Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.contributor.authorŞişman, Hilalen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2022-09-20T07:35:26Z
dc.date.available2022-09-20T07:35:26Z
dc.date.issued2022-06-16
dc.identifier.citationŞişman, H. (2022). Annelerin Covid-19 korkusunun okul öncesi çocuklarda kızgınlık/saldırganlık, sosyal yetkinlik ve kaygı davranışları üzerindeki etkisinde annenin ebeveynlik tutumunun aracı etkisinin incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/4857
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 68-79)en_US
dc.descriptionxiii, 87 leavesen_US
dc.description.abstractBu araştırma, annelerin Covid-19 korkusu ile okul öncesi çocukların kızgınlık/saldırganlık, sosyal yetkinlik ve anksiyete/içe dönüklük davranışları arasındaki ilişkide annelerin ebeveynlik tutumlarının aracı etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Bununla birlikte, ana değişkenlerin sosyodemografik verilere göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırma örneklemi özel ve devlet anaokuluna giden 140 okul öncesi çocuk sahibi ve Covid-19 geçirmemiş anneden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler Covid-19 Korkusu Ölçeği, Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği, Ebeveyn Tutum Ölçeği ve Sosyodemografik Bilgi Formu aracılığıyla uygun örneklem yöntemi ile çevrim içi ortamda toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre otoriter ebeveynlik tutumunun ve aşırı koruyucu ebeveynlik tutumunun, annelerin Covid-19 korkusu ile çocukların anksiyete/içe dönüklük davranışları arasındaki ilişkide tam aracılık ettiği bulunmuştur. Diğer yandan, sosyodemografik veriler ile yapılan analizler sonucunda ise Covid-19 korkusunun Covid-19 aşısı olma durumu, annelerin otoriter ebeveynlik tutumunun annenin öğretim düzeyi, annenin izin verici ebeveynlik tutumunun babanın öğretim düzeyi, annenin aşırı koruyucu ebeveynlik tutumunun annenin öğretim düzeyi, annenin çalışma zamanı ve şekline göre, çocukların sosyal yetkinlik becerilerinin ise sosyoekonomik düzey değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, annelerin Covid-19 korkusu ile çocukların anksiyete/içe dönüklük davranışları arasındaki ilişkide otoriter ve aşırı koruyucu ebeveynlik tutumlarının tam aracılık etkisinin olduğu saptanmıştır. Bulgular doğrultusunda, araştırma annelerin Covid-19 korkusu ile çocukların anksiyete/içe dönüklük davranışları ilişkisinin annelerin otoriter ve aşırı koruyucu ebeveynlik tutumları aracılığıyla gerçekleştiğini ortaya koymaktadır. Pandemi sürecinde ebeveynlik tutumlarının aracı etkisine yönelik yapılan araştırmaların kısıtlılığı göz önüne alındığında bu araştırma literatüre katkı sağlamaktadır. Ayrıca, bu anlamda elde edilen bulgular, ebeveynlik tutumlarının önemini ortaya koyacak ve pandemi sürecinde çocukların anksiyete/içe dönüklük davranışları ile ilişkili tedavi planlarına katkı sağlayacaktır.en_US
dc.description.abstractThis study aims to examine the mediating effect of mothers' parenting attitudes on the relationship between mothers' fear of Covid-19 and preschool children's anger/aggression, social competence, and anxiety/introversion behaviors. Additionally, whether the main variables differ according to the sociodemographic data has been investigated. The research sample consisted of 140 mothers who have pre-school children who attended a private or public kindergarten and have not had Covid-19 previously. The data obtained from participants were collected online using the Covid-19 Fear Scale, Social Competency and Behavior Rating Scale, Parental Attitude Scale and Sociodemographic Information Form. The data suggested that authoritarian parenting attitude and overprotective parenting attitude fully mediated the relationship between mothers' fear of Covid-19 and children's anxiety/introversion behaviors. On the other hand, the sociodemographic data suggested that the fear around Covid-19 was influenced considerably by the mothers' Covid-19 vaccine status. The educational status of mothers significantly differed in authoritarian parenting attitudes. The father’s educational status significantly differed in permissive parenting attitudes of mothers’. The mother's education level, the type of work she does and the amount of time she has significantly differed in the mothers’ overprotective parenting attitudes. The social competence skills of the children differed significantly depending on the socioeconomic status variables. As a result, it was determined that authoritarian and overprotective parenting attitudes had a full mediation effect on the relationship between fear of Covid-19 and anxiety/introversion behaviors of children. The study revealed that the relationship between mothers' fear of Covid-19 and children's anxiety/introversion behaviors is mediated by authoritarian and overprotective parenting attitudes. Despite the limitation of the research on the mediating effect of parenting attitudes on children's behaviors during pandemic is scarce this research contributes to the literature by highlighting the importance of the parenting attitudes and contribute to the treatment.en_US
dc.description.tableofcontentsErken Çocukluk Dönemien_US
dc.description.tableofcontentsErken Çocukluk Dönemi Gelişim Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel Gelişimen_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Gelişimen_US
dc.description.tableofcontentsPsikososyal Gelişimen_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal Gelişimen_US
dc.description.tableofcontentsEbeveynlik Tutumlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDemokratik Ebeveynlik Tutumuen_US
dc.description.tableofcontentsOtoriter Ebeveynlik Tutumuen_US
dc.description.tableofcontentsİzin Verici Ebeveynlik Tutumuen_US
dc.description.tableofcontentsAşırı Koruyucu Ebeveynlik Tutumuen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukların Kızgınlık/Saldırganlık, Sosyal Yetkinlik ve Kaygı Davranışlarıen_US
dc.description.tableofcontentsKızgınlık/Saldırganlıken_US
dc.description.tableofcontentsSosyal Yetkinliken_US
dc.description.tableofcontentsKaygıen_US
dc.description.tableofcontentsCovid-19 Korkusuen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectCovid-19 korkusuen_US
dc.subjectEbeveynlik tutumlarıen_US
dc.subjectAnksiyete/içe dönüklüken_US
dc.subjectKızgınlık/saldırganlıken_US
dc.subjectSosyal yetkinliken_US
dc.subjectFear of covid-19en_US
dc.subjectParenting attitudesen_US
dc.subjectAnxiety/introversionen_US
dc.subjectAnger/aggressionen_US
dc.subjectSocial competenceen_US
dc.subject.lccBF723.M55 S57 2022
dc.subject.lcshMother and child -- Psychological aspects.en_US
dc.subject.lcshChild psychology.en_US
dc.subject.lcshParenting -- Psychological aspects.en_US
dc.subject.lcshCOVID-19 (Disease) -- Psychological aspects.en_US
dc.subject.lcshAnxiety.en_US
dc.titleAnnelerin Covid-19 korkusunun okul öncesi çocuklarda kızgınlık/saldırganlık, sosyal yetkinlik ve kaygı davranışları üzerindeki etkisinde annenin ebeveynlik tutumunun aracı etkisinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeAn investigation of the mediator effect of mothers’ parenting attitude on the impact of mothers' Covid-19 fear on anger/aggression, social competence and anxiety behaviors in preschool childrenen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.authorid0000-0002-6783-5745
dc.authorid0000-0002-6783-5745en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorŞişman, Hilalen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess