Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAltunbay, Seyhunen_US
dc.contributor.authorKars, Cihanen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2016-06-06T08:54:15Z
dc.date.available2016-06-06T08:54:15Z
dc.date.issued2012-12-24
dc.identifier.citationKars, C. (2012). EOQ model with transportation cost under deterministic demand. İstanbul: Işık Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/939
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 87-88)en_US
dc.descriptionxi, 96 leavesen_US
dc.description.abstractInventory planning issues are one of the most important aspects of the companies. To have optimal stock level both for production planning and low stock holding cost with successful demand forecast is also very important. If the companies work with high stock level, it causes the increase of the unused capital and it hinders to use the money for more effective operations. In global world, the companies purchase goods, semi-finished goods or materials from different regions of the world. They purchase the goods with variable quantities from different regions and directly affect the stock level of the companies. Furthermore it is essential to take transportation cost into account with the consumption quantity of material and the purchase price of unit material while determining inventory stock levels. There are also different payment options in purchasing of materials. The cash payment or the payment after receiving goods have also role in determining stock levels. When we take into account the transportation options and the payment options of purchasing materials the classical economic order quantity model is inadequate. The aim of this thesis is to have a new approach of economic order quantity model by considering the transportation cost and different payment options when we have deterministic demand. By the calculation of all possible transportation and payment alternatives, it becomes possible to find the optimum options of transportation and payment. The new model was implemented for a specific material of company X, for deterministic demand and the aim is to have optimal stock level for the specific material. The program MINITAB is used to find the appropriate method among different forecasting methods. The consumption of specific materials is evaluated and a sample group is composed to implement the new model. The all possible transportation modes, transportation durations and the historical demand data of 2010 and 2011 are collected and analyzed. Demand forecasting methods are applied on historical demand data and the results are accepted as deterministic and transportation modes and times are investigated in excel and used in problem. The process of the model is shown for the material WTR910R and the results are compared with the old system of company X.en_US
dc.description.abstractEnvanter planlama bir şirketin en önemli çalışma bölümlerinden biridir.Talep tahminlerinin başarılı olarak yapılması ile stok seviyelerinin uygun seviyede tutulması hem üretim planı açısından hem de stok maliyetlerinin düzenli ve düşük devam etmesi için çok önemlidir. Yüksek stok seviyesi ile çalışılması paranın gereksiz yere bağlanmasına sebep olur ve efektif olarak kullanılmasını engeller. Globalleşen dünya ile şirketler dünyanın her yanından mamul, yarı mamul veya malzeme tedariki sağlamaktadır. Farklı bölgelerden farklı yükte mal getirtilmesi envanter planı ve maliyetlerini de önemli ölçüde etkilemektedir. Artık stok seviyelerinin hesaplanmasında malzemenin tüketim miktarı ve fiyatının yanında ulaşım maliyetlerinde hesaba katılması gereklidir. Bunun yanında tedarikçiden malzeme satın alınmasında farklı ödeme şekilleri de vardır. Peşin ödeme yapılması veya malzemenin stoka girdiği anda ödemenin yapılması da stok seviyelerinin belirlenmesinde önemli bir etkendir. Bu noktada klasik ekonomik sipariş miktarı modeli yetersiz kalmaktadır. Bu tezin amacı düzenli talep hareketlerinde ekonomik sipariş miktarı modelinin ulaşım maliyetleri ve ödeme şeklinin de hesaba katılarak farklı açıdan değerlendirilmesidir. Farklı ödeme şekillerinde ve farklı ulaşım alternatifleri arasından en düşük toplam maliyetin bulunmasıdır. Ancak tüm alternatiflerin maliyetlerinin de bulunması sayesinde stratejik açıdan diğer seçenekleri inceleme şansıda yakalanmış olacaktır. Oluşturulan modelin uygulaması X firmasının talebi düzenli olan belirli malzemeler üzerinde yapılmıştır ve stok seviyeleri optimum seviyeye getirilmesi hedeflenmiştir. Talep tahmin yöntemlerinin belirlenmesi için MINITAB programı kullanılmıştır. Malzemelerin tüketim hareketleri incelenerek tüketim talepleri düzenli olan malzemeler seçilerek model için örnekleme hazırlanmıştır. Bu gruba ait malzemelerin ulaşım çeşitleri, ulaşım süreleri ve 2010, 2011 yılına ait tüketim rakamları dataları toplanmış ve analiz edilmiştir. Son iki yıla ait olan talepler kullanılarak talep tahmin yöntemleri uygulanmış ve deterministtik hale getirilmiş, ulaşım çeşitleri ve ulaşım süreleri MS Excell programı kullanılarak standardize edilip problemde kullanılmıştır. Modelin süreçleri WTR910R malzemesi üzerinde uygulanıp sonuçlar incelenmiş, X firmasında devam eden sistem ile karşılaştırılmıştır.en_US
dc.description.tableofcontentsIntroductionen_US
dc.description.tableofcontentsUnderlying Knowledge and Literature Surveyen_US
dc.description.tableofcontentsDemand Forecasting For Inventory Planningen_US
dc.description.tableofcontentsWhat Is The Importance of Demand Forecasting?en_US
dc.description.tableofcontentsForecasting Methodsen_US
dc.description.tableofcontentsQualitative Forecastingen_US
dc.description.tableofcontentsQuantitative Forecastingen_US
dc.description.tableofcontentsForecasting Studyen_US
dc.description.tableofcontentsData Summaryen_US
dc.description.tableofcontentsMeasurement of Forecasting Accuracyen_US
dc.description.tableofcontentsQuantitative Forecasting Methodsen_US
dc.description.tableofcontentsInventory Planningen_US
dc.description.tableofcontentsTypes of Inventoriesen_US
dc.description.tableofcontentsThe Cost of Inventoriesen_US
dc.description.tableofcontentsPurchasing and Setup Costen_US
dc.description.tableofcontentsStock Holding Costen_US
dc.description.tableofcontentsTransportation Costen_US
dc.description.tableofcontentsLoss of Interest Rate Costen_US
dc.description.tableofcontentsStock-out Costen_US
dc.description.tableofcontentsLead Time and Safety Stocken_US
dc.description.tableofcontentsInventory Control Policiesen_US
dc.description.tableofcontentsOrdering Policyen_US
dc.description.tableofcontents(R,Q) Policyen_US
dc.description.tableofcontents(s,S) Policyen_US
dc.description.tableofcontentsOrder up-to Policyen_US
dc.description.tableofcontentsBase Stock Policyen_US
dc.description.tableofcontentsEOQ Inventory Model with Deterministic Demanden_US
dc.description.tableofcontentsOptimal Quantityen_US
dc.description.tableofcontentsReorder Point and Reorder Intervalen_US
dc.description.tableofcontentsEOQ Model with Backorder Alloweden_US
dc.description.tableofcontentsEOQ Model with Quantity Discounten_US
dc.description.tableofcontentsCustomer Based Service Levelen_US
dc.description.tableofcontentsLiterature Survey about EOQ Modelen_US
dc.description.tableofcontentsSystem Identification and Problem Definitionen_US
dc.description.tableofcontentsGeneral Information about Company Xen_US
dc.description.tableofcontentsThe Planning of the Material Requirementsen_US
dc.description.tableofcontentsTransportation and Purchasing Process of the Companyen_US
dc.description.tableofcontentsThe Analysis of Transportation Timeen_US
dc.description.tableofcontentsThe Analysis of Lead Timeen_US
dc.description.tableofcontentsA New Ordering Systemen_US
dc.description.tableofcontentsA Different Approach: EOQ Model with Transportation Costen_US
dc.description.tableofcontentsModel Formulationen_US
dc.description.tableofcontentsComponents of the Modelen_US
dc.description.tableofcontentsThe Total Cost Function and Optimal Order Quantityen_US
dc.description.tableofcontentsMinimum Cost under Different Transportation Optionen_US
dc.description.tableofcontentsReorder Pointen_US
dc.description.tableofcontentsMinimum Cost is Always Optimal Result?en_US
dc.description.tableofcontentsSolution Approach and Resultsen_US
dc.description.tableofcontentsThe Effect of Transportation Cost on Company X’s Budgeten_US
dc.description.tableofcontentsAnalyzing Historical Demand Data and Forecasting Studyen_US
dc.description.tableofcontentsImplementation of EOQ Model with Transportation Cost on WTR910Ren_US
dc.description.tableofcontentsComparison Total Cost of Different Transportation Typeen_US
dc.description.tableofcontentsComparison old System and New System of Company Xen_US
dc.description.tableofcontentsConclusion and Future Researchen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subject.lccHE199.A2 K37 2012
dc.subject.lcshFreight and freightage.en_US
dc.subject.lcshFreight and freightage -- Management.en_US
dc.subject.lcshTransportation -- Finance.en_US
dc.titleEOQ model with transportation cost under deterministic demanden_US
dc.title.alternativeDüzenli talep ortamında ulaşım maliyetleri ile ekonomik sipariş miktarı modelien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği - Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorKars, Cihanen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess