Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzekan, Damlaen_US
dc.contributor.authorYılmaz, Gözdeen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yöneticiler için İşletme Yönetimi Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2022-05-12T16:27:04Z
dc.date.available2022-05-12T16:27:04Z
dc.date.issued2022-01-20
dc.identifier.citationYılmaz, G. (2022). The effect of politics on international business a descriptive research of Turkey. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/4286
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 137-142)en_US
dc.descriptionxv, 143 leavesen_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is analyzing the effect of politics on international business in Turkey and all over the world. How effective are political factors for managers in regard to growth of the corporations? What is the dimension of political awareness of managers and employees and what kind of arrangements can be made? Does socio-political issues affect on purchasing behavior of the consumers and which issues have been concentrating in? The thesis is going to find answers to these questions. Total 37 SME managers and 100 consumers participated in the research. After gathering the qualitative data within surveys, it was evaluated as quantitative extent through SPSS program. In addition to the normal distribution and reliability of the data; t-Test, ANCOVA, ANOVA and linear correlation analyses were implemented. Findings proved that the managers of SMEs consider the political factors and they are affecting positively. Also, results demonstrated that political aspects deter consumers’ brand preferences. In regard to categorical variables, mostly bachelor degree graduates, young and middle-aged, both male and female participants stated that politics is influential on international business, but when the detailed statistical analysis is examined between the variables, any significant data cannot be observed.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı Türkiye’de ve dünyada siyasetin uluslararası işletmecilik üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Şirketlerin büyümesi konusunda siyasal faktörler yöneticiler için ne kadar etkili? Yöneticilerin ve çalışanların siyasal farkındalığı ne boyuttadır ve ne gibi düzenlemeler yapılabilir? Sosyo-politik konular tüketicilerin satın alma davranışı üzerinde etkili midir ve hangi konular üzerine yoğunlaşılmaktadır? Tez işte bu sorulara cevap bulmaya çalışacaktır. Çalışmaya; Türkiye’den 37 küçük ve orta ölçekli şirket sahibi, ve 100 tüketici katılmıştır. Nitel veriler, anketlerle toplandıktan sonra SPSS programı vasıtasıyla nicel haliyle değerlendirilmiştir. Verilerin normal dağılımı ve güvenilir olmasının yanısıra, hipotezlerin kanıtlanması amacıyla T-test, ANCOVA, ANOVA ve korelasyon analizleri uygulanmıştır. Bulgular, küçük ve orta ölçekli şirket sahiplerinin siyasal faktörleri dikkate aldıklarını ve olumlu yönde etkilendiklerini ortaya koymuştur. Ek olarak, sonuçlar, siyasal yönelimlerin tüketicilerin marka tercihleri üzerinde etki yarattığını göstermiştir. Kategorik değişkenler hususunda ise, çoğunlukla üniversite mezunu, genç ve orta yaşlı, hem kadın hem erkek katılımcılar siyasetin uluslararası işletmecilik üzerinde etkili olduğunu belirtmiştir, ancak değişkenler arasında ayrıntılı istatistiksel analiz incelendiğinde kayda değer ve anlamlı veriler gözlemlenmemiştir.en_US
dc.description.tableofcontentsINTRODUCTIONen_US
dc.description.tableofcontentsPurpose of the Studyen_US
dc.description.tableofcontentsResearch Questionsen_US
dc.description.tableofcontentsDefinitions of Conceptsen_US
dc.description.tableofcontentsSignificance of the Studyen_US
dc.description.tableofcontentsRELATIONSHIP BETWEEN POLITICS AND BUSINESSen_US
dc.description.tableofcontentsInternational Political Economy and Theoriesen_US
dc.description.tableofcontentsPolitical Activism of Brandsen_US
dc.description.tableofcontentsOnline Trade and Marketingen_US
dc.description.tableofcontentsGlobalization and OECD Countriesen_US
dc.description.tableofcontentsGOVERNMENT INTERVENTION TO TRADEen_US
dc.description.tableofcontentsLegal Issuesen_US
dc.description.tableofcontentsAgreements and Sanctionsen_US
dc.description.tableofcontentsManagers’ Strategic Planningen_US
dc.description.tableofcontentsROLE OF INTERNATIONAL ORGANIZATIONSen_US
dc.description.tableofcontentsNon-governmental Organizationsen_US
dc.description.tableofcontentsCivil Societiesen_US
dc.description.tableofcontentsSIGNIFICANCE OF CORPORATEPOLITICAL ACTIVITYen_US
dc.description.tableofcontentsParticipants of the studyen_US
dc.description.tableofcontentsData Collection Instrumentsen_US
dc.description.tableofcontentsQuestionnaire Forms of Political Factors and Consumer Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsHypotheses of Researchen_US
dc.description.tableofcontentsData Collection Procedureen_US
dc.description.tableofcontentsData Analysis Procedureen_US
dc.description.tableofcontentsINTERNATIONAL RELATIONS AND ECONOMIC GROWTH OF TURKEYen_US
dc.description.tableofcontentsRESULTSen_US
dc.description.tableofcontentsTest of Reliabilityen_US
dc.description.tableofcontentsTest of Normalityen_US
dc.description.tableofcontentsSurvey Questions and Responsesen_US
dc.description.tableofcontentsT-test Analysis of Hypothesesen_US
dc.description.tableofcontentsANCOVA-Unianova Analysis of Variance for Gender, Education and Age and Estimated Marginal Means of Variablesen_US
dc.description.tableofcontentsTest of Normality and Consumer Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsTest of Reliability and Consumer Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsQuestions of Consumer Behavior Survey and Responsesen_US
dc.description.tableofcontentsANOVA and Post Hoc Analysis of Educationen_US
dc.description.tableofcontentsStudent’s t-Test of Hypotheses and Consumer Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsLinear Correlations of Gender and Ageen_US
dc.description.tableofcontentsCONCLUSIONen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectPolitical factorsen_US
dc.subjectPolitical environmenten_US
dc.subjectPolitical behavioren_US
dc.subjectPolitical economyen_US
dc.subjectPolitical risken_US
dc.subjectPolitical activismen_US
dc.subjectGlobalismen_US
dc.subjectInternational trade and businessen_US
dc.subjectSmall and medium sized enterprises (SMEs)en_US
dc.subjectMultinational corporationsen_US
dc.subjectNongovernmental organizations (NGOs)en_US
dc.subjectCorporate political activity (CPA)en_US
dc.subjectStrategic managementen_US
dc.subjectSiyasal faktörleren_US
dc.subjectSiyasal çevreen_US
dc.subjectSiyasal davranışen_US
dc.subjectSiyasal ekonomien_US
dc.subjectSiyasal risken_US
dc.subjectSiyasal aktivizmen_US
dc.subjectGlobalizmen_US
dc.subjectUluslararası ticaret ve işletmeciliken_US
dc.subjectKOBİ’leren_US
dc.subjectÇokuluslu şirketleren_US
dc.subjectSivil toplum kuruluşlarıen_US
dc.subjectKurumsal siyasal aktiviteen_US
dc.subjectStratejik yönetimen_US
dc.subject.lccHD2755.5 .Y55 2022
dc.subject.lcshInternational business enterprises -- Political aspects -- Turkey.en_US
dc.titleThe effect of politics on international business a descriptive research of Turkeyen_US
dc.title.alternativeSiyasetin uluslararası işletmecilik üzerindeki etkisi Türkiye’nin betimleyici bir araştırmasıen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yöneticiler için İşletme Yönetimi Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-2320-6258
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorYılmaz, Gözdeen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess