Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorFerman, Ali Muraten_US
dc.contributor.authorBenli, Berken_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çağdaş İşletme Yönetimi Doktora Programıen_US
dc.date.accessioned2019-09-25T02:49:26Z
dc.date.available2019-09-25T02:49:26Z
dc.date.issued2019-05-22
dc.identifier.citationBenli, B. (2019). A comparative study among Turkish and American consumers on the relationship between cultural dimensions and the two important outctmes of consumer society: Conspicuous consumption and online compulsive buying behavior. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/2160
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 162-185)en_US
dc.descriptionxiii, 204 leavesen_US
dc.description.abstractCulture is considered to be one of the core mechanisms that drive people’s behavioral patterns and the need for understanding consumer’s cultural orientations and their effects on consumer behavior becomes even more crucial every day. This study was designed to address the gap in the literature and attempts to investigate the influence of cultural dimensions on the two important outcomes of today’s consumer society; conspicuous consumption and online compulsive buying behavior. Also, another aspect of this research is to see if conspicuous consumption orientation has connections with online compulsive buying behavior. Lastly, it attempts to show whether conspicuous consumption orientation and online compulsive buying behavior varies across cultures and the role of demographics. In order to achieve these goals, the study employed two samples from two nations (Turkey and United States) that have distinct cultural orientations at the national level. Based on the models tested in two samples, the findings show that collectivism, power distance and masculinity had significant effect on conspicuous consumption orientation in both nations yet the most impactful cultural dimensions varied based on nation. Also, it has been discovered that collectivism, power distance and uncertainty avoidance were in relation with online compulsive buying behavior in both nations yet masculinity was not. Finally, conspicuous consumption and online compulsive behavior were found to be correlated and the correlation was moderate and positive.en_US
dc.description.abstractKültür, insanların davranış biçimini belirleyen temel mekanizmalardan biridir ve tüketicilerin kültürel yönelimlerinin tüketici davranışları üzerindeki etkisinin araştırılması her geçen gün daha da önem arz etmektedir. Bu çalışma, literatürdeki boşluğu doldurmak üzere hazırlanmış ve kültür boyutları ile, günümüz tüketim toplumunun önemli çıktılarından olan gösteriş tüketimi ve online kompülsif satın alma arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda bu araştırmanın bir başka amacı da, gösteriş tüketimi eğilimi ve online kompülsif satın alma arasındaki ilişkiyi incelemektir. Son olarak bu çalışma, gösteriş tüketimi eğilimi ve online kompülsif satin alma davranışı bakımından kültürler arası farklılıkları ve tüketim toplumunun çıktıları üzerinde demografik değişkenlerin rolünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda araştırmada, ulusal kültür yönelimleri açısından birbirinden farklı iki ülkeden (Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri) örnekleme gidilmiştir. Her iki örneklemde de test edilen modeller ışığında, kültürün toplulukçuluk, güç mesafesi ve erillik boyutları ile gösteriş tüketimi eğilimi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Her ülkede farklı değişkenler en kuvvetli etkiyi göstermiştir. Aynı zamanda, kültürün toplulukçuluk, güç mesafesi ve belirsizlikten kaçınma boyutları ile online kompülsif satın alma arasında anlamalı bir ilişki bulunmuş, ancak erillik boyutu ile arasında bağlantı bulunamamıştır. Son olarak, gösteriş tüketimi eğilimi ve online kompülsif satın alma arasında orta dereceli pozitif yönde korelasyon tespit edilmiştir.en_US
dc.description.tableofcontentsINTRODUCTIONen_US
dc.description.tableofcontentsCONSPICUOUS CONSUMPTIONen_US
dc.description.tableofcontentsDefinition and Evolution of Conspicuous Consumptionen_US
dc.description.tableofcontentsDistinguishing Conspicuous and Status Consumptionen_US
dc.description.tableofcontentsConspicuous Consumption and Demographicsen_US
dc.description.tableofcontentsMeasuring Conspicuous Consumptionen_US
dc.description.tableofcontentsCULTURAL DIMENSIONSen_US
dc.description.tableofcontentsNational and Individual Level Cultureen_US
dc.description.tableofcontentsHofstede’s Cultural Dimensionsen_US
dc.description.tableofcontentsIndividualism and Collectivismen_US
dc.description.tableofcontentsIndividualism-Collectivism and Consumer Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsMasculinity-Femininity Dimensionen_US
dc.description.tableofcontentsMasculinity-Femininity and Consumer Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsUncertainty avoidanceen_US
dc.description.tableofcontentsUncertainty Avoidance and Consumers Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsPower Distanceen_US
dc.description.tableofcontentsPower Distance and Consumers Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsComparing Turkey and United States in Cultural Dimensionsen_US
dc.description.tableofcontentsMeasuring Cultural Dimensionsen_US
dc.description.tableofcontentsONLINE COMPULSIVE BUYING BEHAVIORen_US
dc.description.tableofcontentsDescribing Compulsive Buying Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsTheories in Compulsive Buyingen_US
dc.description.tableofcontentsFactors Affecting Compulsive Buying Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsOnline Compulsive Buying Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsMeasuring Online Compulsive Buying Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsA COMPARATIVE STUDY AMONG TURKISH AND AMERICAN CONSUMERS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN CULTURAL DIMENSION AND TWO IMPORTANT OUTCOMES OF CONSUMER SOCIETY: CONSPICUOUS CONSUMPTION AND ONLINE COMPULSIVE BUYING BEHAVIORen_US
dc.description.tableofcontentsPurpose and Importance of the Studyen_US
dc.description.tableofcontentsResearch Questions and the Scopeen_US
dc.description.tableofcontentsResearch Model and Hypotheses Developmenten_US
dc.description.tableofcontentsSurvey Design and Measurement of Variablesen_US
dc.description.tableofcontentsSamplingen_US
dc.description.tableofcontentsData Gatheringen_US
dc.description.tableofcontentsData Analysisen_US
dc.description.tableofcontentsRESULTS OF THE STUDYen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analysisen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analysis in Turkish sampleen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analyses of CCO Scale in Turkish sampleen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analyses of CVSCALE Scale in Turkish Sampleen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analyses of OCBB Scale in Turkish sampleen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analysis in American Sampleen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analysis of CCO Scale in American Sampleen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analysis of CVSCALE Scale in American Sampleen_US
dc.description.tableofcontentsFactor and Reliability Analysis of OCBB Scale in American Sampleen_US
dc.description.tableofcontentsDemographic Findingsen_US
dc.description.tableofcontentsHypothesis Testingen_US
dc.description.tableofcontentsComparison of Research Variables in Turkey and U.S.Aen_US
dc.description.tableofcontentsSummary of Results and Discussionen_US
dc.description.tableofcontentsCONCLUSIONen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectConspicuous consumptionen_US
dc.subjectCultural dimensionsen_US
dc.subjectGösteriş tüketimien_US
dc.subjectKültürel boyutlaren_US
dc.subjectOnline kompülsif satın almaen_US
dc.subject.lccHB801 .B46 2019
dc.subject.lcshConsumption (Economics)en_US
dc.titleA comparative study among Turkish and American consumers on the relationship between cultural dimensions and the two important outctmes of consumer society: Conspicuous consumption and online compulsive buying behavioren_US
dc.title.alternativeKültür boyutları ile tüketim toplumunun iki önemli çıktısı olan gösteriş tüketimi ve online kompülsif satın alma arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik Türk ve Amerikan tüketiciler üzerinde karşılaştırmalı bir çalısmaen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çağdaş İşletme Yönetimi Doktora Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorBenli, Berken_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess