• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Işık
  • 1- Fakülteler | Faculties
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi / Faculty of Economics and Administrative Sciences
  • İşletme Bölümü / Department of Management
  • İİBF - Makale Koleksiyonu | İşletme Bölümü / Department of Management
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Işık
  • 1- Fakülteler | Faculties
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi / Faculty of Economics and Administrative Sciences
  • İşletme Bölümü / Department of Management
  • İİBF - Makale Koleksiyonu | İşletme Bölümü / Department of Management
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relative effects of marketing effectiveness dimensions on firm performance: An empirical analysis with a multi-industry sample

Thumbnail

Göster/Aç

Publisher's Version (122.2Kb)

Tarih

2009

Yazar

Gül, Mısra Çağla

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Gül, M. Ç. (2009). Relative effects of marketing effectiveness dimensions on firm performance: An empirical analysis with a multi-industry sample. Bogazici Journal, 23(1-2). doi:10.21773/boun.23.1.3

Özet

The aim of this study is to understand the influence of marketing operational efficiency and marketing system effectiveness on firm performance dimensions. Marketing operational efficiency and marketing system effectiveness are two dimensions of marketing effectiveness derived as a result of the exploratory factor analysis performed on the data. Firm performance dimensions used in the study are overall performance, ROI, percentage of new product sales, change in market share, and sales growth, all measured relative to competitors. Multiple respondent firm level data are collected through a survey of 74 firms operating in a variety of industries, resulting in 296 individual surveys. Findings indicate that marketing operational efficiency, a set of short-term, operational dimensions, positively influences all of the firm performance dimensions. On the other hand, marketing system effectiveness, measuring longer-term, strategic factors, does not have such an impact.
 
Bu çalışmanın amacı pazarlama operasyonel verimliliğinin ve pazarlama sistem etkinliğinin şirket performans göstergeleri üzerindeki etkisini anlamaktır. Pazarlama operasyonel verimliliği ve pazarlama sistem etkinliği, pazarlama etkinliğinin açıklayıcı faktör analizi sonucu elde edilen iki bileşenidir. Bu çalışmada kullanılan şirket performans göstergeleri genel performans, yatırımların geri dönüş oranı, yeni ürün satış yüzdesi, pazar payı değişim miktarı, ve satış büyümesidir. Araştırma kapsamında, çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren 74 şirketten 296 anket toplanmıştır. Bulgular, pazarlama operasyonel verimliliğinin, yani kısa dönem, operasyonel faktörlerin, bütün şirket performans göstergelerini olumlu olarak etkilediğini göstermektedir. Ancak, daha uzun dönemli, stratejik boyutları kapsayan pazarlama sistem etkinliğinin şirket performans göstergeleri üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır.
 

Kaynak

Bogazici Journal: Review of Social, Economic and Administrative Studies

Cilt

23

Sayı

1-2

Bağlantı

https://hdl.handle.net/11729/1988
https://dx.doi.org/10.21773/boun.23.1.3
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRBME1ESTNOdz09

Koleksiyonlar

  • İİBF - Makale Koleksiyonu | İşletme Bölümü / Department of Management [91]
  • Scopus İndeksli Makale Koleksiyonu [915]
  • TR-Dizin İndeksli Makale Koleksiyonu [200]

İlgili Öğeler

Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.

  • Scope and patterns of marketing agility in tourism enterprises during COVID-19 pandemic restrictions 

    Türkmen, Hediye Gamze; Akman, Yasemin (Emerald Publishing Limited, 2022-08-09)
    Marketing agility has gained more attention from scholars and managers due to the current and emerging conditions of the COVID-19 pandemic. The pandemic has changed the marketing landscape, resulting in a dramatic shift ...
  • Doǧrudan pazarlama amaçlı hedef kitle analizi 

    Kegeci, Sinan; Özbek, Eyüp Erkan; Türkel, Mustafa Sertaç; Düzağaç, Remzi; Yıldız, Olcay Taner (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2018-07-05)
    Doğrudan pazarlama, uygun ürünleri uygun kişilerle en kısa yoldan buluşturma sürecidir. Son yılların en popüler pazarlama yaklaşımlarından birisidir. Bu çalışmada turizm sektörüne ait isimsizleştirilmiş bir veri tabanını ...
  • The moderating role of environmental munificence on innovativeness in B2B markets 

    Gül, Mısra Çağla (Emerald Group Publishing Limited, 2019-09-30)
    Purpose: The purpose of this paper is to understand the relationship between two business orientations, namely, entrepreneurial orientation and market orientation, and innovativeness taking into account the moderating ...



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Işık

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliIşık Yazarına GöreKünyeye GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliIşık Yazarına GöreKünyeye Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber || Kütüphane || Işık Üniversitesi || OAI-PMH ||

Işık Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Şile, İstanbul, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Creative Commons License
Işık Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Işık:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.