Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorHatipoğlu, Özümen_US
dc.date.accessioned2022-11-07T17:25:53Z
dc.date.available2022-11-07T17:25:53Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.identifier.citationHatipoğlu, Ö. (2022). Adorno’s aesthetic theory: aesthetic display of the empirical reality. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21(1), 130-144. doi:10.20981/kaygi.1001973en_US
dc.identifier.issn2645-8950en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5119
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.20981/kaygi.1001973
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1128279
dc.description.abstractTheodor Adorno’s Aesthetic Theory illuminates the basic question of the aesthetic claim to truth. Adorno’s text presents key philosophical questions about the nature of aesthetics. Through grounding Adorno’s aesthetic theory in Hegelian logic, this article explicates why and how the veracity of a modern artwork dwells in its claim to the truth of its own untruth. What is the relation between aesthetic truth and the objective truth of empirical reality? Can aesthetic truth disclose the truth of empirical reality? By relating negatively to what Adorno calls the empirical reality, modern artworks not only become identical to their nonidentity, but also present that which they are nonidentical with as their formative ground. If the truth of an object is mediated, aesthetic truth must disclose the degree of objectivity found in empirical reality. Consequently, aesthetic truth becomes for-itself a mediated truth, and aesthetic truth comes to reveal the mediatedness of empirical reality.en_US
dc.description.abstractTheodor Adorno'nun Estetik Kuramı estetik gerçekliğin ne olduğunu incelerken estetiğin doğası hakkında temel felsefi sorular sorar. Bu makale, Adorno'nun estetik kuramını Hegel mantığına dayandırarak modern sanatın gerçekliğinin ne olduğunu araştırmaktadır. Estetik gerçeklik ile ampirik gerçeklik arasındaki ilişki nedir? Estetik hakikat, ampirik gerçekliğin hakikatini gösterebilir mi? Ampirik gerçeklik ile değilleme üzerinden ilişki kurarak modern sanat kendiyle özdeş olmayarak kendine özdeş olur, modern sanatın biçimlendirici temeli bu özdeş olmama durumudur. Sonuç olarak, estetik hakikat kendisi için dolayımlanmış bir hakikat haline gelir ve ampirik gerçekliğin dolayımsallığını ortaya çıkarır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAdornoen_US
dc.subjectAesthetic theoryen_US
dc.subjectAesthetic negativityen_US
dc.subjectMediationen_US
dc.subjectAesthetic identificationen_US
dc.subjectAesthetic pleasureen_US
dc.subjectAdornoen_US
dc.subjectEstetik kuramen_US
dc.subjectEstetik değillemeen_US
dc.subjectDolayımen_US
dc.subjectEstetik özdeşleşmeen_US
dc.subjectEstetik hazen_US
dc.titleAdorno’s aesthetic theory: aesthetic display of the empirical realityen_US
dc.title.alternativeAdorno’nun estetik kuramı: ampirik gerçekliğin estetik görünüşüen_US
dc.typeArticleen_US
dc.description.versionPublisher's Versionen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Görsel Sanatlar Bölümüen_US
dc.departmentIşık University, Faculty of Art, Design and Architecture, Department of Visual Artsen_US
dc.authorid0000-0002-9532-6745
dc.authorid0000-0002-9532-6745en_US
dc.identifier.volume21
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage130
dc.identifier.endpage144
dc.peerreviewedYesen_US
dc.publicationstatusPublisheden_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.institutionauthorHatipoğlu, Özümen_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster