Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.contributor.authorDemirtürk, Ecemen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2023-08-31T07:33:15Z
dc.date.available2023-08-31T07:33:15Z
dc.date.issued2023-01-24
dc.identifier.citationDemirtürk, E. (2023). Ebeveyn erken dönem uyumsuz şemalarının çocuğun problem davranışları ile ilişkisinde ebeveyn bağlanma stilinin aracı etkisi. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5694
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 106-116)en_US
dc.descriptionii, 134 leavesen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, annelerin erken dönem uyumsuz şemalarının çocuğun problem davranışları ile ilişkisinde ebeveyn bağlanma stilinin aracı etkisini incelemektir. Buna ek olarak annenlerin erken dönem uyumsuz şemaları, annelerin bağlanma stilleri ve çocukların problem davranışları değişkenleri sosyo-demografik verilere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma örneklemini 4-6 yaş döneminde çocuğu olan 211 anne oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan annelere Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri – II (YİYE-II, Young Şema Ölçeği Kısa Form-3 (YŞÖ-KF3), Güçler ve Güçlükler Anketi (4/17) Ebeveyn Formu (GGA) ve Sosyo-Demografik Bilgi Form uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, annenin zedelenmiş otonomi şema alanı ve çocuk problem davranış ilişkisinde annenin kaygılı bağlanma stili aracı etki göstermezken kaçıngan bağlanma stilinde kısmi aracılık etkisi görülmüştür. Annenin kopukluk ve reddedilmişlik şema alanı ve çocuk problem davranış ilişkisinde annenin kaygılı ve kaçıngan bağlanma stili kısmi aracılık etkisi göstermektedir. Annenin zedelenmiş sınırlar şema alanı ve çocuk problem davranış ilişkisinde annenin kaygılı ve kaçıngan bağlanma stili tam aracı etki göstermektedir. Annenin diğeri yönelimlilik şema alanı ve çocuk problem davranış ilişkisinde annenin kaygılı ve kaçıngan bağlanması kısmi aracılık etkisi göstermektedir. Ayrıca annelerin yüksek standartlar şema alanının çocuk sayısı ve öğrenim düzeyi değişkenlerine göre, zedelenmiş sınırlar şema alanının annenin yaşı ve çocuğun yaşı değişkenlerine göre, diğeri yönelimlilik şema alanının çocuğun yaşı değişkenine göre ve anne kaçıngan bağlanma stilinin anne öğrenim düzeyine göre, çocuk problem davranışlarının ise annenin öğrenim düzeyi ve annenin yaşı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma gösterdiği görülmüştür. Araştırma sonuçlarının çocukların problem davranışlarının ortaya çıkmasında ebeveynlerin erken dönem uyumsuz şemalarının, bağlanma stillerinin ve diğer risk faktörlerinin değerlendirilebilmesine katkı sağlamasının yanı sıra elde edilen bulguların ebeveyn psiko-eğitim programlarına da kaynak oluşturulabileceği düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to examine the mediating effect of parental attachment style on the relationship between mothers' early maladaptive schemas and child's problem behaviors. In addition, it was investigated whether the variables of mothers' early maladaptive schemas, mothers' attachment styles and children's problem behaviors differed according to socio-demographic data. The research sample consists of 211 mothers who have children between the ages of 4-6. Inventory of Experiences in Close Relationships – II (YIYE-II, Young Schema Scale Short Form-3 (YŞS-SF3), Strengths and Difficulties Questionnaire (4/17) Parent Form (SGA) and Socio-Demographic Information Form were applied to the mothers who participated in the study. As a result of the research, while the mother's anxious attachment style did not have a mediator effect on the mother's impaired autonomy schema domain and the child problem behavior relationship, a partial mediation effect was observed in the avoidant attachment style. The mother's anxious and avoidant attachment style shows a partial mediation effect in the relationship between the mother's disconnection and rejection schema domain and the child problem behavior. The mother's anxious and avoidant attachment style exerts a full mediator effect on the mother's impaired limits schema domain and child problem behavior relationship. Anxious and avoidant attachment of the mother has a partial mediation effect in the relationship between mother's other-directedness schema domain and child problem behavior. In addition, it was observed that mothers' high standards schema domain differed significantly depending on number of children and education level variables. Maternal impaired limits schema domain differed significantly depending on mother's age and the child's age variables, the maternal other-directedness schema domain showed a significant differentiation according to the child's age variable. Also, the mother-avoidant attachment style showed a significant difference according to the mother's education level, and the child problem behaviors showed a significant difference according to the mother's education level and the mother's age variables. It is thought that the results of the research can contribute to the evaluation of early maladaptive schemas, attachment styles and other risk factors of parents in the emergence of children's problem behaviors, as well as the findings obtained can be a source for parent psycho-education programs.en_US
dc.description.tableofcontentsŞema Kavramının Kökenien_US
dc.description.tableofcontentsErken Dönem Uyumsuz Şemalaren_US
dc.description.tableofcontentsErken Dönem Uyumsuz Şemaların ve Şema Alanlarının Sınıflandırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsBağlanma Stillerien_US
dc.description.tableofcontentsBağlanmaen_US
dc.description.tableofcontentsBağlanma Kuramlarıen_US
dc.description.tableofcontentsŞema Perspektifinden Bağlanmaen_US
dc.description.tableofcontentsErken Çocukluk Döneminde Uyum ve Davranış Problemlerien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklarda Davranış Problemlerinin Sınıflandırılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklarda Davranış Problemlerinde Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörleren_US
dc.description.tableofcontentsYakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri – II (YİYE-II)en_US
dc.description.tableofcontentsYoung Şema Ölçeği Kısa Form-3 (YŞÖ-KF3)en_US
dc.description.tableofcontentsGüçler ve Güçlükler Anketi 4/17 (GGA) Ebeveyn Formuen_US
dc.description.tableofcontentsYoung Şema Ölçeği Kısa Formu, Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri – II ve Güçler ve Güçlükler 4/17 Ebeveyn Formları Puanlarının Normallik Analizlerien_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Erken Dönem Uyumsuz Şemaları, Annenin Bağlanma Stili ve Çocuğun Problem Davranış Gösterme Düzeyi İlişkin Arasında Korelatif Analizleren_US
dc.description.tableofcontentsEbeveyn Erken Dönem Uyumsuz Şemaları ve Çocuğun Problem Davranışları Arasındaki ilişkide Ebeveyn Bağlanma Stilinin Aracılık Etkisinin İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Zedelenmiş Otonomi Düzeyi ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaygılı Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Zedelenmiş Otonomi Düzeyi ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaçıngan Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Kopukluk ve Reddedilmişlik ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaygılı Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Kopukluk ve Reddedilmişlik ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaçıngan Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Yüksek Standartlar ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaygılı Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Yüksek Standartlar ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaçıngan Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Zedelenmiş Sınırlar ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaygılı Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Zedelenmiş Sınırlar ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaçıngan Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Diğeri Yönelimlilik ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaygılı Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarından Diğeri Yönelimlilik ve 4-6 Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Problem Davranışları ile İlişkisinde, Annelerin Kaçıngan Bağlanma Stilinin Aracı Rolünün İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Erken Dönem Uyumsuz Şemaları, Annenin Bağlanma Stili ve Çocuğun Problem Davranış Gösterme Düzeylerine İlişkin Sosyodemografik Farklılıkların İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Erken Dönem Uyumsuz Şema Alanlarının Sosyo-Demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Sahip Olduğu Bağlanma Stilinin Sosyo-Demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuktaki Problem Davranış Gösterme Düzeyinin Sosyo-Demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnedeki Erken Dönem Uyumsuz Şemalar ile Çocuktaki Problem Davranışlar Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnedeki Bağlanma Stilleri ile Çocuktaki Problem Davranışlar Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnedeki Erken Dönem Uyumsuz Şemalar ile Annenin Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsTemel Hipotezlerin Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnedeki Erken Dönem Uyumsuz Şemalar Değişkeninin Sosyo-Demografik Verilere Göre Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Bağlanma Stili Değişkeninin Sosyo-Demografik Verilere Göre Değerlendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranışların Annenin Öğrenim Durumu Değişkenine Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranışların Annenin Yaşı Değişkenine Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranışların Çocuğun Cinsiyeti Değişkenine Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranışların Çocuğun Yaşı Değişkenine Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranışların Sahip Olunan Kardeş Sayısı Değişkenine Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranışların Algılanan Gelir Düzeyi Değişkenine Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsKatılımcılara Ait Sosyo-Demografik Bilgileren_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmada Kullanılan Ölçeklerin Psikometrik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsAraştırmada Kullanılan Ölçeklerin Normallik Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsŞema Alanları, Anne Bağlanma Stilleri ve Problem Davranış Arasındaki Korelasyonel İlişkien_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Zedelenmiş Otonomi Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaygılı Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Zedelenmiş Otonomi Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaçıngan Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Kopukluk ve Reddedilmişlik Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaygılı Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Kopukluk ve Reddedilmişlik Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaçıngan Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Zedelenmiş Sınırlar Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaygılı Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Zedelenmiş Sınırlar Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaçıngan Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Diğeri Yönelimlilik Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaygılı Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Diğeri Yönelimlilik Şema Alanı, Çocuğun Problem Davranış Düzeyi, Annenin Kaçıngan Bağlanma Stili Basit Regresyon Analizleri, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizleri ve Aracı Etki Analizi Bulgularıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Zedelenmiş Otonomi Şema Alanın Sosyo-Demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Kopukluk ve Zedelenmişlik Şema Alanının Sosyo-demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Yüksek Standartlar Şema Alanının Sosyo-demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Yüksek Standartlar Verilerinin Annelerin Öğrenim Düzeyi ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Yüksek Standartlar Verilerinin Annelerin Sahip Oldukları Çocuk Sayısı Değişkeni ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Zedelenmiş Sınırlar Şema Alanının Sosyodemografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Zedelenmiş Sınırlar Verilerinin Annelerin Yaş Grupları Değişkeni ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Zedelenmiş Sınırlar Verilerinin Çocukların Yaş Grupları Değişkeni ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnenin Diğerleri Yönelimlilik Şema Alanının Sosyodemografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Diğeri Yönelimlilik Verilerinin Çocukların Yaş Grupları Değişkeni ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Kaygılı Bağlanma Düzeyinin Sosyo-Demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Kaçıngan Bağlanma Düzeyinin Sosyo-demografik Verilere Göre İncelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsAnnelerin Kaçıngan Bağlanma Stili Verilerinin Annenin Öğrenim Durumu Değişkeni ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuktaki problem davranış gösterme düzeyinin sosyo-demografik verilere göre incelenmesien_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranış Görülme Düzeyinin Annelerin Öğrenim Düzeyi ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.description.tableofcontentsÇocuklardaki Problem Davranış Görülme Düzeyinin Annelerin Yaş Aralığı ile Post-Hoc Karşılaştırmasıen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectErken dönem uyumsuz şemalaren_US
dc.subjectÇocuk problem davranışen_US
dc.subjectBağlanmaen_US
dc.subjectBağlanma stillerien_US
dc.subjectErken çocukluken_US
dc.subjectEarly maladaptive schemasen_US
dc.subjectChild problem behavioren_US
dc.subjectAttachmenten_US
dc.subjectAttachment stylesen_US
dc.subjectEarly childhooden_US
dc.subject.lccBF721 .D46 2023
dc.subject.lcshBehavior disorders in children.en_US
dc.subject.lcshMother and child.en_US
dc.subject.lcshMother and child -- Psychological aspects.en_US
dc.subject.lcshAttachment behavior.en_US
dc.titleEbeveyn erken dönem uyumsuz şemalarının çocuğun problem davranışları ile ilişkisinde ebeveyn bağlanma stilinin aracı etkisien_US
dc.title.alternativeThe mediator role of parental attachment style on the relationship between parental early maladaptive schemas and child problem behaviorsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programıen_US
dc.authorid0000-0003-1135-5364
dc.authorid0000-0003-1135-5364en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorDemirtürk, Ecemen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess