• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Işık
  • 2- Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | Institutes
  • Fen Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Science and Engineering
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • FBE - Tez Koleksiyonu | Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması / Industrial Engineering-Operations Research (IEOR)
  • View Item
  •   DSpace@Işık
  • 2- Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | Institutes
  • Fen Bilimleri Enstitüsü / Graduate School for Science and Engineering
  • Yüksek Lisans / Master's Programs
  • FBE - Tez Koleksiyonu | Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması / Industrial Engineering-Operations Research (IEOR)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markdown optimization in apparel retail sector

Thumbnail

View/Open

MasterThesis (1.695Mb)

Date

2018-01-16

Author

Yıldız, Sevde Ceren

Metadata

Show full item record

Citation

Yıldız, S. C., (2018). Markdown optimization in apparel retail sector. İstanbul: Işık Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

Abstract

Over last decades, rapidly growing textile and apparel industry has become an important sector. The branding and ever-changing fashion sense have been a trigger for a major competition environment. Nowadays, increasing competition has accompanied by rapidly changing demand. This changing demand leads to imbalances between aggregate demand and inventory when combined with long lead times. In a sector where lead time is longer than the season, such as fashion sector, the elapsed time between demand and lead time makes dynamic prices important. Dynamic pricing is to change the sales price of the product over time, taking into account the remaining inventory and taking into account the up-todate customer demand. In this way, the inventory level of the products during the season can be controlled through demand and the cost of stock keeping and transportation can be reduced. In this study, an empirical model is developed by using the empirical sales data which consisting of diffirerent product groups over multiple selling season. As distinct from the literature, weighted least square estimation is used as a regression method in order to generate empirical demand model. Developed empirical model is used in markdown optimization as dynamic demand for revenue maximization. Mathematical model determines the optimal discount level for each product and also, determines when markdown prices should be applied while maximizing company revenue and considering inventory goals. As a result, it is observed that when the markdowns were applied to the products, the sales increases and the inventory level of each product is used up until the end of the season.
 
Hızla gelişen tekstil ve hazır giyim sektörü en önemli perakendecilik sektörlerinden biridir. Markalaşma ve sürekli değişen moda anlayışı büyük bir rekabet ortamının tetikleyicisi olmuştur. Günümüzde bu sektörde giderek artan rekabet koşulları, hızla değişen talepleri de beraberinde getirmiştir. Talepteki bu değişiiklik yüksek tedarik süreleriyle birleştiği zaman toplam talep ile envanter arasında dengesizliklere sebep olmaktadır. Moda sektörü gibi tedarik süresinin sezona göre daha uzun olduğu sektörlerde talep ile tedarik süresi arasında geçen süre dinamik fiyatlandırmayı önemli hale getirmiştir. Dinamik fiyatlandırma, tüketicinin istek ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurup satıcının karını gözeterek, ürünün satış fiyatının zamana bağlı olarak değiştirilmesidir. Bu sayede, sezon içinde ürünlerin stok seviyesi talep vasıtasıyla kontrol edilerek stok tutma ve taşıma maliyetleri azaltılabilir. Talep tahmini yapmak için işbirliği yapılan şirketten gelen farklı ürün gruplarına ait alınan verileri kullanarak ampirik bir model geliştirilmiştir. Literatürden farklı olarak, ampirik model ağırlıklı en küçük kareler yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Geliştirilen ampirik model indirim optimizasyon modelinde gelir maksimizasyonu amacıyla dinamik bir talep olarak kullanılmıştır. Matematiksel model, envanter seviyelerinin göz önünnde bulundurarak, şirketin karını maksimize edecek şekilde her bir ürün için en uygun indirim seviyesini ve zamanını belirlemektedir. Sonuç olarak, ürünlere indirim uygulandığında, satşlarının arttığı ve envanter seviyelerinin sezon sonuna kadar tükendiği görülmüştür.
 

URI

https://hdl.handle.net/11729/1382

Collections

  • FBE - Tez Koleksiyonu | Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması / Industrial Engineering-Operations Research (IEOR) [25]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Işık

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitation

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Işık University || OAI-PMH ||

Işık University Library, Şile, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Işık University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Işık:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.