Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorZaimoğlu, Sennuren_US
dc.contributor.authorBüyükkaradağ, Burçinen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2017-11-29T07:09:46Z
dc.date.available2017-11-29T07:09:46Z
dc.date.issued2017-06-05
dc.identifier.citationBüyükkaradağ, B. (2017). Okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin gelişiminde bilişsel ve psikososyal etkenlerin rolü. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1265
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 61-65)en_US
dc.descriptionxiii, 100 leavesen_US
dc.description.abstractProblemin tanımı: Bu çalışmada, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinde, okuma ve okuduğunu anlama becerisini kazanmada etkili olan bilişsel ve psikososyal değişkenlerin rolünün değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul iline bağlı, sosyoekonomik ve kültürel düzeyleri benzer 3 okul, 8 birinci sınıf ve bu okullarda öğrenim görmekte olan, öğretmen değerlendirmesine göre seçilmiş, okumada güçlük yaşayan 18 öğrenci ve onlarla aynı sınıfta öğrenim görmekte olan sınıf ortalaması düzeyinde okuyan 20 öğrenci, bu öğrencilerin velileri ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Cinsiyet, anne eğitimi, sosyoekonomik ve kültürel düzey okul öncesi eğitim alma süresi, eşlik eden psikiyatrik bozukluklar psikososyal değişkenleri sesbilgisel farkındalık, hızlı otomatik adlandırma becerileri ise bilişsel değişkenleri oluşturmaktadır. Yöntem: Araştırmada veri toplamak amacıyla, öğrenci ebeveynlerinden, “Sosyodemografik Bilgi Formu”, “6-18 Yaş Çocuk ve Ergenler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği”, “DSM-5 Dikkat Eksikliği ve AĢırı Hareketlilik Bozukluğu Değerlendirme Listesi”; sınıf öğretmenlerinden, “Öğrenme Bozukluğu Belirti Tarama Testi” ve “DSM-5 Dikkat Eksikliği ve Aşırı Hareketlilik Bozukluğu Değerlendirme Listesi” formlarını doldurmaları istenmiştir. Öğrencilere ise, “Erken Çocukluk Dönemi Fonolojik Duyarlılık Ölçeği”, “Hızlı Otomatik Adlandırma Testi‟‟, “Türkçe‟de Kelime Okuma Bilgisi Testi”, “Bir Metni Okuma ve Okunan Metni Anlama” testleri uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, SPSS Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı) 21.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, bağımsız örneklem T-testi, Ki-kare, korelasyon ve çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Bulgular: Okumada güçlük yaşayan öğrenciler, okuma becerisi sınıf ortalamasında olan arkadaşları ile karşılaştırıldığında; anne ve babalarının anlamlı bir şekilde daha genç oldukları ve eğitim düzeylerinin daha düşük olduğu; okul öncesi eğitim sürelerinin daha az olduğu; daha fazla, dikkat, hareketlilik sorunları yaşadıkları; sosyal alanda daha yetersiz oldukları; davranışsal olarak dikkat sorunlarının yanısıra duygusal alandada zorluklarının olduğu ve ağır kognitif tempo yaşadıkları izlenmiştir. Hızlı otomatik adlandırma ve sesbilgisel farkındalık becerilerinin okuma becerilerini akıcılık, doğruluk ve anlama) %62.9, %70, %74 oranlarında açıkladığı görülmektedir. Sesbilgisel duyarlılığın yordayıcı etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür. Sonuç: Sonuç olarak, araştırma, okuma becerilerinin kazanımında psikososyal değişkenlerin katkısının yanısıra öğrencilerin sesbilgisel duyarlılıklarının okul öncesi eğitim süreçlerinde geliştirilmesinin önemini vurgulamaktadır.en_US
dc.description.abstractThe statement of the problem: In this study, it is aimed to examine which cognitive and psychosocial factors have an effect and role on reading skills. The sample of this research consists of 3 schools with the identical socioeconomic level from Istanbul, 8 first-grade classes which were chosen according to the evaluation of the teachers, 18 students with reading deficiency and, from the same grade, 20 student without any deficiencies, parents of those students and 8 first grade teachers. The variables whose effects on reading skills were examined consist of phonological awareness, rapid automized naming (RAN), age, gender, socioeconomiccultural status, parental education level, maternal working situation, learning disorder, attention and hyperactivity problems, behavioral and psychopathological reasons and reading comprehension. Method: In order to collect data, ‟Sociodemographic Data Form‟, ‟Child Behavior Check List‟, ‟DSM-5 Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder Scale‟ were requested from the parents and, ‟Learning Disorder Symptom Scale‟ and ‟DSM-5 AttentionDeficit/Hyperactivity Disorder Scale‟ were requested from the teachers. And ‟Early Childhood Phonological Awareness Test EÇDFDÖ)‟,‟ Rapid Automized Naming Test HOTĠT)‟, ‟Word Reading Test KEOT)‟, ‟Text Reading Test and Reading Comprehension Questions‟ were implemented on students. In this research, the statistical assessment, SPSS 21.0 packaged software was used to analyze the data. While analyzing the data, Independent Sample T-test, Chi-Square analysis, multiple linear regression analyze and correlation analyze were used. Results: It is seen that children with reading deficit have significantly younger parents, their parent’s academical level is lower and they spent less time in kindergarten than the average students in the control group. Also they have more attention and hyperactivity problems, they’re less capable in emotional skills and they have sluggish cognitivetempo disorders. According to results of the research, it is seen that RAN and phonological awareness predicts reading abilities (fluency, accuracy and comprehension) at the rate of %62.9, %70, %74. Conclusion: As a result, this research emphasizes the importance of phonological awareness of children during kindergarten and also the psychosocial factors in reading skills.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Önemien_US
dc.description.tableofcontentsOkuma Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsOkuma Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsOkuma Hızıen_US
dc.description.tableofcontentsOkuma Becerisinin Kazanımıen_US
dc.description.tableofcontentsOkuma ve Bağlantılı Değişkenleren_US
dc.description.tableofcontentsÖzgül Öğrenme Bozukluğu-Disleksien_US
dc.description.tableofcontentsSesbilgisel Farkındalık Becerisien_US
dc.description.tableofcontentsSesbilgisel Farkındalık Becerisi-Okuma Becerisien_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma (HOA)en_US
dc.description.tableofcontentsÇeşitli Dillerde Hızlı Otomatik Adlandırmaen_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma ve Sesbilgisel Farkındalık Becerisien_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma ve Okumaen_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma ve Okuduğunu Anlamaen_US
dc.description.tableofcontentsÇifte Kusur Hipotezien_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma ve Bağlantılı Diğer Değişkenleren_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma Becerisinin Geliştirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği ve Aşırı Hareketlilik Bozukluğuen_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Modelien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Evreni ve Örneklemien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Örneklemien_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsEbeveyn ve Öğretmen Bildirimine Dayalı Ölçekleren_US
dc.description.tableofcontents6-18 Yaş Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği (CBCL)en_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Aşırı Hareketlilik Bozukluğu Değerlendirme Listesi (DSM-5)en_US
dc.description.tableofcontentsÖğrenme Bozukluğu Belirti Tarama Testien_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel ve Okuma, Okuduğunu Anlama Becerilerinin Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsErken Çocukluk Dönemi Fonolojik Duyarlılık Ölçeği (EÇDFDÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma Testi (HOTİT)en_US
dc.description.tableofcontentsTürkçe‟de Kelime Okuma Bilgisi Testi (KEOT)en_US
dc.description.tableofcontentsMetin Okuma ve Okuduğunu Anlama Testien_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Toplanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsVerileri Çözümlenmesien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemin Demografik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsÖğrenme Bozukluğu Belirti Tarama Testi Sonuçlarına Göre Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsDEHB Değerlendirme Listesi (DSM-5) Sonuçları ile Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAile ve Öğretmen DEHB Değerlendirme Listesi (DSM-5) Puanlarının korelasyonları (Pearson Korelasyon Analizi)en_US
dc.description.tableofcontentsKi-kare analizi ile DEHB tanı Ölçütlerine ve Alt Alanlarına Göre Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontents6-18 Yaş Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği Verileri ile Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsBir Dakikada Okunan Kelime Sayısı, Metni Toplam Okuma Süresi ve Okuduğunu anlama Becerisi Sonuçları ile Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnlamlı ve Anlamsız Kelime Okuma Sonuçları ile Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma Becerisi ve Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsSesbilgisel Farkındalık Becerisi ve Grupların Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsBir Dakikada Okunan Kelime Sayısı, Okuduğunu Anlama, Bir Dakikada Doğru Okunan Anlamlı ve Anlamsız Kelime Sayısı Bağımlı Değişkenlerinin Çoklu Regresyon Analizlerien_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMA VE SONUÇen_US
dc.description.tableofcontentsSıklık ve Cinsiyeten_US
dc.description.tableofcontentsSesbilgisel Farkındalıken_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırmaen_US
dc.description.tableofcontentsHızlı Otomatik Adlandırma Becerisi ve Sesbilgisel Farkındalık Becerisien_US
dc.description.tableofcontentsOkuma Güçlüğü ve Psikopatolojileren_US
dc.description.tableofcontentsOkuma ve Okuduğunu Anlamaen_US
dc.description.tableofcontentsAnne Baba Eğitim Düzeyi ve Sosyoekonomik Düzey Yaşen_US
dc.description.tableofcontentsÖNERİLERen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectDikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik bozukluğuen_US
dc.subjectDisleksien_US
dc.subjectHızlı otomatik adlandırma becerisien_US
dc.subjectOkuma ve okuduğunu anlama becerisi ve gelişimien_US
dc.subjectÖzgül öğrenme bozukluğuen_US
dc.subjectSesbilgisel farkındalık becerisien_US
dc.subjectAttention deficit and hyperactivity disorderen_US
dc.subjectDyslexiaen_US
dc.subjectPhonological awarenessen_US
dc.subjectReading and reading comprehension skills and an developmenten_US
dc.subjectRapid automized namingen_US
dc.subjectSpescific learning disorderen_US
dc.subject.lccLC4600.2.B89 2017
dc.subject.lcshEducation of children with mental disabilities -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshChildren with mental disabilities -- Education -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshPsychology of reading -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshShool Psychology -- Turkey.en_US
dc.subject.lcshEducational research -- Turkey.en_US
dc.subject.lcshSelf-awareness -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshDyslexia -- Turkey -- Research.en_US
dc.subject.lcshPsychological tests.en_US
dc.subject.lcshAttention-deficit hyperactivity disorder -- Turkey -- Research.en_US
dc.titleOkuma ve okuduğunu anlama becerilerinin gelişiminde bilişsel ve psikososyal etkenlerin rolüen_US
dc.title.alternativeThe role of cognitive and psychosocial factors in development of reading and reading comprehension skillsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorBüyükkaradağ, Burçinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess