Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKarabulut, Tufanen_US
dc.contributor.authorÇetin, Yasinen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.date.accessioned2022-05-13T12:58:41Z
dc.date.available2022-05-13T12:58:41Z
dc.date.issued2022-04-01
dc.identifier.citationÇetin, Y. (2022). 20.yy sonrası Avrupa-Amerika ve Türkiye’de yönetmen odaklı avangart tiyatronun postdramatik örnekler üzerinden değerlendirilmesi. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/4296
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 214-222)en_US
dc.descriptionxiv, 225 leavesen_US
dc.description.abstractTiyatro, ritüelistik kökeninden günümüze kadar birçok değişim ve dönüşüm geçirmiştir. Tiyatro tarihine panoramik bir perspektiften bakıldığında bu değişimler gözlemlenmektedir. Bu panoramada 20. yüzyılın ise tiyatro tarihi için çok hareketli bir asır olduğu gözlemlenmektedir. 20. yüzyılın tamamı tiyatro perspektifinden incelendiğinde, kökeninden 20. yüzyıla kadar olan dönüşümlerden daha fazla hareketliliğin yaşandığı bir dönem ortaya çıkmaktadır. Tiyatroda 20. Yüzyılın sonlarına kadar dramatik yapı üzerinden tartışmalar gerçekleşirken 21. yüzyıla doğru geçişte postdramatik tiyatro tartışılmaya başlandığı gözlemlenmektedir. Tiyatro, tarihsel serüveninde kökeninden 21. yüzyıla kadar Aristoteles’in Poetika’da çerçevesini çizdiği dramatik yapıyı öz olarak belirlemiş, biçim anlamında da zaman içerisinde yenilik ve deneme amacıyla dönüşümlere uğramış olduğu tespiti yapılmaktadır. 21. yüzyıl, tiyatro perspektifinden “postdramatik tiyatro” kavramının konuşulmasıyla başlayan bir asır olma özelliği taşımaktadır. Dolayısıyla postdramatik kavramının en büyük ayak izlerinin 20. yüzyıl tiyatrosunun içerisinde olduğu varsayılmaktadır. 20. yüzyıl, tiyatro açısından özellikle yönetmenlik kavramının ortaya çıkışıyla tiyatronun daha bir disipline, düzenli bir yapıya kavuştuğu, sahne, kostüm, oyunculuk, reji anlamında tiyatronun neredeyse tüm bileşenleri ile ilgili denemelerin yapıldığı bir asır olma özelliği taşımaktadır. Tiyatro üzerinde önce yönetmenlik kavramının keşfedildiği, sonrasında tarihsel avangartlar ve avangart yönetmen girişimleriyle tiyatronun seyir biçiminden, oyunculuk biçimine kadar sorgulandığı, yeniden yapılandırılmaya çalışıldığı bir asır olmuştur. Bu zaman diliminde ilk yönetmen Saxe Meiningen Dükü II. George, Rusya’da Stanislavski, Meyerhold, Vakhtangov, Tairov, Avrupa’da Richard Wagner, Otto Brahm, Adolphe Appia, Edward Gordon-Craig, Max Reinhardart, Erwin Piscator, Bertold Brecht, Antonin Artaud, Andre Antoine, Jeryz Grotowski, Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Thomas Ostermeier, Eugenio Barba, Pina Bausch, Amerika’da Robert Wilson, Augusto Boal, Richard Schechner, The Living Theatre, Bread and Puppet Theatre, Çevresel tiyatro örnekleri, Türkiye’de ise Bilsak, TAL, Oyuncu Stüdyosu ve Ferhan Şensoy gibi tiyatro oyuncuları, yönetmenleri, grupları yeni denemeler yapmışlardır. Tüm bu denemeler, yeni girişimlerin oluşturduğu izlek takip edildiğinde en son postdramatik kavramının konuşulmasıyla 21. yüzyılın başladığı gözlemlenmektedir. Güncel tiyatro sahnelemelerinde 20. yüzyılda yaşamış tiyatro insanlarının tiyatroya kattığı yenilikleri, unsurları görmek mümkündür. Çünkü o dönemde bu yönetmen ve oyuncuların birbirlerini etkilediği, daha sonrasında ise ardıllarını etkileyerek yaptıkları denemelerin uzun yıllar etkisini sürdürdüğü tespit edilmektedir. Tam da bu noktada unsurların ve kavramların iç içe geçtiği dönemde ise postdramatik kavramının konuşulduğu, tartışıldığı gözlemlenmektedir.en_US
dc.description.abstractTheater has been through many transitions and changes since it’s ritualistic roots to this day. When looked from a panoramic perspective these changes can be seen. However, in this panorama, it is concluded that these changes and transformations that the theater has undergone until the 21st century have always been through form. I. e; When the differences between a theater performed during the period when classicism was dominant and the theater performed later on when romanticism was dominant, it is determined that they are the same in terms of essence but differ in terms of form. It is determined that the theater has internalized the dramatic structure that Aristotle drew in the Poetics as an essence, and has a historical journey that has undergone transformations in terms of form over time for the purpose of innovation and experiment. However, in the 21st century, it is observed that some attempts were made to transform the dramatic structure, which is the essence of the theater. The 21st century has the specialty of being a century that started with the concept of "postdramatic theater" from the perspective of theater. It is concluded that the previous century was again a century that embodied far more transformations that the theater has undergone since its roots have experienced. Therefore, it is assumed that the greatest footprints of the concept of postdramatic are within the theater of the 20th century. The 20th century especially in terms of theater, is characterized by the emergence of the concept of directing, in which the theater gained a more disciplined and organized structure, and experiments were made on almost all the components of the theater in terms of stage, costume, acting and director. It has been a century in which the concept of directing was first discovered on the theater, and then the theater was questioned and tried to be restructured, from the way of watching to the way of acting, with the attempts of historical avant-gardes and avant-garde directors. The end of the 20th century and the beginning of the 21st century was the period when the concept of postdramatic theater began to be discussed. The first director in this time period was the Duke of Saxe Meiningen II. George, In Russia Stanislavski, Meyerhold, Vakhtangov, Tairov, In Europe Richard Wagner, Otto Brahm, Adolphe Appia, Edward Gordon-Craig, Max Reinhardart, Erwin Piscator, Bertold Brecht, Antonin Artaud, Andre Antoine, Jeryz Grotowski, Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Thomas Ostermeier, Eugenio Barba, Pina Bausch, In USA Robert Wilson, Augusto Boal, Richard Schechner, The Living Theatre, Bread and Puppet Theatre, Environmental theater examples, In Turkey, theatral actors, directors and groups such as Bilsak, TAL, Oyuncu Studio and Ferhan Şensoy have made new experiments. When the path all these essays and new initiatives are followed, it is observed that the 21st century has begun with the latest postdramatic concept being discussed. It is possible to see in the current theater staging the innovations and elements that theater people who lived in the 20th century added to the theater. Because it is determined that these directors and actors influenced each other during that time, and the experiments they made by influencing the sequent continued to be in effect for many years. Just at this point, it is observed that the concept of postdramatic is discussed and debated in the period when the elements and concepts are intertwined.en_US
dc.description.tableofcontentsGİRİŞen_US
dc.description.tableofcontentsLİTERATÜRen_US
dc.description.tableofcontentsAvangart Kuramıen_US
dc.description.tableofcontentsAvangart Tiyatroen_US
dc.description.tableofcontentsTiyatroda Sembolizmen_US
dc.description.tableofcontentsTiyatroda Fütürizmen_US
dc.description.tableofcontentsTiyatroda Ekspresyonizmen_US
dc.description.tableofcontentsTiyatroda Bauhaus Okuluen_US
dc.description.tableofcontentsTiyatroda Dadaizmen_US
dc.description.tableofcontentsTiyatroda Sürrealizmen_US
dc.description.tableofcontentsUyumsuz Tiyatro ya da Absürt Tiyatroen_US
dc.description.tableofcontentsYÖNETMENLİK KAVRAMININ DOĞUŞU VE SAXE MEİNİNGEN DÜKÜ II. GEORGEen_US
dc.description.tableofcontents20. Yy’da Rusya’da Yönetmenlik Kavramının Doğuşu Stanislavski, Meyerhold, Tairov ve Vakhtangov Örneklerien_US
dc.description.tableofcontents20. Yy Sonrası Yönetmen Odaklı Öncü Girişimleren_US
dc.description.tableofcontentsRichard Wagner ve Tümcül Sanat Yapıtıen_US
dc.description.tableofcontentsOtto Brahm ve Freie Bühne(Özgür Sahne)en_US
dc.description.tableofcontentsAdolphe Appia ve Sahne Plastiğinin Devrimien_US
dc.description.tableofcontentsEdward Gordon-Craig Sahne Tasarımı ve Kukla Üstü Oyuncuen_US
dc.description.tableofcontentsMax Reinhardt “Sahnenin Büyücüsü”en_US
dc.description.tableofcontentsErwin Piscator ve Epik-Politik-Diyalektik Tiyatronun Miladıen_US
dc.description.tableofcontentsBertolt Brecht ve Epik Tiyatro Anlayışıen_US
dc.description.tableofcontentsAntonin Artaud ve Vahşet Tiyatrosuen_US
dc.description.tableofcontentsAndre Antoine ve Özgür Tiyatro (Theatre Libre)en_US
dc.description.tableofcontentsJerzy Grotowski ve Yoksul Tiyatroen_US
dc.description.tableofcontentsAriane Mnouchkine ve Theatre du Soleil (Güneş Tiyatrosu)en_US
dc.description.tableofcontentsEugenio Barba ve Tiyatro Antropolojisien_US
dc.description.tableofcontentsPeter Brook ve Boş Alanen_US
dc.description.tableofcontentsRobert Wilson ve Yeni Biçimselciliken_US
dc.description.tableofcontentsAugusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosuen_US
dc.description.tableofcontentsPina Bausch ve Dans Tiyatrosunun Doğuşuen_US
dc.description.tableofcontentsYeni Gerçeklik ve Thomas Ostermeieren_US
dc.description.tableofcontentsTopluluk Girişimleri ve Alternatif Tiyatronun Doğuşuen_US
dc.description.tableofcontentsÇevresel Tiyatroen_US
dc.description.tableofcontentsRichard Schechner ve Performance Groupen_US
dc.description.tableofcontentsThe Living Theatreen_US
dc.description.tableofcontentsBread and Puppet Theatreen_US
dc.description.tableofcontentsTürkiye’den Öncü Tiyatro Girişim Örneklerien_US
dc.description.tableofcontentsFerhan Şensoy ve Ortaoyuncularıen_US
dc.description.tableofcontentsBilsak ve TAL’de Yapılan Girişimleren_US
dc.description.tableofcontentsOyuncu Stüdyosu’nda Öncü Gişirimleren_US
dc.description.tableofcontentsPOSTDRAMATİK TİYATROen_US
dc.description.tableofcontentsHeiner Müller Örneğien_US
dc.description.tableofcontentsSarah Kane Örneğien_US
dc.description.tableofcontentsSONUÇ VE ÖNERİLERen_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectAvangart tiyatroen_US
dc.subjectAvangart yönetmenleren_US
dc.subjectPostdramatik tiyatroen_US
dc.subjectAvrupa-Amerika tiyatrosuen_US
dc.subjectAvangart kuramıen_US
dc.subjectAvant-garde theatreen_US
dc.subjectAvant-garde directorsen_US
dc.subjectPostdramatic theatreen_US
dc.subjectEuro-American theatreen_US
dc.subjectAvant-garde teoryen_US
dc.subject.lccPN1861 .C48 2022
dc.subject.lcshDrama -- 20th century -- History and criticism.en_US
dc.subject.lcshDrama -- 21st century -- History and criticism.en_US
dc.subject.lcshEuropean drama -- 20th century -- History and criticism.en_US
dc.subject.lcshEuropean drama -- 21st century -- History and criticism.en_US
dc.subject.lcshTheater -- History -- 20th century.en_US
dc.subject.lcshTheater -- History -- 21st century.en_US
dc.subject.lcshAvant-garde (Aesthetics) -- Europe.en_US
dc.subject.lcshAvant-garde (Aesthetics) -- United States.en_US
dc.subject.lcshAvant-garde (Aesthetics) -- Turkey.en_US
dc.title20.yy sonrası Avrupa-Amerika ve Türkiye’de yönetmen odaklı avangart tiyatronun postdramatik örnekler üzerinden değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeAn evaluation of director-focused avant-garde theater in Europe-America and Turkey after 20th century over postdramatic examplesen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat Bilimi Doktora Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0001-5167-4951
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorÇetin, Yasinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess