Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAyhan, Ayşe Senaen_US
dc.contributor.authorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.contributor.authorÜlker Tamay, Zeynepen_US
dc.date.accessioned2023-06-01T12:07:30Z
dc.date.available2023-06-01T12:07:30Z
dc.date.issued2023-03-27
dc.identifier.citationAyhan, A. S., Aktan, Z. D. & Ülker Tamay, Z. (2023). Mindfulness in the relationship between perceived stress and quality of life in pediatric asthma. Çocuk Dergisi, 23(1), 27-34. doi:10.26650/jchild.2023.875601en_US
dc.identifier.issn1302-9940en_US
dc.identifier.issn1308-8491en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5563
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26650/jchild.2023.875601
dc.description.abstractObjective: The purpose of this study is to analyze the possible mediatör effect of mindfulness in the relationship between perceived stress and quality of life in pediatric asthma. Material and Method: The sample of this study consisted of 100 asthmatic children aged between 9-12 years who applied to the outpatient clinic of Istanbul University, Istanbul Faculty of Medicine, Division of Pediatric Allergy. Sociodemographic information forms, Perceived Stress Scale in Children (8-11 years), Child and Adolescent Mindfulness Measure (CAMM), and Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire (PAQLQ) were used as data collection tools. Linear hierarchical regression analysis was used during the process of analyzing data. Results: It has been identified that mindfulness has a partial mediatör effect on the relationship between perceived stress and quality of life (p = 0.000). The presence of a partial mediator effect of mindfulness has been determined in the relationship between perceived stress and symptoms which is the subscale of quality of life (p = 0.000). Finally, it has been demonstrated that mindfulness has a partial mediator effect on the relationship between perceived stress and emotional function which is another subscale of quality of life (p = 0.000). The mediating role of mindfulness in the relationship between perceived stress and activity limitations could not be analyzed due to the lack of a significant correlation between activity limitations which is the subscale of quality of life and mindfulness (p=0.178). Conclusion: It can be helpful to add psychotherapy interventions involving mindfulness practices to asthma treatment for better control of the disease in children.en_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı pediatrik astımda algılanan stres düzeyi ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkide bilinçli farkındalığın olası aracı etkisini analiz etmektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmanın örneklemini İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Hastanesi “Çocuk Alerji Polikliniği”ne başvuran 9-12 yaş arası 100 astımlı çocuk oluşturdu. Veri toplama araçları olarak sosyodemografik bilgi formları, Çocuklarda Algılanan Stres Ölçeği (8-11 yaş) (ÇASÖ), Çocuk ve Ergen Bilinçli Farkındalık Ölçeği (ÇEBFÖ) ve Pediatrik Astım Yaşam Kalitesi Ölçeği (PAYKÖ) kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesi sürecinde doğrusal hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Bilinçli farkındalığın, algılanan stres ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkide kısmi medyatör etkisinin olduğu belirlenmiştir (p=0.000). Algılanan stres ile yaşam kalitesinin alt boyutu olan semptomlar arasındaki ilişkide bilinçli farkındalığın kısmi medyatör etkisinin varlığı tespit edilmiştir (p=0.000). Son olarak bilinçli farkındalığın, algılanan stres ile yaşam kalitesinin bir diğer alt boyutu olan duygusal işlev arasındaki ilişkide kısmi medyatör etkisinin olduğu gösterilmiştir (p=0.000). Bilinçli farkındalık ve yaşam kalitesinin alt boyutlarından biri olan faaliyet kısıtlanması arasında korelatif ilişki bulunmadığı için bilinçli farkındalığın algılanan stres ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin üzerindeki aracı etkisi analiz edilememiştir (p=0.178). Sonuç: Bilinçli farkındalık uygulamaları içeren psikoterapi uygulamalarının çocuklarda astım tedavisine eklenmesi hastalığın daha iyi kontrol altına alınmasına yardımcı olabilir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİstanbul Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofÇocuk Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAsthmaen_US
dc.subjectChilden_US
dc.subjectMental healthen_US
dc.subjectMindfulnessen_US
dc.subjectQuality of lifeen_US
dc.subjectAstımen_US
dc.subjectÇocuken_US
dc.subjectRuh sağlığıen_US
dc.subjectBilinçli farkındalıken_US
dc.subjectYaşam kalitesien_US
dc.titleMindfulness in the relationship between perceived stress and quality of life in pediatric asthmaen_US
dc.title.alternativePediatrik astımda algılanan stres ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkide bilinçli farkındalıken_US
dc.typeArticleen_US
dc.description.versionPublisher's Versionen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.authorid0000-0002-1192-2575
dc.authorid0000-0003-1757-2024
dc.authorid0000-0002-1192-2575en_US
dc.authorid0000-0003-1757-2024en_US
dc.identifier.volume23
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage27
dc.identifier.endpage34
dc.peerreviewedYesen_US
dc.publicationstatusPublisheden_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı ve Öğrencien_US
dc.institutionauthorAyhan, Ayşe Senaen_US
dc.institutionauthorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster