Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKazancı, Dilaraen_US
dc.contributor.authorSaltoğlu, Serenen_US
dc.date.accessioned2022-10-07T17:13:40Z
dc.date.available2022-10-07T17:13:40Z
dc.date.issued2021-09
dc.identifier.citationKazancı, D. & Saltoğlu, S. (2021). Korku duygusunun dikkat yanlılığındaki rolü üzerine bir derleme. Nesne Dergisi, 21, 674-695. doi:10.7816/nesne-09-21-12en_US
dc.identifier.issn2147-6489
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/4974
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.7816/nesne-09-21-12
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/506934
dc.description.abstractBu derleme makalenin amacı korku duygusu ve dikkat yanlılığı ilişkisini ele alan araştırmaları inceleyerek, bireylerin hayatta kalmaları için önemli bir bilişsel mekanizma olan dikkat süreçlerinin tehdit sinyalleyen uyaranlarla karşılaştıklarında nasıl etkilendiğini değerlendirmektir. Bireyler bir duyguyu deneyimleme esnasında fizyolojik genel uyarılmışlık (arousal), bu uyarılmışlık sonucunda oluşan değişimin dışarıya yansıması (ifade edici davranışlar) ve duygunun farkındalığını yaşamaktadırlar. Duygulara eşlik eden uyarılmışlık düzeyinin (arousal) artması organizmanın çevresindeki dikkat ettiği ipuçlarının aralığını/çeşitliliğini etkileyebilmektedir. Bu makalede, evrimsel açıdan algılanmasının önemli olduğu birçok çalışmada ifade edilen atalardan kalma tehdit edici uyaranların (ör, yılan, örümcek) yanı sıra modern tehditlere (ör, silah, bıçak) ve öğrenme (yönerge) temelli korkulara yer verilmiştir. Bununla birlikte, dikkat körlüğü durumunda ve gerçek hayatta karşılaşılan tehditlerin (ör, ağrı, salgın hastalık, bomba patlaması) etkileri ele alınmıştır. Bireysel farklara odaklanan çalışmalar değerlendirilerek tehdit edici uyaranlara dikkat yanlılığına yansıyan yaş, cinsiyet, kültür, duygusal zekâ, kişilik özellikleri, yalnızlık, kaygı seviyesi gibi birey kaynaklı faktörler anlaşılmaya çalışılmıştır. İncelenen araştırmalardan elde edilen sonuçlar, genel olarak tehdit edici uyaranların nötr uyaranlara göre daha fazla dikkat yanlılığına neden olduğuna işaret etmiştir.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this review is to evaulate how attentional processes that are vital cognitive mechanisms for survival are affected due to threat-related stimuli by investigating studies which address the emotion of fear and attentional bias. Individuals experience three dimensions of emotions: bodily excitations (arousal), expressive behaviors caused by bodily excitations and awareness of emotions. The increase of arousal level accompanying emotions may affect the range/variety of cues which organisms pay attention to. In this review, beside the evolutionarily relevant threats (snake, spider, etc.), modern threats (gun, knife, etc.) and fears based on learning were investigated. At the same time, the role of threat-related stimuli encountered during situations involving attentional blindness and in real life (pain, epidemic disease, bomb explosion, etc.) was included. By analysing studies focusing on individual differences, it was investigated how attentional bias to threat-related stimuli may be affected by factors like age, sex, culture, emotinal intelligence, personality traits, loneliness, and anxiety level. Results from the investigated studies has shown that attentional bias is stronger for threat-related stimuli compared to neutral stimuli.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherSanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKorkuen_US
dc.subjectDikkat yanlılığıen_US
dc.subjectTehdit edici uyaranlaren_US
dc.subjectDuygular ve dikkaten_US
dc.subjectFearen_US
dc.subjectAttentional biasen_US
dc.subjectThreat-related stimulien_US
dc.subjectEmotions and attentionen_US
dc.titleKorku duygusunun dikkat yanlılığındaki rolü üzerine bir derlemeen_US
dc.title.alternativeA review on the role of ‘fear’ emotions on attentional biasen_US
dc.typeArticleen_US
dc.description.versionPublisher's Versionen_US
dc.relation.journalNesne Dergisien_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Doktora Programıen_US
dc.authorid0000-0001-6450-0264
dc.identifier.issue21
dc.identifier.startpage674
dc.identifier.endpage695
dc.peerreviewedYesen_US
dc.publicationstatusPublisheden_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - İdari Personel ve Öğrencien_US
dc.institutionauthorSaltoğlu, Serenen_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster