• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Işık
  • 1- Fakülteler | Faculties
  • Fen Edebiyat Fakültesi / Faculty of Arts and Sciences
  • Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • FEF - Bildiri Koleksiyonu | Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • View Item
  •   DSpace@Işık
  • 1- Fakülteler | Faculties
  • Fen Edebiyat Fakültesi / Faculty of Arts and Sciences
  • Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • FEF - Bildiri Koleksiyonu | Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Programlamaya giriş dersi öğrencilerinin öz yeterlilik algıları ve derse yönelik tutumlarının cinsiyet ve eǧitim diline göre incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Publisher's Version (136.5Kb)

Date

2017-10-31

Author

Deveci, Ezgi
Aydın, Damla
Benli, Kristin Surpuhi
Tek, Faik Boray

Metadata

Show full item record

Citation

Deveci, E., Aydın, D., Benli, K. S. & Tek, F. B. (2017). Examining self-efficacy perception and attitudes of introduction to programming course students with respect to gender and course language. Paper presented at the 2nd International Conference on Computer Science and Engineering, UBMK 2017, 745-750. doi:10.1109/UBMK.2017.8093519

Abstract

Bu araştırmanın amacı F.M.V. Işık Üniversitesi Mühendislik Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin genel öz-yeterlilik algılarının ve Programlamaya Giriş(CSE101) dersine yönelik tutumlarının; cinsiyet ve eğitim aldıkları programın diline (Türkçe-İngilizce) göre incelenmesidir. Araştırmaya 40 kadın ve 74 erkek olmak üzere toplam 114 üniversite öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin öz yeterlilik algılarını ölçmek için Genel Öz Yeterlilik ölçeği kullanılmış, ders sonucunu (başarı ve başarısızlık) değerlendirmeleri için açık uçlu sorular sorulmuş ve yaş, cinsiyet gibi temel demografik bilgileri alınmıştır. Açık uçlu sorular niteliksel (kalitatif) analiz yöntemi ile incelenmiştir. Yapılan niceliksel analiz sonucunda öğrencilerin genel öz-yeterlilik puanları ile genel not ortalaması arasında anlamlı, CSE101 dersi dönem sonu not ortalaması arasında ise anlamsız bir ili ki olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin öz-yeterlilik puanlarının cinsiyete ve eğitim aldıkları dile göre (Türkçe-İngilizce) değişmediği görülmüştür. Öğrencilerin motivasyon puanları da eğitim aldıkları dile göre farklılaşmamaktadır. Niteliksel analiz bulgularına göre ise öğrencilerin verdiği cevapların yüzde sıklık değerlerinin cinsiyetleri açısından değiştiği görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları özellikle öğrencilerin derse yönelik tutumlarında cinsiyet açısından bir farklılık olduğunu göstermesi ile mühendislik programlama eğitiminde öğrenci başarısını yordayan değişkenlerin tespit edilmesi sürecine katkı sağlaması beklenmektedir.
 
The purpose of this study is to examine generalized self-efficacy and attitudes of the F.M.V. Isik University Engineering Faculty students of Introduction to Programming Course (CSE101) with respect to student gender and course language (Turkish-English). A total of 114 university students, 40 female and 74 male, participated in the research. In order to measure students' self-efficacy perceptions, General Self-Efficacy scale was used and open-ended questions were asked for evaluation of course outcomes (success and failure) and basic demographic information such as age and gender were collected. The open-ended questions were examined by qualitative analysis method. The quantitative analysis revealed a significant relation between the self-efficacy scores of the students with the General Grade Point Average (GPA); and a non-significant relation with the CSE101 end of term grade average. In addition, it was seen that students' self-efficacy scores did not significantly differ with respect to the gender and language (Turkish-English). The motivation scores of the students do not differ according to the course language. In qualitative analysis, we observed that the frequency percentages of the answers given by the students changed according to their genders. By revealing the gender difference in attitudes towards programming course, it is expected that this study will contribute to the process of determining the variables that predict student success in engineering programming education.
 

Source

2nd International Conference on Computer Science and Engineering, UBMK 2017

URI

https://hdl.handle.net/11729/1517
http://dx.doi.org/10.1109/UBMK.2017.8093519

Collections

  • FEF - Bildiri Koleksiyonu | Psikoloji Bölümü / Department of Psychology [8]
  • MF - Bildiri Koleksiyonu | Bilgisayar Mühendisliği Bölümü / Department of Computer Engineering [111]
  • Scopus İndeksli Bildiri Koleksiyonu [452]
  • WoS İndeksli Bildiri Koleksiyonu [353]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Implicit theories and self-efficacy in an introductory programming course 

    Tek, Faik Boray; Benli, Kristin Surpuhi; Deveci, Ezgi (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc, 2018-08)
    Contribution: This paper examined student effort and performance in an introductory programming course with respect to student-held implicit theories and self-efficacy. Background: Implicit theories and self-efficacy help ...
  • Does everyone benefit equally from self-efficacy beliefs? The moderating role of perceived social support on motivation 

    Bağcı Hemşinlioğlu, Sabahat Çiğdem (Sage Publications Inc, 2018-02)
    This study investigated whether perceived goal support from family and friends may moderate the relationship between academic self-efficacy and motivational outcomes among early adolescent students recruited from a low-middle ...
  • Benlik gelişiminin öz-yeterlik algısı ve ebeveyn davranışlarıyla ilişkisi 

    Akçınar Yayla, Berna; Özbek, Ebru (2017)
    Bu çalışma, erken yetişkinlik dönemindeki üniversite öğrencilerinin ebeveynlerinin davranışlarının onların öz-yeterlik algıları ve benlik (özerk, ilişkisel, özerk--ilişkisel) ile olan ilişkisini araştırmayı amaçlamıştır. ...



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Işık

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitation

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Işık University || OAI-PMH ||

Işık University Library, Şile, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Işık University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Işık:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.