Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKoca, Gülruen_US
dc.contributor.authorKüçük, Alperen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İç Mimarlık Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2020-11-20T12:49:57Z
dc.date.available2020-11-20T12:49:57Z
dc.date.issued2020-08-27
dc.identifier.citationKüçük, A. (2020). Mekânda evrensel tasarım ilkeleri ve bu ilkelerin Ayazağa Işık Okullarında irdelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/2937
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 107-117)en_US
dc.descriptionviii, 117 leavesen_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, iç mimarları, şehir planlayıcılarını, endüstri tasarımcılarını, eğitimcileri, yöneticileri ve yatırımcı gibi meslek gruplarını kapsayan evrensel tasarım kavramına dikkat çekmektir. Evrensel tasarım, çoğu insanın yaş, beceri ve koşullardan bağımsız olarak tüm ürünleri ve ortamları kullanmasına izin veren bütünsel bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım, ürün tasarımı, mimari, kentsel tasarım ve çevre kontrolü için karmaşık bilgi teknolojileri gibi çeşitli konuları ve sistemleri kapsamaktadır. Evrensel tasarımda önemli olan konu öncelikle kullanıcıdır; bu nedenle evrensel tasarım kavramı sadece engellileri değil tüm bireyleri kapsamaktadır. Bu kavramda ana fikir, yaş veya beceri kaybı nedeniyle, herkesin belirli bir derecede dezavantajlı olarak kabul edilmesi ve bu anlayışa dayalı olarak tasarlanan ortamın, adaptasyon olmadan herkes tarafından kolaylıkla kullanımını sağlamaktır. Evrensel tasarımın temel amacı, mekânın insanla en uygun şekilde örtüşmesini sağlamaktır. Tasarımcının görevi, kullanıcıların özelliklerine göre, ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamak için uygun, kullanışlı mekânlar oluşturmaktır. Bu bağlamda, evrensel tasarımın amacına uygun olarak, tasarımcı farklı kullanıcıların ihtiyaçlarını dikkate alarak alanın verimliliğini arttırmalı ve kullanıcıların alanı kolay ve güvenilir bir şekilde kullanmasını sağlamalıdır. Evrensel tasarım konsepti, standartı ve ilkeleri, binaların ve çevrelerinin tasarımına genel bir kavramsal yaklaşım kazandırmaktadır. Evrensel tasarım prensipleri gözetilerek hazırlanan mekân tasarım değerlendirme kriterleri; mekânların erişilebilirliğini ve kullanılabilirliğini artırarak toplumsal refahı sağlamaya yardımcı olmaktadır. Bu çalışmada evrensel tasarım uygulamasına yönelik; birinci bölümde Ayazağa Işık İlköğretim Okulu’nun Evrensel Tasarım ilkelerine uygunluğu açısından değerlendirilmesi doğrultusunda Evrensel Tasarım ile ilgili temel kavramlar, ikinci bölümde mekân kavramı ve çeşitleri, üçüncü bölümde Evrensel Tasarım ve ilkeleri hakkında bilgi sunulmuştur. Dördüncü bölümde Ayazağa Işık ilköğretim Okulu’nun Evrensel Tasarım ilkeleri açısından incelenmesi, beşinci bölümde verilerin değerlendirmesi yapılmıştır. Bu bağlamda genel olarak binaların planlama ve inşaat aşamalarında, Evrensel Tasarım ilkelerine göre inşa edilmesine dikkat çekmek amaçlanmaktadır.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to draw attention to the concept of universal design that includes interior designers, city planners, industry designers, educators, managers and investors. Universal design is a holistic approach that allows most people to use all products and environments regardless of age, skill and conditions. This approach covers a variety of topics and systems, such as complex information technologies for product design, architecture, urban design, and environmental control. The important issue in universal design is primarily the user; therefore, the concept of universal design covers not only the disabled but all individuals. The main idea in this concept is to accept everyone as a certain degree of disadvantage due to age or skill loss, and to easily use the environment designed based on this understanding without adaptation. The main purpose of the universal design is to ensure that the space overlaps with the most suitable person. The task of the designer is to create convenient, useful spaces to meet the needs of the users in the best way. In this context, in accordance with the purpose of the universal design, the designer should increase the efficiency of the space, taking into account the needs of different users, and ensure that users use the space easily and reliably. The universal design concept, standard and principles give a general conceptual approach to the design of buildings and their surroundings. The space design evaluation criteria prepared by considering the universal design principles; It helps to ensure social welfare by increasing the accessibility and usability of spaces. In this study, for universal design application; In the first part, in line with the evaluation of Ayazağa Işık Primary School in terms of compliance with Universal Design principles, information about basic concepts about Universal Design, concept and types of space in the second part, and Universal Design and principles in the third part. In the fourth section, the examination of Ayazağa Işık Primary School in terms of Universal Design principles and in the fifth section, the data were evaluated. In this context, it is aimed to draw attention to the fact that the buildings are generally built in the planning and construction stages according to the principles of Universal Design.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsMEKÂNen_US
dc.description.tableofcontentsMekânın Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsMekânın Anlamıen_US
dc.description.tableofcontentsİnsanın Mekâna Yüklediği Anlam (Mekânın Algılanması)en_US
dc.description.tableofcontentsMekân Çeşitlerien_US
dc.description.tableofcontentsKentsel Mekânen_US
dc.description.tableofcontentsMimari Mekânen_US
dc.description.tableofcontentsİç Mekânen_US
dc.description.tableofcontentsEVRENSEL TASARIMen_US
dc.description.tableofcontentsEvrensel Tasarımın Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsEngelsiz Tasarımın Tanımı ve Engelleren_US
dc.description.tableofcontentsEngellilik Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsEngelli Türlerien_US
dc.description.tableofcontentsEvrensel Tasarım Tarihien_US
dc.description.tableofcontentsEvrensel Tasarım Piramidien_US
dc.description.tableofcontentsEvrensel Tasarım Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsEvrensel Tasarım İlkelerien_US
dc.description.tableofcontentsTürkiye’de Engelliler İçin Kanun ve Mevzuatlaren_US
dc.description.tableofcontentsÖZEL EĞİTİM KURUMLARINDA EVRENSEL TASARIM ÖRNEKLEMİ: AYAZAĞA IŞIK İLKÖĞRETİM OKULUen_US
dc.description.tableofcontentsFMV Ayazağa Yerleşkesi Hakkında Genel Bilgien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okuluen_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Otopark Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Giriş ve Çıkışların Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Sirkülasyon Alanlarının Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Merdiven ve Rampaların Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Asansörlerin Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Koridorların Değerlendirmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Sınıfların Değerlendirmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Toplantı Salonu Değerlendirmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Lavabo ve WC Değerlendirmesien_US
dc.description.tableofcontentsAyazağa Işık İlköğretim Okulu Yemekhanenin Değerlendirmesien_US
dc.description.tableofcontentsEğitim Kurumunun Evrensel Tasarım İlkelerine Göre Genel Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇ VE ÖNERİLERen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectEvrensel tasarımen_US
dc.subjectHerkes için tasarımen_US
dc.subjectEngelsiz tasarımen_US
dc.subjectEngelliliken_US
dc.subjectYapı tasarımıen_US
dc.subjectUniversal designen_US
dc.subjectDesign for everyoneen_US
dc.subjectUnobstructed designen_US
dc.subjectInclusive designen_US
dc.subjectDisabilityen_US
dc.subjectStructure designen_US
dc.subject.lccNA2547 .K83 2020
dc.subject.lcshUniversal design -- Turkey -- Istanbul -- Ayazağa Işık Primary School.?en_US
dc.subject.lcshBarrier-free design -- Standards.en_US
dc.subject.lcshSchool buildings -- Specifications.en_US
dc.subject.lcshAyazağa Işık Primary School -- Designs and plans.en_US
dc.subject.lcshArchitecture -- Composition, proportion, etc.en_US
dc.subject.lcshBuilding laws -- Turkey.en_US
dc.subject.lcshSchool buildings -- Designs and plans.en_US
dc.subject.lcshSchool buildings -- Law and legislation -- Turkey.en_US
dc.titleMekânda evrensel tasarım ilkeleri ve bu ilkelerin Ayazağa Işık Okullarında irdelenmesien_US
dc.title.alternativeUniversal design principles and investigation of these principles in Ayazağa Light Schoolsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İç Mimarlık Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorKüçük, Alperen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess