The effect of politics on international business a descriptive research of Turkey
Künye
Yılmaz, G. (2022). The effect of politics on international business a descriptive research of Turkey. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.Özet
The purpose of this study is analyzing the effect of politics on international business in Turkey and all over the world. How effective are political factors for managers in regard to growth of the corporations? What is the dimension of political awareness of managers and employees and what kind of arrangements can be made? Does socio-political issues affect on purchasing behavior of the consumers and which issues have been concentrating in? The thesis is going to find answers to these questions. Total 37 SME managers and 100 consumers participated in the research. After gathering the qualitative data within surveys, it was evaluated as quantitative extent through SPSS program. In addition to the normal distribution and reliability of the data; t-Test, ANCOVA, ANOVA and linear correlation analyses were implemented. Findings proved that the managers of SMEs consider the political factors and they are affecting positively. Also, results demonstrated that political aspects deter consumers’ brand preferences. In regard to categorical variables, mostly bachelor degree graduates, young and middle-aged, both male and female participants stated that politics is influential on international business, but when the detailed statistical analysis is examined between the variables, any significant data cannot be observed. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de ve dünyada siyasetin uluslararası işletmecilik üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Şirketlerin büyümesi konusunda siyasal faktörler yöneticiler için ne kadar etkili? Yöneticilerin ve çalışanların siyasal farkındalığı ne boyuttadır ve ne gibi düzenlemeler yapılabilir? Sosyo-politik konular tüketicilerin satın alma davranışı üzerinde etkili midir ve hangi konular üzerine yoğunlaşılmaktadır? Tez işte bu sorulara cevap bulmaya çalışacaktır. Çalışmaya; Türkiye’den 37 küçük ve orta ölçekli şirket sahibi, ve 100 tüketici katılmıştır. Nitel veriler, anketlerle toplandıktan sonra SPSS programı vasıtasıyla nicel haliyle değerlendirilmiştir. Verilerin normal dağılımı ve güvenilir olmasının yanısıra, hipotezlerin kanıtlanması amacıyla T-test, ANCOVA, ANOVA ve korelasyon analizleri uygulanmıştır. Bulgular, küçük ve orta ölçekli şirket sahiplerinin siyasal faktörleri dikkate aldıklarını ve olumlu yönde etkilendiklerini ortaya koymuştur. Ek olarak, sonuçlar, siyasal yönelimlerin tüketicilerin marka tercihleri üzerinde etki yarattığını göstermiştir. Kategorik değişkenler hususunda ise, çoğunlukla üniversite mezunu, genç ve orta yaşlı, hem kadın hem erkek katılımcılar siyasetin uluslararası işletmecilik üzerinde etkili olduğunu belirtmiştir, ancak değişkenler arasında ayrıntılı istatistiksel analiz incelendiğinde kayda değer ve anlamlı veriler gözlemlenmemiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11729/4286Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir:
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Foreign direct investment in Turkey: Historical constraints and the AKP success story
Grigoriadis, Ioannis N.; Kamaras, Antonis (Routledge Journals, Taylor & Francis LTD, 2008-01)Economic development on an unambiguously national basis was one of the foundational principles of republican Turkey. Indeed, until very recently, foreign direct investment (FDI) was scant and had a marginal presence in the ... -
The 2007 Parliamentary elections in Turkey: Between securitisation and desecuritisation
Karakaya Polat, Rabia (Oxford Univ Press, 2009-01)On 22 July 2007, 84% of the Turkish public went to polling stations to cast their votes in General Election. The incumbent Justice and Development Party (AKP) won a landslide victory, receiving 47% of the vote, the largest ... -
The moderation of Turkey's Kurdish left: the Peoples' Democratic Party (HDP)
Celep, Ödül (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2018-10-20)Moderation theory, within the political party context, has often been applied to European Socialists and Christian Democrats, as well as Islamic revivalists in the Muslim world. This article applies moderation theory to ...