Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorFerman, Muraten_US
dc.contributor.authorCoşkun, Ertanen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çağdaş İşletme Yönetimi Doktora Programıen_US
dc.date.accessioned2021-12-17T15:30:51Z
dc.date.available2021-12-17T15:30:51Z
dc.date.issued2021-06-21
dc.identifier.citationCoşkun, E. (2021). Factors encouraging and hindering a wider acceptance and more frequent utilization of mobile payment systems an empirical study among mobile phone subscribers in Turkey. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/3357
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 96-104)en_US
dc.descriptionxiv, 121 leavesen_US
dc.description.abstractConsidering the technological development in mobile payment technology, and extensive literature of technology adoption models; the current state of the related field needs to be examined in more detail to better understand current situation. Such an investigation may be invaluable to enable further expansion, consumer acceptance, market adoption, and help to improve the existing platforms’ usability. This research deals with determining the factors that affect adoption of mobile payment technology among consumers, in Turkey. It seeks to find any patterns and connections that may be of aid in framing an implementation strategy for facilitating further adoption. It has gathered different definitions of “mobile payment” in literatüre and used a consumer side definition. This study offers a different perspective by grouping constructs from a broader literature and provides a mobile payment acceptance model based on the constructs used in other studies. Previous studies have been performed with small groups of respondents. This study aims to perform the research model in a cosmopolitan city (Istanbul) where all sorts of mobile payment options are available in the market and in the time of a pandemic when remote delivery and online purchases are widely preferred compared to offline alternatives. A survey is conducted among mobile phone subscribers in Istanbul, Turkey for primary data collection phase of this research. Istanbul is the city that holds the biggest population and has the highest amount of mobile phone subscribers in the country. Istanbul’s current population is more than 15.6million and mobile phone subscriptions are more than 22million as of 2019. Survey responses have been analysed with structural equation modeling and results are presented in the corresponding sections. Empirical findings of the research show that factors such as usefulness, security, social influence, ease of use, enjoyment and innovativeness have positive effects on use of mobile payments among consumers. Factors such as attractiveness of alternatives and new technology anxiety have negative effects on use of mobile payments. This study has also discovered that intention to use mobile payments differ among demographic parameters such as education level and gender of respondents.en_US
dc.description.abstractMobil ödeme teknolojilerindeki teknik gelişmeler ve teknoloji kabul modellerinin literatürdeki yaygınlığı göz önünde bulundurulduğunda, bu konunun güncel durumunun daha iyi anlaşılabilmesi için mevcut durumun daha ayrıntılı bir biçimde incelenmesi gerekmektedir. Bu konuda yapılacak incelemeler, mobil ödemelerin daha çok yaygınlaşması, tüketici tarafından kabulünü, pazarın benimsemesi ve mevcut çözümlerin kullanımının geliştirilmesi için de çok faydalı olacaktır. Bu araştırma, Türkiye’deki tüketiciler arasında mobil ödeme teknolojilerinin kabulünü etkileyen faktörlerin belirlenmesine çalışmaktadır. Mobil ödemelerin daha fazla yayınlaşması için oluşturulacak uygulama stratejilerine katkı sağlayabilecek bağlantılar ve modeller bulmaya çalışmaktadır. Bu araştırma, “mobil ödeme” için literatürdeki muhtelif tanımları bir araya getirerek tüketiciyi baz alan bir tanım kullanılmaktadır. Bu araştırmada daha geniş bir perspektifle literatürdeki faktörler gruplanmıştır ve önceki araştırmalarda kullanılan faktörler baz alınarak bir mobil ödeme kabul modeli sunulmaktadır. Geçmişte yapılan araştırmalar küçük gruplardan oluşan katılımcılar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, araştırma modelini muhtelif mobil ödeme seçeneklerinin pazarda yer aldığı ve çevrimdışı alternatiflere kıyasla çevrimiçi satın alımların, uzaktan siparişin yaygın olarak tercih edildiği bir pandemi döneminde, kozmopolitan bir şehir olan Istanbul’da uygulamıştır. Araştırmanın birincil veri toplama safhası için Istanbul, Türkiye’de bulunan mobil telefon aboneleri üzerinde bir anket gerçekleştirilmiştir. Istanbul, ülkenin en yoğun nüfusunun bulunduğu ve en yüksek sayıda mobil telefon abonesinin bulunduğu şehirdir. Istanbul’un güncel nüfusu 15.6 milyonun üzerindedir ve 2019 verilerine göre 22 milyondan fazla mobil telefon aboneliği bulunmaktadır. Anket cevapları yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir ve sonuçlar ilgili bölümlerde yer almaktadır. Araştırmanın ampirik sonuçlarına göre, kullanışlılık, güvenilirlik, sosyal etki, kullanım kolaylığı, zevk alma ve yenilikçilik gibi faktörlerin tüketicilerin mobil ödeme kullanımına pozitif etkisi olduğu bulunmuştur. Alternatiflerin cazibesi ve yeni teknoloji endişesi gibi faktörlerin ise mobil ödeme kullanımına negatif etkisi olduğu bulunmuştur. Bu araştırmada aynı zamanda deneklerin eğitim seviyesi ve cinsiyeti gibi demografik parametrelerin mobil ödeme kullanımında farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.en_US
dc.description.tableofcontentsMOBILE PAYMENTSen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Commerce Market Dynamicsen_US
dc.description.tableofcontentsDiverse Mobile Payment Definitionsen_US
dc.description.tableofcontentsTypes of Mobile Paymenten_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Classification by Payment Distanceen_US
dc.description.tableofcontentsRemote Mobile Paymentsen_US
dc.description.tableofcontentsProximity Mobile Paymentsen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Classification by Payment Methoden_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment at Point of Saleen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment as Point of Saleen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Platformsen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Classification by Technologyen_US
dc.description.tableofcontentsCredit or Bank Account Based Mobile Paymentsen_US
dc.description.tableofcontentsMobil Network Provider Billing of Mobile Paymentsen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Structureen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Stakeholdersen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Business Modelsen_US
dc.description.tableofcontentsBank Network Modelen_US
dc.description.tableofcontentsAffiliate Modelen_US
dc.description.tableofcontentsRetailer Modelen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Operator Modelen_US
dc.description.tableofcontentsHistory of Mobile Paymentsen_US
dc.description.tableofcontentsFuture of Mobile Paymentsen_US
dc.description.tableofcontentsEvolution of Mobile Paymentsen_US
dc.description.tableofcontentsMobile Payment Technology Acceptance Challengesen_US
dc.description.tableofcontentsAPPROACHES FOR TECHNOLOGY ADOPTIONen_US
dc.description.tableofcontentsTheory of Reasoned Actionen_US
dc.description.tableofcontentsTechnology Acceptance Modelen_US
dc.description.tableofcontentsTheory of Planned Behavioren_US
dc.description.tableofcontentsDiffusion of Innovation Theoryen_US
dc.description.tableofcontentsUnified Theory of Acceptance and Use of Technologyen_US
dc.description.tableofcontentsRESEARCH DESIGNen_US
dc.description.tableofcontentsPurpose of the Studyen_US
dc.description.tableofcontentsImportance of the Studyen_US
dc.description.tableofcontentsBeneficiaries of the Studyen_US
dc.description.tableofcontentsDissertation Road Mapen_US
dc.description.tableofcontentsResearch Questions and the Scopeen_US
dc.description.tableofcontentsResearch Methodologyen_US
dc.description.tableofcontentsResearch Modelen_US
dc.description.tableofcontentsModified Research Modelen_US
dc.description.tableofcontentsConstructs for Perceived Usefulnessen_US
dc.description.tableofcontentsConstructs for Perceived Ease of Useen_US
dc.description.tableofcontentsSurvey Design and Measurement of Variablesen_US
dc.description.tableofcontentsSampling Methoden_US
dc.description.tableofcontentsSampling Designen_US
dc.description.tableofcontentsSampling Process Executionen_US
dc.description.tableofcontentsItems of Factors and Related Studiesen_US
dc.description.tableofcontentsSurvey Questionsen_US
dc.description.tableofcontentsData Collection Processen_US
dc.description.tableofcontentsDATA ANALYSIS AND EMPIRICAL FINDINGSen_US
dc.description.tableofcontentsCronbach’s Alpha Reliability Analysisen_US
dc.description.tableofcontentsMain Characteristics of the Sampleen_US
dc.description.tableofcontentsMeasurement of the Studyen_US
dc.description.tableofcontentsAnalysis of the Collected Dataen_US
dc.description.tableofcontentsFactor Analysis for Independent Variablesen_US
dc.description.tableofcontentsFactor Analysis for Dependent Variablesen_US
dc.description.tableofcontentsDescriptive Statistics of Sample Dataen_US
dc.description.tableofcontentsT-Test Analysis for Genderen_US
dc.description.tableofcontentsAnova Analysis for Education Levelen_US
dc.description.tableofcontentsStructural Equation Modelingen_US
dc.description.tableofcontentsInitial Research Modelen_US
dc.description.tableofcontentsFinal Research Modelen_US
dc.description.tableofcontentsRoot Mean Square Error of Approximation (RMSEA)en_US
dc.description.tableofcontentsHypotheses Testingen_US
dc.description.tableofcontentsLimitations of the Researchen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectMobile commerceen_US
dc.subjectMobile paymenten_US
dc.subjectStructural equation modelingen_US
dc.subjectTechnology acceptanceen_US
dc.subjectTechnology adoptionen_US
dc.subjectMobil ödemeen_US
dc.subjectMobil ticareten_US
dc.subjectTeknoloji benimsemeen_US
dc.subjectTeknoloji kabulüen_US
dc.subjectYapısal eşitlik modelien_US
dc.subject.lccQA76.59 .C67 2021
dc.subject.lcshMobile computing.en_US
dc.subject.lcshMobile commerce.en_US
dc.subject.lcshElectronic funds transfers.en_US
dc.titleFactors encouraging and hindering a wider acceptance and more frequent utilization of mobile payment systems an empirical study among mobile phone subscribers in Turkeyen_US
dc.title.alternativeMobil ödeme sistemlerinin kabul ve daha geniş kullanımını destekleyen ve engelleyen faktörler Türkiye’deki mobil telefon aboneleri arasında ampirik bir araştırmaen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çağdaş İşletme Yönetimi Doktora Programıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorCoşkun, Ertanen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess