Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKara Sarıoğlu, Didemen_US
dc.contributor.authorKonukcu, İremen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.date.accessioned2024-03-14T16:14:38Z
dc.date.available2024-03-14T16:14:38Z
dc.date.issued2024-02-15
dc.identifier.citationKonukcu, İ. (2024). Türk resim sanatındaki ekspresyonist yaklaşımların nedenselliği. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5918
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 415-434)en_US
dc.descriptionxxv, 435 leavesen_US
dc.description.abstractTürk resim sanatında ilk olarak 20. Yüzyıl başlarında batıdan alınan biçimsel etkiler doğrultusunda ortaya çıkan ve ardından da kendi sosyo-kültürel dinamikleri içinde şekillenerek gelişim gösteren ekspresyonist yaklaşımlar, Alman ekspresyonizminin birebir benzeri olmamış, zamansal ve kökensel olarak farklı bir kültürel sürecin ve bakışın izlerini taşımıştır. Bir sanat yapıtının ait olduğu toplumun kültürel yapısı ile kaçınılmaz bir bağı olduğundan, Türk resmindeki ekspresyonist yaklaşımlar da kendi lehçesinde ve sanatsal ikliminde biçim kazanmıştır. Bu durum ekspresyonizmin doğasındaki iç gerçeklikle örtüşmüştür. Bununla birlikte, Türk sanatçısının ortaya koyduğu ekspresyonist eğilimler, batıdaki örneklerinin aksine düşünsel ve toplumsal bir birikimin, bir geleneğin kırılmasıyla ortaya çıkmamış, sanatta ve toplumda bir devrim yaratmayı amaçlamamıştır. Almanya’da 20. Yüzyıl başında patlama noktasına ulaşan duygusal ve toplumsal reaksiyonlar, Türk sanatçısının daha geç bir dönemde yüzleşeceği farklı dinamiklerle doyum noktasına ulaşmış ve kendisini dışa vurmuştur. Bu durum ekspresyonizm olgusunun her iki kültürde aynı paralellikte incelenemeyeceğini ortaya koymuştur. İlgili görüşü referans alan ve konu başlıkları içerisinde bunu doğrulayan saptamalarda bulunan tez çalışması, Türk ressamlarını ekspreyonizme yönlendiren etkenler bağlamında bir gruplandırma yapmak ve Türk resmindeki dışavurumculuk olgusuna bu tespitler ışığında bakmayı öngörmüştür. Böylesi bir gruplandırma, dışavurumcu yönelimin ardındaki itkisel gücü ortaya koymak ve onu ayrıştırmak bağlamında gerekli görülmüştür. Ressamların yapıtları, yaşamları ve dönemin toplumsal koşulları dikkate alınarak yapılan analizler sonucunda, Türk resminde ekspresyonist üslup özellikleri gösteren ressamların dört ana grup altında sınıflandırılarak incelenebileceği tespit edilmiştir. Sonuç bölümünde ise; tez içinde ele alınan gruplandırmalar, dönemin toplumsal dinamikleri odağında çözümlenerek, ilgili sanatçılarda ekspresyonist açılıma yön veren veya bunu kısıtlayan olgular, dönemin değişen kültürel ve sosyoekonomik yapısı ışığında çözümlendirilmiştir.en_US
dc.description.abstractHaving first emerged in Turkish painting in the early-20th century in line with formal influences acquired from the west and then developed and shaped within their own socio-cultural dynamics, expressionist approaches were not exactly similar to German Expressionism, but rather it bears temporal and original traces of a different cultural process and perspective. Since a work of art has an inevitable connection with the cultural structure of the society to which it belongs, expressionist approaches in Turkish painting had taken shape in their own dialect and artistic climate. This situation dovetailed with the inner reality inherent in expressionism. Nevertheless, unlike their examples in the west, the expressionist tendencies put forward by Turkish artists didn’t emerge as a result of breaking with an intellectual and social accumulation or tradition, or didn’t aim to create a revolution in art and society. Emotional and social reactions that reached an explosive point in Germany in the early-20th century reached a saturation point to express themselves through different dynamics that the Turkish artist would encounter in later years. This situation revealed that the phenomenon of Expressionism can not be examined in the same parallel in both cultures. In taking the relevant view as a reference and making determinations confirming it within the subject headings, this thesis study aims to make a grouping in the context of factors that led Turkish painters to Expressionism, and to delve into the phenomenon of Expressionism in Turkish painting in light of said determinations. Such a grouping was deemed necessary in an effort to reveal the impulsive force behind the Expressionist orientation and differentiating it. In taking into account the works of the painters, their lives and the social conditions of the period, analyzes determined those Turkish painters who exhibited Expressionism-style characteristics in their Works could be classified and examined under four main groups. In the Conclusion section, the groupings highlighted in the thesis are analyzed by focusing on the social Dynamics of the period, whereas facts that direct or restrict the Expressionist expansion of the artists in question are analyzed in light of the changing cultural and socio-economic structure of the era.en_US
dc.description.tableofcontentsBATI SANATINDA EKSPRESYONİZM VE KÜLTÜREL ZEMİNİen_US
dc.description.tableofcontentsTarihsel Süreçte Ortaya Çıkışı ve Düşünsel Temelien_US
dc.description.tableofcontentsKültürel Zemini ve Kırılma Noktalarıen_US
dc.description.tableofcontentsDie Brücke (1905-1913)en_US
dc.description.tableofcontentsDer Blaue Reiter (1911-1914)en_US
dc.description.tableofcontentsDie Neue Sachlikeit / Yeni Nesnellik (1918-1933)en_US
dc.description.tableofcontentsNeo-Expressionism / Yeni Dışavurumculuk (1970- )en_US
dc.description.tableofcontentsTÜRK RESİM SANATINDA EKSPRESYONİZM VE KÜLTÜREL ZEMİNİen_US
dc.description.tableofcontentsTarihsel Süreçte Ekspresyonist Yaklaşımların Türkiye’de Ortaya Çıkışıen_US
dc.description.tableofcontentsKültürel Zemini ve Kırılma Noktalarıen_US
dc.description.tableofcontentsTürk Resminde Ekspresyonist Yaklaşım ile Çalışan Sanatçılaren_US
dc.description.tableofcontentsSanatsal Formasyonları Nedeniyle Yönelenleren_US
dc.description.tableofcontentsNamık İsmail (1890-1935)en_US
dc.description.tableofcontentsAli Avni Çelebi (1904-1993)en_US
dc.description.tableofcontentsAhmet Zeki Kocamemi (1900-1959)en_US
dc.description.tableofcontentsCemal Tollu (1899-1968)en_US
dc.description.tableofcontentsSanatsal Paylaşımlar ve Diyaloglar Etkisiyle Yönelenleren_US
dc.description.tableofcontentsİbrahim Çallı (1882-1960)en_US
dc.description.tableofcontentsFeyhaman Duran (1886-1970)en_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal ve Öznel Etkenlerle Yönelenleren_US
dc.description.tableofcontentsFikret Mualla (1903-1967)en_US
dc.description.tableofcontentsSemiha Berksoy (1910-2004)en_US
dc.description.tableofcontentsOrhan Peker (1927-1978)en_US
dc.description.tableofcontentsBurhan Uygur (1940-1992)en_US
dc.description.tableofcontentsNeş’e Erdok (1940-)en_US
dc.description.tableofcontentsHale Arpacıoğlu (1952-)en_US
dc.description.tableofcontentsToplumsal ve Siyasi Etkenler Bağlamında Yönelenleren_US
dc.description.tableofcontentsCihat Burak (1915-1994)en_US
dc.description.tableofcontentsNedim Günsür (1924-1994)en_US
dc.description.tableofcontentsMehmet Güleryüz (1938-)en_US
dc.description.tableofcontentsŞenol Yorozlu (1950-2023)en_US
dc.description.tableofcontentsYavuz Tanyeli (1950-)en_US
dc.description.tableofcontentsBedri Baykam (1957-)en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectEkspresyonizmen_US
dc.subjectTürk resim sanatıen_US
dc.subjectModern sanaten_US
dc.subjectExpressionismen_US
dc.subjectTurkish paintingen_US
dc.subjectModern arten_US
dc.subject.lccND868 .K66 2024
dc.subject.lcshPainting, Turkishen_US
dc.subject.lcshPainters, Turkish.en_US
dc.subject.lcshPainting, Turkish -- Foreign influences.en_US
dc.subject.lcshExpressionism (Art) -- Influence -- Turkey.en_US
dc.subject.lcshExpressionism -- History.en_US
dc.subject.lcshArt -- Social aspects.en_US
dc.titleTürk resim sanatındaki ekspresyonist yaklaşımların nedenselliğien_US
dc.title.alternativeThe casuality of expressionist approaches in Turkish paintingen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.authorid0000-0002-4146-7091
dc.authorid0000-0002-4146-7091en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorKonukcu, İremen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess