Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAksezer, Sezgin Çağlaren_US
dc.contributor.authorPaşalı, Büşraen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2016-05-20T10:57:47Z
dc.date.available2016-05-20T10:57:47Z
dc.date.issued2013-06-14
dc.identifier.citationPaşalı, B. (2013). A combined algorithm for placement of rectangular vehicles in a ferry. İstanbul: Işık Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/854
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 35-36)en_US
dc.descriptionx, 90 leavesen_US
dc.description.abstractManagement of inland maritime transportation is an important task since it has a costly operation environment, as well as public service responsibility with safety and speed concerns. A typical operation involves multiple ferryboats, assigned to transport both passengers and vehicles between two stationary points. Effective management of resources (ferries, crew, fuel etc.) to meet the increasing demand has become the primary objective of planners working in this area. This research focuses on an uninvestigated part of the general problem: Finding the ideal layout of vehicles on ferryboats. Optimal placement initiative will remedy both the trip utilization rate and financial indicators of the organization. However, an optimal solution is usually not available due to complicated nature of the problem, such as sequencing and embarking restrictions. Here, a heuristic approach is proposed in order to find the best solution by abiding the restrictions of vehicle placement algorithm. The proposed procedure seeks the best position of a given sized (or categorized) vehicle inside a ferryboat under first come first served sequencing rule restriction. The problem at hand may be thought as a sub-echelon of the well-known knapsack and bin-packing algorithms, and benefits from both philosophies in the proposed algorithm. Economical and operational effects of the proposed procedure were illustrated by comparing its application on a real ferry line data gathered from the Sirkeci-Harem route operating in the city of Istanbul.en_US
dc.description.abstractDeniz ulaşımı güvenliği ,hızlı oluşu ve düşük maliyetli olması dolayısıyla önemli bir konudur. Feribotlar iki kıyı arasında yolcu ve araç taşıyabilen deniz taşıtlarıdır. Deniz ulaşımındaki beklenen büyüme feribotlara olan talebi de arttıracaktır. Bu alandaki kaynakların (feribot, çalışanlar,yakıt v.b) etkin bir şekilde yönetimi bu alanda çalışan uzmanların ana amacıdır.Bu çalışmada daha once çalışılmamış bir konu olan feribota araçların en iyi şekilde yerleştirilmesi üzerinde çaılşılmıştır.Araçların en uygun şekilde yerleştirilmesi kurum kârını da arttıracaktır. Fakat problemin karmaşık yapısından dolayı en iyi çözümü bulmak her zaman mümkün değildir. Bu yüzden bu çalışmada en iyi çözümü bulabilmek için sezgisel bir algoritma önerilmiştir. Bu algoritma 2ilk gelen yerleştirilir3 kuralına uygun olarak yerleştirilecek araçlara en uygun konumu bulmaktadır. Bu algoritma çok bilinen Sırtçantası Algoritması ve Paketleme Algoritmalarının bir uzantısı olarak düşünülüp değiştirilerek geliştirilmiştir. Bulunan bu çözümün ekonomik ve operasyonel etkisi gerçek bir feribot hattı olan Eskihisar-Yenikapi hattı verisiyle test edilmiştir.en_US
dc.description.tableofcontentsIntroductionen_US
dc.description.tableofcontentsMotivationen_US
dc.description.tableofcontentsContributionsen_US
dc.description.tableofcontentsThesis Organizationen_US
dc.description.tableofcontentsLiterature Reviewen_US
dc.description.tableofcontentsHeuristic Algorithmsen_US
dc.description.tableofcontentsFirst Fit Bin Packing Algorithmen_US
dc.description.tableofcontentsBottom Left Algorithmen_US
dc.description.tableofcontentsKnapsack Algorithmen_US
dc.description.tableofcontentsMethodologyen_US
dc.description.tableofcontentsThe Algorithmen_US
dc.description.tableofcontentsVehicle Placement Algorithm: No Balanceen_US
dc.description.tableofcontentsVehicle Placement Algorithm: Balance Constrainten_US
dc.description.tableofcontentsVehicle Placement Algorithm: Balance at the Peripheriesen_US
dc.description.tableofcontentsVehicle Placement Algorithm: Balance at the Centeren_US
dc.description.tableofcontentsVehicle Placement Algorithm: Momentum Lawen_US
dc.description.tableofcontentsSolution Process of The VPPen_US
dc.description.tableofcontentsVehicle Placement Algorithm (VPA)en_US
dc.description.tableofcontentsMaritime Transportationen_US
dc.description.tableofcontentsInland Ferryboat Systemen_US
dc.description.tableofcontentsThe Current Situation at Ferry Systemen_US
dc.description.tableofcontentsObjective of the Problemen_US
dc.description.tableofcontentsConstraints of the Problemen_US
dc.description.tableofcontentsAssumptions of the Problemen_US
dc.description.tableofcontentsSolutions of the Problemen_US
dc.description.tableofcontentsSolution of VPA: No Balanceen_US
dc.description.tableofcontentsSolution of VPA: Balanceen_US
dc.description.tableofcontentsSolution of VPA: Balance at the Peripheriesen_US
dc.description.tableofcontentsSolution of VPA: Balance at the Centeren_US
dc.description.tableofcontentsSolution of VPA: Momentum Lawen_US
dc.description.tableofcontentsResults and Analysisen_US
dc.description.tableofcontentsComparing The Algorithmsen_US
dc.description.tableofcontentsValidationen_US
dc.description.tableofcontentsConclusionen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectFerryboat layouten_US
dc.subjectMaritimeen_US
dc.subjectVehicle placement heuristicen_US
dc.subjectArabalı feriboten_US
dc.subjectAraç yerleştirmeen_US
dc.subjectDeniz ulaşımıen_US
dc.subjectSezgisel algoritmaen_US
dc.subject.lccT57.84 .P37 2013
dc.subject.lcshShipping -- Turkey.en_US
dc.subject.lcshHeuristic programming.en_US
dc.subject.lcshArtificial intelligence.en_US
dc.titleA combined algorithm for placement of rectangular vehicles in a ferryen_US
dc.title.alternativeDikdörtgen araçların feribotlara yerleştirilmesi için birleşik bir algoritmaen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorPaşalı, Büşraen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess