Show simple item record

dc.contributor.advisorBalkır Neftçi, Nazlıen_US
dc.contributor.authorÖzdemir, Yakup Anılen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2019-09-26T03:30:53Z
dc.date.available2019-09-26T03:30:53Z
dc.date.issued2019-05-21
dc.identifier.citationÖzdemir, Y.A., (2019). Üniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve bilişsel esneklik düzeyleri bakımından incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/2167
dc.descriptionText in Turkish; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 41-48)en_US
dc.descriptionviii, 58 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Üniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve bilişsel esneklik düzeyi açısından farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Literatürdeki bulgulardan yola çıkarak, bu araştırmada üniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin cinsiyet rolleri ve bilişsel esneklik düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Yöntem: Toplam 383 kişi olmak üzere; 96 erkek 287 kadın lisans ve yüksek lisans öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Bu öğrencilerin yaş ortalamaları 22,42‟dir (ss:3,14). Değişkenlerin ölçümü için Bem Cinsiyet Rolü envanteri, Bilişsel Esneklik Envanteri ve Beck Depresyon Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Toplumsal cinsiyet rolleri ve depresyon düzeyleri arasında anlamlı bir fark çıkmazken, bilişsel esneklik düzeyleri ve depresyon düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bilişsel esneklik düzeyi ve depresyon arasında negatif yönde bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca toplumsal cinsiyet rolleri ve bilişsel esneklik düzeyi arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Sonuç: Bireylerin toplumsal cinsiyet rolleri değiitikçe depresyon düzeyleri arasında bir fark görülmemektedir. Bilişsel esneklik düzeyi arttıkça, depresyon düzeyi düşmektedir. Ayrıca toplumsal cinsiyet rollerine göre bilişsel esneklik düzeyleri farklılaşmaktadır.en_US
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to determine whether the depression levels of undergraduate and postgraduate students have differed regarding their gender roles and the level of cognitive flexibility. By basing on the findings in the literature, this study analyzed the relationship between the undergraduate and postgraduate students‟ depression levels and the effects of their gender roles and the level of cognitive flexibility on it. Method: There were 383 participants of the research which was consisted of 96 men and 287 women undergraduates and postgraduates. The average of their ages is 22,42 (sd:3,14). For measuring the variables, this study benefited from the Bem Sex Role Inventory, Cognitive Flexibility Inventory and Beck Depression Inventory. Results: While there was not a significant difference between gender roles and depression levels, this study detected a considerable difference between cognitive flexibility and depression levels. There is a negative correlation between cognitive flexibility and depression levels. Besides, this study determined a significant difference between gender roles and cognitive flexibility levels. Conclusion: When the individual‟s gender roles change, there is no difference in their depression levels. However, the depression level reduces when cognitive flexibility increases. Besides, the cognitive flexibility levels of the individuals show differences with respect to their gender roles.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectBilişsel esnekliken_US
dc.subjectCinsiyet rollerien_US
dc.subjectDepresyonen_US
dc.subjectÜniversite öğrencilerien_US
dc.subjectCognitive flexibilityen_US
dc.subjectDepressionen_US
dc.subjectGender rolesen_US
dc.subjectUniversity studentsen_US
dc.subject.lccRC537 .O93 2019
dc.subject.lcshDepression, Mental.en_US
dc.subject.lcshDepression in adolescence.en_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve bilişsel esneklik düzeyleri bakımından incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe analysis of undergraduate and postgraduate students depression levels in terms of their gender roles and cognitive flexibility levelsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID10255534
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorÖzdemir, Yakup Anılen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess