Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇam Çelikel, Feryalen_US
dc.contributor.authorGacal, Ayşegülen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2018-09-26T03:18:50Z
dc.date.available2018-09-26T03:18:50Z
dc.date.issued2018-01-10
dc.identifier.citationGacal, A. (2018). Bireylerin medya tercihleri ile kişilik özellikleri ve üstbilişleri arasındaki ilişki. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/1357
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 52-54)en_US
dc.descriptionxiii, 60 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Araştırmamızın amacı, kişilik özellikleri, üstbiliş ve medya (film/müzik) tercihleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Yöntem: 247’si kadın, 169’u erkek olmak üzere toplam 416 katılımcıya (yaş ortalaması 41,72±12,62) Sosyodemografik ve Medya Tercihleri Bilgi Formu, Eysenck Kişilik Anketi- Gözden Geçirilmiş Kısa Formu (EKA-GGK) ve Üstbiliş Ölçeği-30 (ÜBO-30) uygulanmıştır. Bulgular: Farklı cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyindeki katılımcılar EKA-GGK ve ÜBO-30 puanları bakımından farklılık göstermektedir. EKA-GGK nörotisizm ve dışa dönüklük puanları kadınlarda, nörotisizm ve psikotisizm puanları daha genç ve daha yüksek eğitimli gruplarda anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Erkeklerin ÜBO-30’dan bilişsel güven ve düşünceleri kontrol ihtiyacı hariç tüm alt ölçek puanları kadınlara oranla, lise ve altı eğitim düzeyindekilerin olumlu inançlar ve bilişsel güven hariç diğer alt boyutlardaki puanları yüksek eğitim grubundakilere oranla anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Çalışmamızda farklı medya tercihlerine sahip katılımcılar arasında EKA-GGK ve ÜBO-30 puanları bakımından anlamlı farklar gözlenmiştir. Farklı sıklıkta film izleyenler arasında tüm EKAGGK ve ÜBO-30’dan olumlu inançlar puanları, farklı türlerde film izleyenler arasında tüm EKA-GGK ve ÜBO-30 puanları, farklı amaçlarla film izleyenler arasında EKA-GGK’dan dışa dönüklük, ÜBO-30’dan kontrol edilemezlik ve tehlike hariç tüm alt ölçek puanları anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Farklı sıklıkta müzik dinleyenler arasında EKAGGK’dan dışa dönüklük ve psikotisizm, ÜBO-30’dan düşünceleri kontrol ihtiyacı, farklı türlerde müzik dinleyenler arasında EKA-GGK’dan pskitotisizm, ÜBO-30’dan düşünceleri kontrol ihtiyacı, farklı amaçlarla müzik dinleyenler arasında EKA-GGK’dan nörotisizm ve dışadönüklük, ÜBO-30’dan bilişsel farkındalık puanları anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Sonuç: Bulgularımız literatür eşliğinde incelenmiş, kişilik özellikleri ve üstbiliş düzeylerinin medya tercihleriyle olan ilişkisi tartışılmıştır.en_US
dc.description.abstractObjective: The aim of this study was to investigate the relationship between the individuals’ personality traits, metacognitions and the media (film/music) preferences. Method: 416 participants (247 females, 169 males, with a mean age of 41,72±12,62 years) were applied a Sociodemographic and Media Preferences Information Form, the Abbreviated Form of the Revised Eysenck Personality Questionnaire (EPQR-A), and the Metacognition Questionnaire-30 (MCQ-30). Results: The participants' EPQR-A and MCQ-30 scores differed by age, education and gender. Regarding EPQR-A, female participants scored significantly higher on neuroticism and extraversion, and younger and more educated groups of participants on neuroticism and psychoticism. On MCQ-30, all subscale scores of males were found to be higher than females except for cognitive confidence and need to control thought. Participants with lower education levels had significantly higher scores on positive beliefs and cognitive confidence dimensions. In our study, participants with different media preferences differed significantly in terms of EPQR-A and MCQ-30 scores. Positive beliefs scores differed significantly among participants with different frequencies of watching films. All EPQR-A and MCQ-30 subscales differed significantly among participants who watched different types of films. The subscale of extraversion of EPQR-A and all subscales of MCQ-30, except uncontrollability and danger, differed significantly among participants who watched films with different purposes. Significant differences were observed among participants who listened to music at different frequencies, extraversion and psychoticism scores of EPQR-A and need to control thought subscale ofMCQ-30, and among participants who listened different types of music, psychoticism on EPQR-A, and need to control thoughts on MCQ-30, among participants who listened music with different purposes neuroticism and extraversion on EPQR-A and cognitive confidence on MCQ-30. Conclusion: The relationships between personality traits, metacognitions and the individuals’ media preferences were discussed in the light of literature.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsKişiliken_US
dc.description.tableofcontentsKişilik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsNörotisizmen_US
dc.description.tableofcontentsDışa Dönüklüken_US
dc.description.tableofcontentsPsikotisizmen_US
dc.description.tableofcontentsÜstbilişen_US
dc.description.tableofcontentsÜstbiliş ve Kişilik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsMedya Tercihlerien_US
dc.description.tableofcontentsMedya Tercihleri ve Kişiliken_US
dc.description.tableofcontentsFilm Tercihleri ve Kişiliken_US
dc.description.tableofcontentsMüzik Tercihleri ve Kişiliken_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsİşlem ve Katılımcılaren_US
dc.description.tableofcontentsVeri Toplama Araçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik ve Medya Tercihleri Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsEysenck Kişilik Anketi Gözden Geçirilmiş Kısa Formu (EKA-GGK) (Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated)en_US
dc.description.tableofcontentsÜstbiliş Ölçeği-30 (ÜBO-30) (MCQ-30, The Metacognitions Questionnaire)en_US
dc.description.tableofcontentsVeri Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Özellikleren_US
dc.description.tableofcontentsMedya Tercihlerien_US
dc.description.tableofcontentsKişilik Özellikleri ve Üstbiliş Ölçeklerine Dair Tanımlayıcı İstatistikleren_US
dc.description.tableofcontentsKorelasyon Analizlerien_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Özellikler, Medya Tercihleri, Kişilik Özellikleri ve Üstbiliş Düzeylerinin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Özellikler ve Medya Tercihleri Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Özellikler ve Film İzleme Tercihleri Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Özellikler ve Müzik Dinleme Tercihleri Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçeklerin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçeklerin Normallik Dağılımlarının İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsEKA-GGK Alt Ölçek Puanlarının Cinsiyet, Eğitim Durumları ve Yaş Gruplarına Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÜBO-30 ve Alt Ölçekle Puanlarının Cinsiyet, Eğitim Durumları ve Yaş Gruplarına Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsMedya Tercihleri ile Kişilik Özellikleri ve Üstbiliş Arasındaki İlişki Analizlerien_US
dc.description.tableofcontentsFilm İzleme Tercihleri ile Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsFilm İzleme Tercihleri ile Üstbiliş Düzeyleri Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsMüzik Dinleme Tercihleri ile Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsMüzik Dinleme Tercihleri ile Üstbiliş Düzeyleri Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMA ve SONUÇen_US
dc.description.tableofcontentsBilgilendirilmiş ve Gönüllü Olur Formuen_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik ve Medya Tercihleri Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsEysenck Kişilik Anketi -Gözden Geçirilmiş Kısa Formuen_US
dc.description.tableofcontentsÜstbiliş Ölçeği-30en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectKişilik özelliklerien_US
dc.subjectMedya tercihlerien_US
dc.subjectMüziken_US
dc.subjectÜstbilişen_US
dc.subjectFilmen_US
dc.subjectMetacognitionen_US
dc.subjectMusicen_US
dc.subjectPersonalityen_US
dc.subjectPreferencesen_US
dc.subject.lccBF698.9.C6 G33 2018
dc.subject.lcshMetacognition.en_US
dc.subject.lcshPersonality.en_US
dc.subject.lcshChoice (Psychology)en_US
dc.subject.lcshMotion pictures -- Ratings.en_US
dc.titleBireylerin medya tercihleri ile kişilik özellikleri ve üstbilişleri arasındaki ilişkien_US
dc.title.alternativeThe relationship between personality traits, metacognitions and media preferencesen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorGacal, Ayşegülen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess