• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2- Enstitüler | Institutes
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Social Sciences
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • SBE - Tez Koleksiyonu | Görsel İletişim Tasarımı / Visiual Communication
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2- Enstitüler | Institutes
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Social Sciences
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • SBE - Tez Koleksiyonu | Görsel İletişim Tasarımı / Visiual Communication
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul öncesi özel eğitim çocuklarına yönelik mobil uygulamaların görsel iletişim tasarımı açısından incelenmesi

Thumbnail

View/Open

MasterThesis (5.652Mb)

Date

2018-01-19

Author

Doğan, Ayça

Metadata

Show full item record

Citation

Doğan, A., (2018). Okul öncesi özel eğitim çocuklarına yönelik mobil uygulamaların görsel iletişim tasarımı açısından incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Abstract

Bu tez çalışması, okul öncesi eğitim çağında olan özel gereksinimli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle akademik öncesi becerilerin öğretileceği mobil uygulama tasarımı için yapılan araştırmayı içermektedir. Türkiye’deki özel eğitim hizmet ve uygulamalarına dair kapsamlı bir inceleme yapılmıştır. Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Destek Eğitim Programları özel gereksinimi olan çocukların gelişim düzeyleri ve engel türleri dikkate alınarak hazırlanmış eğitim modülleri içermektedir. Tezde, mobil uygulama tasarımı, okul öncesi özel eğitime gereksinimi olan çocukları ekseninde ele alınmış ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayınladığı destek eğitim programlarındaki modüllerden yararlanarak okul öncesi özel eğitim öğrencilerine uygun, eğitsel mobil uygulamaya içeriği hazırlanmıştır. Mobil uygulamanın eğitici içeriği, bireysel eğitim programlarının basamaklarına uygun verilmiştir. Okul öncesi eğitimde kullanılan eğitici oyuncaklar incelenerek ve mevcut özel eğitim mobil uygulamaları görsel iletişim tasarımı açısından değerlendirilerek elde edilen bilgiler ışığında bir mobil uygulama çalışması yapılmıştır.
 
This study includes a research on mobile application design by which early academic skills can be taught to pre-school children with special needs, using direct teaching method. A comprehensive analysis has been done on special education services and applications in Turkey. Special Education and Rehabilitation Center Supportive Education Programs include teaching modules prepared taking development levels and disability types of children with special needs into account. In the thesis, mobile application design was created with the preschool special education need children in mind, and educational mobile application contents suitable for the pre-school special education need students were prepared by using the modules in the support education programs published by the Ministry of National Education. The educational content of the mobile application is tailored to the personalised education programs. Mobile application study was conducted in the light of information obtained by examination of educational toys used in pre-school education and by evaluating current special education mobile applications in terms of visual communication design.
 

URI

https://hdl.handle.net/11729/1356

Collections

  • SBE - Tez Koleksiyonu | Görsel İletişim Tasarımı / Visiual Communication [22]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • How do mobile technologies affect work and private lives? The case of Turkish banking professionals 

    Yıldırım, Nihan; Ansal, Hacer (IEEE, 2014-07-27)
    Mobile technologies (MTs) became important part of infrastructure in service industries. The impacts of MT usage in work are shown to be significant; improving the productivity, responsiveness, effectiveness and flexibility ...
  • Current benefits and future directions of NFC services 

    Ok, Kerem; Coşkun, Vedat; Aydın, Mehmet Nafiz; Özdenizci Köse, Büşra (IEEE, 2010)
    Near Field Communication (NFC), as an emerging and promising technology, is an integration of Radio Frequency Identification (RFID) technology with mobile devices. NFC-enabled mobile devices can act as contactless smart ...
  • An evaluation of consumer intention to participate in mobile advertising and an empirical study conducted in İstanbul 

    Yücel, Yasemin (Işık Üniversitesi, 2007)
    Mobile services provide companies with a strong marketing potential, because mobile technologies enable brands to have a direct communication with consumers, regardless of time and place. Therefore, mobile marketing brings ...



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Işık

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitation

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Işık University || OAI-PMH ||

Işık University Library, Şile, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Işık University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Işık:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.