Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorMazlum, Betülen_US
dc.contributor.authorBiçen, Gizemen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2018-09-05T06:50:50Z
dc.date.available2018-09-05T06:50:50Z
dc.date.issued2018-06-04
dc.identifier.citationBiçen, G. (2018). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanılı çocuk ve ergenlerde sosyal anksiyete ve aleksitimi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1328
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 45-56)en_US
dc.descriptionxiv, 93 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmada, DEHB (Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu) olan çocuk ve ergenlerin aleksitimi ve sosyal anksiyete düzeyleri bakımından sağlıklı kontrollerle karşılaştırılması ve aleksitimi ile sosyal anksiyete arasında olası birilişkinin araştırılması planlanmıştır. Yöntem: Katılımcılar, İstanbul ili Acıbadem Hastanesi Altunizade Şubesi’ne başvuran 9-16 yaş arası çocuk ve ergenler ile ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırmaya toplam 77 çocuk/ergen ve 77 ebeveyn katılmıştır. Araştırılması amaçlanan bilgiler Sosyodemografik Bilgi ve Veri Formu, Çocuklar için Aleksitimi Ölçeği, Çocuk ve Ergenlerde Davranım Bozuklukları için DSM- IV’e Dayalı Tarama ve Değerlendirme Ölçeği, Çocuklar için Sosyal Anksiyete Ölçeği –Yenilenmiş Biçim, Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları, Şizofreni Görüşme Çizelgesi-Şimdi ve Yaşam Boyu Şekli-Türkçe Uyarlaması, Yenilenmiş Conners Ebeveyn Derecelendirme Ölçeği ve Yenilenmiş Conners Öğretmen Derecelendirme Ölçeği ile elde edilmiştir. Bulgular: Araştırma sonucuna göre DEHB tanısı olan çocuk ve ergenlerin aleksitimi ve sosyal anksiyete puanları kontrollerden anlamlı düzeyde daha yüksek çıkmıştır. Ek olarak, KOKGB (Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu) eş tanısına sahip olan DEHB tanılı hastalar, KOKGB eş tanısına sahip olmayan DEHB hastalarından anlamlı düzeyde daha yüksek aleksitimi puanları almıştır. Çocuklar için Aleksitimi Ölçeği alt boyutları olan ‘Duyguları Tanıma’, ‘Duyguları İfade Etme’ ve ‘Dışsal Yönelimli Düşünme’ puanları DEHB grubunda kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksek çıkmıştır. Ayrıca DEHB grubu ve kontrol grubunun her ikisi kendi içinde analiz edildiğinde sosyal anksiyete ile aleksitimi arasında pozitif yönde korelasyon bulunmuştur. Sonuç: Sonuçlar DEHB olan çocuk ve ergenlerin duyguları tanımada ve ifade etmede zorlukları olduğunu ve sosyal anksiyete için yüksek risk altında olduğunu desteklemektedir. Ek olarak sosyal anksiyete ve aleksitimi arasında sadece DEHB’na spesifik olmayan bir ilişki bulunmuştur. Son olarak aleksitiminin, karşıt olma karşı gelme davranışı için bir risk faktörü olduğu öngörülebilir.en_US
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to compare the social anxiety and alexthymia levels of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) children and adolescents and healthy controls and to analyze possible relationship between alexithymia and social anxiety. Method: Twenty-seven children and adolescents (aged between 9-16 years) diagnosed with ADHD and their parents are recruited to research group while fifty children and adolescents who do not have a psychiatric diagnosis and their parents are included in control group. Sociodemographic Form, Alexithymia Questionnaire for Children (AQC), Turgay DSM-IV-based Child and Adolescent Behavior Disorders Screening and Rating Scale (T-DSM-IV), Social Anxiety Questionnaire for Children- 4th version (SAQ-CIV), K-SADS-PL (Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children-Present and Lifetime Version), Conners Parent Rating Scale (CPRS) and Family Assessment Device and Parenting Scale were used to obtain data in this study. Result: The children and adolescents diagnosed with ADHD had significantly higher scores of alexithymia and social anxiety compared to healthy controls. In addition, children with ADHD co-diagnosed with ODD (oppositional defiant disorder) got higher levels of alexithymia than children with ADHD without ODD. ‘Recognizing Emotions’, ‘Explanations of Emotions’ and ‘Outward Oriented Thinking’ subdimensions of Alexithymia Questionnaire for Children were significantly higher in ADHD group. There was also a positive relationship between alexithymia and social anxiety levels in both ADHD and control groups. Conclusion: The results supports that ADHD children have difficulty in recognizing and explaining emotions and have high risk for social anxiety. Also there is a relationship between alexithymia and social anxiety which is not specific for ADHD. Lastly, we suggest alexithymia as a risk factor of oppositional behavior in ADHDen_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tarihçesien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tanı Ölçütlerien_US
dc.description.tableofcontentsDSM-IV’e Göre DEHB Tanı Ölçütlerien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Görünümlerien_US
dc.description.tableofcontentsDEHB DSM-IV DSM-V Tanı Ölçütler Farklarıen_US
dc.description.tableofcontentsDEHB Komorbiditesi ve Ayırıcı Tanısıen_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Epidemiyolojisien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Etiyolojisien_US
dc.description.tableofcontentsGenetik Etmenleren_US
dc.description.tableofcontentsÇevresel Etmenleren_US
dc.description.tableofcontentsPsikososyal Etmenleren_US
dc.description.tableofcontentsKatkısal-Etkileşim Modelien_US
dc.description.tableofcontentsDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tedavisien_US
dc.description.tableofcontentsİlaç Tedavisien_US
dc.description.tableofcontentsPsikoterapi ve Psikososyal Tedavien_US
dc.description.tableofcontentsMulti Multidisipliner Tedavien_US
dc.description.tableofcontentsAleksitimien_US
dc.description.tableofcontentsAleksitimi Nedenleren_US
dc.description.tableofcontentsAleksitimik Bireylerin Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsAleksitiminin Kuramsal Alt Yapısıen_US
dc.description.tableofcontentsNörofizyolojik Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsPsikanalitik Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsBilişsel Bakışen_US
dc.description.tableofcontentsDEHB’de Aleksitimien_US
dc.description.tableofcontentsSosyal Anksiyete Bozukluğuen_US
dc.description.tableofcontentsSosyal Anksiyete Bozukluğu Nedenlerien_US
dc.description.tableofcontentsSosyal Anksiyete Bozukluğu Yaygınlığıen_US
dc.description.tableofcontentsDEHB’de Sosyal Anksiyete Bozukluğuen_US
dc.description.tableofcontentsAleksitimi ve Sosyal Anksiyete Bozukluğuen_US
dc.description.tableofcontentsDEHB’de Aleksitimi ve Sosyal Anksiyete Bozukluğuen_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsHipotezleren_US
dc.description.tableofcontentsAra Hipotezleren_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Modelien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Evreni ve Örneklemien_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsBilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formuen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklar için Aleksitimi Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuk ve Ergenlerde Davranım Bozuklukları için DSM-IV’e Dayalı Tarama ve Değerlendirme Ölçeği (CEDBÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklar için Anksiyete Ölçeği – Yenilenmiş Biçim (ÇSAÖ-Y)en_US
dc.description.tableofcontentsOkul Çağı Çocukları Için Duygulanım Bozuklukları Ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi – Şimdi Ve Yaşam Boyu Şekli – Türkçe Uyarlaması (ÇDŞGŞYT)en_US
dc.description.tableofcontentsYenilenmiş Conners Ebeveyn Derecelendirme Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsYenilenmiş Conners Öğretmen Derecelendirme Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Yöntemien_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Çözümlenmesien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsBetimsel Analizlere Dair Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsTemel Hipotezlere Dair Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsÇalışmanın Yan Hipotezlerine İlişkin Bulgularen_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMAen_US
dc.description.tableofcontentsÖNERİLERen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectAleksitimien_US
dc.subjectDikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğuen_US
dc.subjectSosyal anksiyete bozukluğuen_US
dc.subjectAlexithymiaen_US
dc.subjectAttention deficit hyperactivity disorderen_US
dc.subjectSocial anxiety disorderen_US
dc.subject.lccRJ506.H9 B53 2018
dc.subject.lcshAttention-deficit hyperactivity disorder.en_US
dc.subject.lcshAnxiety disorders.en_US
dc.subject.lcshAlexithymia.en_US
dc.titleDikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanılı çocuk ve ergenlerde sosyal anksiyete ve aleksitimien_US
dc.title.alternativeSocial anxiety and alexithymia in children and adolescents diagnosed with attention deficit hyperactivity disorderen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorBiçen, Gizemen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess