• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • 1- Fakülteler | Faculties
  • Fen Edebiyat Fakültesi / Faculty of Arts and Sciences
  • Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • FEF - Makale Koleksiyonu | Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 1- Fakülteler | Faculties
  • Fen Edebiyat Fakültesi / Faculty of Arts and Sciences
  • Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • FEF - Makale Koleksiyonu | Psikoloji Bölümü / Department of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Attentional bias and training in social anxiety disorder

Thumbnail

View/Open

Publisher's Version (70.62Kb)

Date

2015-03

Author

Fıstıkçı, Nurhan
Saatçioǧlu, Ömer
Keyvan, Ali
Topçuoǧlu, Volkan

Metadata

Show full item record

Citation

Fistikci, N., Saatcioglu, O., Keyvan, A., & Topcuoglu, V. (2015). Attentional bias and training in social anxiety disorder. Noropsikiyatri Arsivi-Archives of Neuropsychiatry, 52(1), 4-7. doi:10.5152/npa.2015.8777

Abstract

Cognitive behavioral therapy (CBT) is one of the most effective treatment modalities for social anxiety disorder (SAD), showing a high level of clinical evidence supporting its effectiveness. On the other hand, lack of the desired benefit from this treatment in some patients causes continuation of the search for new techniques. Recent research studies have focused on attentional bias and attention training in SAD. Attention processes in SAD have been a major target of interest and investigation since the introduction of the first cognitive models explaining SAD. In the first model, it was highlighted that attention was self-focused. The relationship between threatening stimuli and attention was considered in the subsequent models. Attentional bias towards threat may take place in several ways, such as facilitated processing of threat, difficulty in disengaging attention from the threat and avoidance of attention from the threat. After these descriptions regarding the phenomenology of the disorder, treatments to modify attention, processes were developed. In spite of conflicting results, investigations on attentional training are promising. Attention processes, attentional bias and attentional training in SAD are discussed in this review.
 
Bilişsel davranışçı terapi (BDT) sosyal anksiyete bozukluğunda (SAB ) kanıt düzeyi yüksek, en iyi sonuç alınan tedavi yöntemlerinden biridir. Öte yandan, bazı hastalarda bu tedaviden istenilen yararın elde edilememesi, yeni teknikler arayışının devamına neden olmaktadır. SAB'da son araştırmalar dikkat yanlılığına ve dikkat eğitimine odaklanmıştır. SAB'da dikkat süreçleri rahatsızlığın bir bilişsel bozukluk olarak açıklandığı ilk modellerden bu yana araştırmaların hedefi olmuştur. İlk modelde, dikkatin kişinin kendi üzerine odaklı olduğu vurgulanmıştır. Tehdit edici uyaranlar ve dikkat arasındaki ilişki daha sonraki modellerde kabul edilmiştir. Tehdite yönelik dikkat yanlılığı tehditin kolaylaştırılmış işlenmesi, dikkatin tehditten uzaklaştırılmasında zorlanma, dikkatin tehditten kaçırılması şeklinde oluşabilir. Hastalık süreci-ne getirilen bu açıklamalar sonrasında, dikkat süreçlerini değiştirmek için tedaviler geliştirilmiştir. Çelişkili sonuçlara rağmen, dikkat eğitimi araştırmaları ümit vericidir. Bu derlemede SAB'da dikkat süreçleri, dikkat yanlılıkları ve dikkat eğitimi konuları tartışılmıştır.
 

Source

Noropsikiyatri Arsivi

Volume

52

Issue

1

URI

https://hdl.handle.net/11729/1882
https://dx.doi.org/10.5152/npa.2015.8777
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrMk5EYzBOQT09

Collections

  • FEF - Makale Koleksiyonu | Psikoloji Bölümü / Department of Psychology [77]
  • PubMed İndeksli Yayın Koleksiyonu [55]
  • Scopus İndeksli Diğer Yayınlar Koleksiyonu [46]
  • TR-Dizin İndeksli Diğer Yayınlar Koleksiyonu [23]
  • WoS İndeksli Diğer Yayınlar Koleksiyonu [45]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Bir grup üniversite öğrencisinde belirlenen sosyal anksiyete düzeylerine göre bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi 

    Tuncer, Nur (Işık Üniversitesi, 2017-01-17)
    Problemin Tanımı: Bu araştırmanın amacı bir grup üniversite öğrencisinin sosyal anksiyete düzeyleri ile bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırma evrenini üniversite ...
  • Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanılı çocuk ve ergenlerde sosyal anksiyete ve aleksitimi 

    Biçen, Gizem (Işık Üniversitesi, 2018-06-04)
    Amaç: Bu araştırmada, DEHB (Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu) olan çocuk ve ergenlerin aleksitimi ve sosyal anksiyete düzeyleri bakımından sağlıklı kontrollerle karşılaştırılması ve aleksitimi ile sosyal anksiyete ...
  • Cognitive bias modification of attention is less effective under working memory load 

    Booth, Robert William; Mackintosh, Bundy; Mobini, Sirous; Öztop, Pınar; Nunn, Samantha (Springer New York LLC, 2014-07-20)
    Cognitive bias modification for attentional bias (CBM-A) attempts to alleviate anxiety by training an attentional bias away from threat. Several authors have argued that CBM-A in fact trains top-down, reactive counteraction ...



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Işık

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeIşık AuthorCitation

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Işık University || OAI-PMH ||

Işık University Library, Şile, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Işık University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Işık:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.