Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇam Çelikel, Feryalen_US
dc.contributor.authorGüngör, Hazalen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2024-03-15T17:04:36Z
dc.date.available2024-03-15T17:04:36Z
dc.date.issued2024-01-25en_US
dc.identifier.citationGüngör, H. (2024). Bellek yanlılığı ve depresif belirtiler arasındaki ilişkide duygu düzenlemenin aracı rolü. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5925
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 56-65)en_US
dc.descriptionxiv, 79 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmanın amacı kişilerin belleğinde yanlı olarak işlemlenen negatif verilerin depresif belirtiler üzerindeki yordayıcı etkisinde duygu düzenleme stratejilerinin aracı etkisini Yönlendirilmiş Unutma (YU) paradigmasını kullanarak incelemektir. Yöntem: Bu araştırmanın örneklemi 100’ü (%61.7) kadın, 62'si (%38.3) erkek olmak üzere toplam 162 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcıların yaş aralığı 18-56 arasında değişmekte olup yaş ortalaması 23.69±5.23 yıldır. Katılımcıların toplam eğitim süre ortalaması 16.10±2.34 yıldır. Madde-metodu Yönlendirilmiş Unutma, katılımcıların kasıtlı unutmalarını pozitif, negatif, nötr kelimeler kullanarak ölçmek için kullanılmıştır. Deney pavlovia.org aracılığıyla çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Tüm katılımcılara Sosyodemografik ve Diğer Bilgi Formu, Beck Depresyon Envanteri, Duygu Düzenleme Anketi ve Ruminatif Düşünce Biçimi Ölçeği formlar.gle aracılığıyla iletilmiştir. Bulgular: Hatırla yönergesi alan kelimeler, unut yönergesi alan kelimelere göre daha fazla hatırlanmıştır. Duygusal değerli kelimeler nötr kelimelere göre daha fazla hatırlanmıştır. Unut yönergesinde negatif kelimeler pozitif ve nötr kelimelere göre daha fazla hatırlanmıştır. Unutulması gereken negatif kelimeler ile depresif belirtiler arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çalışmamızın sonuçları, duygu düzenlemede bilişsel yeniden değerlendirme stratejisinin kullanımı arttıkça depresif belirtilerinin düzeyi azaldığını saptanmıştır. Bununla beraber, duygu düzenlemede gözlemlenen ruminatif düşüncelerdeki artış, depresif belirti düzeyindeki artışı öngörmektedir. Depresif belirtilerin varyansındaki değişimi en güçlü olarak açıklayan faktörlerin ruminasyon ve bilişsel yeniden değerlendirme olduğu gözlenmiştir. YU puanları ile depresif belirtiler arasında duygu düzenlemenin aracılık etkisi elde edilememiştir. Sonuç: Çalışmamız depresyon bozuklukları geçirmemiş depresif eğilimler gösteren bireylerde bellek yanlılığını ölçerek, depresyonun risk faktörlerini incelemiş ve çalışmamızda duygu düzenlemenin depresif eğilimler üzerinde etkisinin, bellek yanlılıklarından daha güçlü ve tutarlı olduğunu saptamıştır.en_US
dc.description.abstractObjective: This research aims to investigate the mediating effect of emotion regulation strategies on the predictive impact of negatively processed information in memory on depressive symptoms using the Directed Forgetting (DF) paradigm. Method: The sample of this research consisted of 162 participants, with 100 (61.7%) females and 62 (38.3%) males. The age range of the participants was between 18 and 56 years, with a mean age of 23.69±5.23 years. The average total duration of education for participants was 16.10±2.34 years. The Directed Forgetting paradigm was employed to measure intentional forgetting of participants using positive, negative, and neutral words. The experiment was conducted online via pavlovia.org. All participants were administered the Socio-Demographic and Other Information Form, Beck Depression Inventory, Emotion Regulation Questionnaire, and Ruminative Thought Style Scale through forms.gle. Results: The words directed as remember were recalled more than words directed as forget. Emotional words were recalled more than neutral words. In the forget condition, negative words were recalled more than positive and neutral words. A positive and significant relationship was found between negative words directed as forget and depressive symptoms. The findings of our study indicate that as the utilization of cognitive reappraisal in emotion regulation increased, the level of depressive symptoms decreased. However, an increase in observed ruminative thoughts in emotion regulation predicted an increase in depressive symptom levels. The factors that most strongly explained the variance in depressive symptoms were rumination and cognitive reappraisal. The mediating effect of emotion regulation between DF scores and depressive symptoms could not be established. Conclusion: Our study, by measuring memory biases in individuals exhibiting depressive tendencies without experiencing depressive disorders, examined the risk factors of depression. The study found that the impact of emotion regulation on depressive tendencies was stronger and more consistent than memory biases.en_US
dc.description.tableofcontentsBellek Yanlılığı ile İlgili Temel Kavramlaren_US
dc.description.tableofcontentsYönlendirilmiş Unutma (YU) Paradigmasıen_US
dc.description.tableofcontentsDepresyon/ Depresif Belirtileren_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Stratejileri ile İlgili Temel Kavramlaren_US
dc.description.tableofcontentsBellek Yanlılığı ve Depresif Belirtileren_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Yanlılıklar, Duygu Düzenleme Stratejileri ve Depresyonen_US
dc.description.tableofcontentsBeck Depresyon Envanteri (BDE)en_US
dc.description.tableofcontentsRuminatif Düşünce Biçimi Ölçeği (RDBÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Anketi (DDA)en_US
dc.description.tableofcontentsYU Paradigması (YU)en_US
dc.description.tableofcontentsYU Puanlarının Depresif Belirtiler Üzerindeki Yordayıcı Rolüen_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Stratejilerinin Depresif Belirtiler Üzerindeki Yordayıcı Rolüen_US
dc.description.tableofcontentsYU Puanlarının Depresif Belirtiler Üzerindeki Yordayıcı Etkisien_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Stratejilerinin Depresif Belirtiler Üzerindeki Yordayıcı Etkisien_US
dc.description.tableofcontentsDepresyonun Bilişsel ve Duygusal Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsÖğrenme Aşamasıen_US
dc.description.tableofcontentsPuanların Yönerge ve Duygusal Değere göre Değişimien_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectBellek yanlılıklarıen_US
dc.subjectYönlendirilmiş unutma paradigmasıen_US
dc.subjectDuygu düzenlemeen_US
dc.subjectDepresif belirtileren_US
dc.subjectMemory biasen_US
dc.subjectDirected forgetting paradigmen_US
dc.subjectEmotion regulationen_US
dc.subjectDepressive symptomsen_US
dc.subject.lccBF531 .G86 2024
dc.subject.lcshMemory -- Research.en_US
dc.subject.lcshDepression.en_US
dc.subject.lcshEmotions -- Health aspects.en_US
dc.subject.lcshEmotions and cognition.en_US
dc.titleBellek yanlılığı ve depresif belirtiler arasındaki ilişkide duygu düzenlemenin aracı rolüen_US
dc.title.alternativeThe mediating role of emotion regulation on the relationship between memory bias and depressive symptomsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.authorid0009-0006-9867-3853
dc.authorid0009-0006-9867-3853en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorGüngör, Hazalen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess