin Aracı Rolüen_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMAen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Değişkenlerin Çocukluk Çağı Travmaları, Yaşam Kalitesi ve Üstbilişler Üzerindeki Etkisien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Yaşam Kalitesi ve Üstbilişler Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları İle Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkide Üstbilişlerin Aracı Rolüen_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇ VE ÖNERİLERen_US
dc.description.tableofcontentsBİLGİLENDİRİLMİŞ ONAM FORMUen_US
dc.description.tableofcontentsSOSYODEMOGRAFİK BİLGİ FORMUen_US
dc.description.tableofcontentsÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARI ÖLÇEĞİ (ÇÇTÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsDÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ YAŞAM KALİTESİ ÖLÇEĞİ (WHOQOLBREF-TR)en_US
dc.description.tableofcontentsÜST BİLİŞLER ÖLÇEĞİ-30 (ÜBÖ-30)en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıen_US
dc.subjectTravmaen_US
dc.subjectÜstbilişen_US
dc.subjectYaşam kalitesien_US
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectLife qualityen_US
dc.subjectMetacognitionen_US
dc.subjectTraumaen_US
dc.subject.lccRJ506.P66 S85 2021
dc.subject.lcshPsychic trauma in children.en_US
dc.titleÇocukluk çağı travmalarının yaşam kalitesi ile ilişkisinde üstbilişlerin aracı rolüen_US
dc.title.alternativeThe mediator role of metacognition on the relationship of childhood traumas with life qualityen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.authorid0000-0002-9061-3788
dc.authorid0000-0002-9061-3788en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorSulhan, Nazanen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess