Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇam Çelikel, Feryalen_US
dc.contributor.authorÇelik, Seda Nuren_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2020-11-25T13:48:33Z
dc.date.available2020-11-25T13:48:33Z
dc.date.issued2020-01-13
dc.identifier.citationÇelik, S. N. (2020). Çocukluk çağı travmaları, duygu düzenleme becerileri ve bilinçli farkındalık arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/2959
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 53-63)en_US
dc.descriptionxiii, 81 leavesen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı bireylerin bilinçli farkındalık, duygu düzenleme ve çocukluk çağı travmaları düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu ilişkinin yorumlanması ile kavramların daha iyi anlaşılabileceği ve psikoterapi uygulamalarında alternatif müdahaleleri destekleyici olabileceği düşünülmektedir. Yöntem: Bu araştırmanın örneklemi 18 yaş ve üzeri, 315’i kadın 146’sı erkek olmak üzere toplamda 461 kişiden oluşmaktadır. Katılımcıların yaş ortalaması 25,55±6,06 ve yaş aralığı 18-63’tür. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu metninin ardından katılımcılara sırasıyla, Sosyodemografik Bilgi Formu, Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BFÖ), Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği (DDGÖ), Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ) uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket program kullanılmıştır. Shapiro-Wilk Testi, Mann-Whitney U Testi ve Spearman’s Rho Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Bulgular: Çalışmanın sonucunda, ÇÇTÖ toplam puanı ile BFÖ toplam puanı arasında; BFÖ toplam puanı ve DDGÖ toplam puanı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. ÇÇTÖ toplam puanı ve DDGÖ toplam puanı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. BFÖ toplam puanı ve DDGÖ toplam puanı yaş değişkeni açısından gruplar arası farklılık göstermiştir. BFÖ yaşın artması ile artarken DDGÖ azalmıştır. ÇÇTÖ toplam puanı cinsiyet açısından farklılık göstermiştir. Fiziksel ihmal ve fiziksel istismar alt boyutlarında erkek katılımcılar kadın katılımcılardan daha yüksek puan almıştır. Sonuç: Bireylerin çocukluk çağına ilişkin aktardıkları olumsuz travmatik deneyimler arttıkça, duygu düzenleme güçlükleri de artmış, bilinçli farkındalık düzeyleri ise azalmıştır. Bu doğrultuda, çocukluk çağı travmalarına ilişkin psikoterapi müdahalelerinde bilinçli farkındalık tekniklerinin kullanılabilmesi ve duygu düzenleme çalışmalarının önemli olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractObjective: This study was aimed to examine the relationships between childhood traumas, difficulties in emotion regulation and mindfulness. The explanation of these relationships may help to clarify the concepts and may promote alternative psychotherapy interventions. Method: The sample of this study was composed of 461 individuals aged 18 and older with 315 females and 146 males. A ‘Sociodemographic Data Form’ (SDF), the ‘Mindful Attention Awareness Scale’ (MAAS), the ‘Difficulties in Emotion Regulation Scale’ (DERS), the ‘Childhood Trauma Questionnaire’ (CTQ) were applied. The relationships between these variables were analysed with Shapiro-Wilk Test, Mann Whitney U Test and Spearman’s Rho Correlation Analysis. SPSS 21 package program was used for the analyses. Results: In this study, a negative and statistically significant correlation was found between the CTQ total score and the MAAS total score, a negative and statistically significant correlation was found between the MAAS total score and the DERS total score, a positive and statistically significant relationship was found between the CTQ total score and the DERS total score. Conclusions: As the individuals’ negative and traumatic experiences in childhood increases, their difficulties in emotion regulation increases as well, where as level of mindfulness decreases. These results indicate the important of mindfulness and emotion regulation techniques in psychotherapy interventions for childhood traumas.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Amacıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırma Sorularıen_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmanın Önemien_US
dc.description.tableofcontentsTanımlaren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenlemeen_US
dc.description.tableofcontentsBilinçli Farkındalıken_US
dc.description.tableofcontentsBilimsel Dayanaken_US
dc.description.tableofcontentsÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARI, DUYGU DÜZENLEME ve BİLİNÇLİ FARKINDALIKen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.description.tableofcontentsİstismar ve İhmalen_US
dc.description.tableofcontentsFiziksel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsCinsel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsDuygusal İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsSözel İstismaren_US
dc.description.tableofcontentsİhmalen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmalarının Psikososyal Etkilerien_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenlemeen_US
dc.description.tableofcontentsBilinçli Farkındalıken_US
dc.description.tableofcontentsBilinçli Farkındalığın Tanımıen_US
dc.description.tableofcontentsBilinçli Farkındalığın Dayandığı Kuramsal Temelleren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Duygu Düzenleme Güçlüğü ve Bilinçli Farkındalıken_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları ve Duygu Düzenleme Güçlüğü Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsBilinçli Farkındalık ve Çocukluk Çağı Travmaları Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsBilinçli Farkındalık ve Duygu Düzenleme Arasındaki İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsYÖNTEMen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemen_US
dc.description.tableofcontentsKullanılan Araç ve Gereçleren_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Bilgi Formuen_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsDuygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği (DDGÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsBilinçli Farkındalık Ölçeği (BFÖ)en_US
dc.description.tableofcontentsVerilerin Analizien_US
dc.description.tableofcontentsBULGULARen_US
dc.description.tableofcontentsÖrneklemin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsSosyodemografik Özellikleren_US
dc.description.tableofcontentsÇocukluk Çağı Travmaları, Duygu Düzenleme Güçlüğü ve Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçeklerin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçeklerin Dağılımlarının İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçek Puanlarının Cinsiyete Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçek Puanlarının Medeni Duruma Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçek Puanlarının Yaş Gruplarına Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÖlçek Puanlarının Üniversite Altı Öğrenim ve Üniversite ve Üstü Öğrenim Düzeylerine Göre Karşılaştırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsÇÇTÖ, DDGÖ ve BFÖ Puanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsTARTIŞMAen_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇ VE ÖNERİLERen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectDuygu düzenleme güçlüğüen_US
dc.subjectBilinçli farkındalıken_US
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıen_US
dc.subjectBilinçli farkındalık ölçeğien_US
dc.subjectÇocukluk çağı travmaları ölçeğien_US
dc.subjectDifficulties in emotion regulationen_US
dc.subjectMindfulnessen_US
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectMindful attention awareness scaleen_US
dc.subjectChildhood trauma scaleen_US
dc.subject.lccRC467 .C45 2020
dc.subject.lcshMindfulness.en_US
dc.subject.lcshEmotion regulation.en_US
dc.subject.lcshChildhood trauma.en_US
dc.subject.lcshPsychic trauma in children.en_US
dc.titleÇocukluk çağı travmaları, duygu düzenleme becerileri ve bilinçli farkındalık arasındaki ilişkilerin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe relationships between childhood traumas, emotion regulation and mindfulnessen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorÇelik, Seda Nuren_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess