Relative effects of marketing effectiveness dimensions on firm performance: An empirical analysis with a multi-industry sample
Künye
Gül, M. Ç. (2009). Relative effects of marketing effectiveness dimensions on firm performance: An empirical analysis with a multi-industry sample. Bogazici Journal, 23(1-2). doi:10.21773/boun.23.1.3Özet
The aim of this study is to understand the influence of marketing operational efficiency and marketing system effectiveness on firm performance dimensions. Marketing operational efficiency and marketing system effectiveness are two dimensions of marketing effectiveness derived as a result of the exploratory factor analysis performed on the data. Firm performance dimensions used in the study are overall performance, ROI, percentage of new product sales, change in market share, and sales growth, all measured relative to competitors. Multiple respondent firm level data are collected through a survey of 74 firms operating in a variety of industries, resulting in 296 individual surveys. Findings indicate that marketing operational efficiency, a set of short-term, operational dimensions, positively influences all of the firm performance dimensions. On the other hand, marketing system effectiveness, measuring longer-term, strategic factors, does not have such an impact. Bu çalışmanın amacı pazarlama operasyonel verimliliğinin ve pazarlama sistem etkinliğinin şirket performans göstergeleri üzerindeki etkisini anlamaktır. Pazarlama operasyonel verimliliği ve pazarlama sistem etkinliği, pazarlama etkinliğinin açıklayıcı faktör analizi sonucu elde edilen iki bileşenidir. Bu çalışmada kullanılan şirket performans göstergeleri genel performans, yatırımların geri dönüş oranı, yeni ürün satış yüzdesi, pazar payı değişim miktarı, ve satış büyümesidir. Araştırma kapsamında, çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren 74 şirketten 296 anket toplanmıştır. Bulgular, pazarlama operasyonel verimliliğinin, yani kısa dönem, operasyonel faktörlerin, bütün şirket performans göstergelerini olumlu olarak etkilediğini göstermektedir. Ancak, daha uzun dönemli, stratejik boyutları kapsayan pazarlama sistem etkinliğinin şirket performans göstergeleri üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır.
Kaynak
Bogazici Journal: Review of Social, Economic and Administrative StudiesCilt
23Sayı
1-2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11729/1988https://dx.doi.org/10.21773/boun.23.1.3
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRBME1ESTNOdz09
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Scope and patterns of marketing agility in tourism enterprises during COVID-19 pandemic restrictions
Türkmen, Hediye Gamze; Akman, Yasemin (Emerald Publishing Limited, 2022-08-09)Marketing agility has gained more attention from scholars and managers due to the current and emerging conditions of the COVID-19 pandemic. The pandemic has changed the marketing landscape, resulting in a dramatic shift ... -
Geçmişten günümüze pazarlama sistemi düşünce okulu
Tavman, Emine Başak; Soyak, M. Serkan (Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, 2021-12-31)Pazarlamanın akademik bir düşünce olarak kabul görmesi 20.yy’ın başlarına dayanmaktadır. Pazarlamayla alakalı konu ve problemlerin zaman içindeki değişimi pazarlama alanında farklı düşünce okullarının ortaya çıkmasına neden ... -
Factors affecting understanding and applications of branded housing project marketing around the İstanbul metropolitan area
Polat, Selçuk (Işık Üniversitesi, 2015-01-28)Marketing is a very important issue to corporate success in today’s competitive business environment. Company’s growth and success can be strongly influenced by marketing practices. Developing marketing strategies can ...