Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEyüpgiller, Sait Saygınen_US
dc.contributor.authorSözbir, Cananen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Muhasebe ve Denetim Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2023-12-12T17:25:31Z
dc.date.available2023-12-12T17:25:31Z
dc.date.issued2023-10-24
dc.identifier.citationSözbir, C. (2023). Çalışan hilelerinin önlenmesi ve ortaya çıkartılmasında ihbarın etkinliği. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5809
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 83-100)en_US
dc.descriptionxiii, 101 leavesen_US
dc.description.abstractHileler planlanarak ve organize edilerek bilinçli bir şekilde gerçekleştirildiğinden dolayı tespit edilme olasılığı zordur. Hile genellikle, faillerin kendileri veya bir grup için menfaat elde etmeyi amaçladıkları için, kasıtlı olarak aldatma ile karakterize edilen düzensiz ve hukuka aykırı eylemler bütündür. Hilelerin ve çalışan hilelerinin ortaya çıkartılması, hile riskine karşı kurum etik kültürünün oluşturulması ve çalışanlarda hile bilinci yaratılması için kurum içi ve kurum dışı ihbarlar önem taşımaktadır. İhbar, etik değerlere uygun olmayan ve yasadışı olan davranış ve eylemlerin bu işi çözebilecek yetkisi bulunan mekanlara veya kişilere iletilmesidir. Kurumlarda ihbar, bir kişi bir kuruluşta mali suistimal veya ayrımcılık gibi bir suistimali bildirdiğinde ortaya çıkmaktadır. İhbar etme etik tartışmaları açısından zor bir konu olarak görülebilmektedir. Genellikle iki ahlaki değeri, adalet ve sadakati çatışmaya sokmaktadır. Bir yandan adil ve doğru olanı yapmak (yani hile hakkında konuşmak) bazen sadakatle (yani bir kuruluşta uzun yıllar çalışıyor olmak) çatışabilmektedir. İhbar etmek aynı zamanda çalışanlar arasında bir güven ihlali olarak da görülmektedir. İhbar sistemi, hile olaylarının erken tespiti ve ele alınması için çalışanlardan gelen bilgi uçurma bilgilerinin sorumlu ve şeffaf bir şekilde işlenebilmesi için kuruluş tarafından sağlanan ve organize edilen bir dizi politika, düzenleme, prosedür, uygulama, tesis ve altyapıdır. İhbar sistemi, iç kontrolün bir parçasıdır. İç kontrolün optimum şekilde uygulanması, hileli uygulamalara ilişkin belirtileri erkenden tespit edebilmektedir. Kuruluşlar, kurum içi eğitime değer vermeli ve kurum içi iletişimi güçlendirip kurum çalışanlarını veya üyelerini ihbar etmeye teşvik etmelidir. Kuruluşların, muhbirlerin kimliğini koruyan, misillemeyi ve sindirmeyi önleyen ve gelecekteki kariyer gelişimine zarar vermeyen raporlama prosedürleri açısından gerçek koruma sağlayan prosedürlere sahip olmadır. Kurum ihbarcının zarara uğramayacağı hile yaptırımlarının uygulanacağına dair güven oluşturması gerekmektedir. Bu çalışmada çalışan hilelerinin önlenmesi ve ortaya çıkartılmasında kurum etik kültürü içerisinde kişilerin kuruma aidiyetinin güçlendirilmesi ve ihbarın mekanizmasının etkisi ve öneminin belirlenmesi ile etkili bir hile karşıtı politikalar, programlar ve kontroller oluşturarak bu algının güçlendirilmesi konusu ele alınarak kurum etik kültürünü güçlendirmek, hile ile alakalı ihbar süreçlerini güvenli kılınması ve bu sebeple ihbar mekanizmasının etki alanını genişletilmesinin yol ve yöntemleri ortaya konulmuştur.en_US
dc.description.abstractSince cheats are planned and organized and carried out consciously, they are difficult to detect. Fraud is a set of irregular and unlawful acts characterized by intentional deception, generally because the perpetrators aim to obtain benefits for themselves or a group. Internal and external reporting is important to reveal fraud and employee fraud, to create a corporate ethical culture against the risk of fraud, and to create fraud awareness among employees. Reporting is the reporting of unethical and illegal behavior and actions to places or people who have the authority to solve this problem. Institutional whistleblowing occurs when a person reports misconduct, such as financial abuse or discrimination, in an organization. Whistleblowing can be seen as a difficult issue in terms of ethical discussions. It often brings two moral values, justice and loyalty, into conflict. On the one hand, doing what is fair and right (i.e., talking about fraud) can sometimes conflict with loyalty (i.e., working for an organization for many years). Whistleblowing is also seen as a breach of trust among employees. A whistleblower system is a set of policies, regulations, procedures, practices, facilities and infrastructure provided and organized by the organization for the responsible and transparent processing of whistleblowing information from employees for the early detection and handling of fraud incidents. The whistleblower system is part of internal control. Optimal implementation of internal control can detect signs of fraudulent practices early. Organizations should value internal training and strengthen internal communication and encourage employees or members to report. Organizations must have procedures that provide real protection in terms of reporting procedures that protect the identity of whistleblowers, prevent retaliation and intimidation, and do not harm future career development. The institution must create confidence that the whistleblower will not be harmed and that fraud sanctions will be applied. In this study, strengthening the belonging of individuals to the institution within the corporate ethical culture in preventing and detecting employee fraud, determining the effect and importance of the reporting mechanism, strengthening this perception by creating effective anti-cheat policies, programs and controls, strengthening the corporate ethical culture, and improving fraud-related reporting processes. Ways and methods to make it secure and therefore to expand the scope of the reporting mechanism have been put forward.en_US
dc.description.tableofcontentsHİLE VE ÇALIŞAN HİLELERİen_US
dc.description.tableofcontentsHile Kavramıen_US
dc.description.tableofcontentsHile Kavramlarıen_US
dc.description.tableofcontentsHile Kavramının Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsHile Üçgeni – Hile Unsurlarıen_US
dc.description.tableofcontentsBaskı Unsuruen_US
dc.description.tableofcontentsFırsat Unsuruen_US
dc.description.tableofcontentsHaklı Gösterme Unsuruen_US
dc.description.tableofcontentsHile Ölçeğien_US
dc.description.tableofcontentsHile Elmasıen_US
dc.description.tableofcontentsHile Beşgenien_US
dc.description.tableofcontentsHile Türlerien_US
dc.description.tableofcontentsÇalışan Hilelerien_US
dc.description.tableofcontentsYönetim Hilelerien_US
dc.description.tableofcontentsDiğer Hile Türlerien_US
dc.description.tableofcontentsYatırım Hilelerien_US
dc.description.tableofcontentsSatıcı Hilelerien_US
dc.description.tableofcontentsMüşteri Hilelerien_US
dc.description.tableofcontentsÇalışan Hilelerien_US
dc.description.tableofcontentsÇalışanları Hile Yapmaya İten Nedenleren_US
dc.description.tableofcontentsSuça Yatkınlıken_US
dc.description.tableofcontentsGüven – Denetimsizliken_US
dc.description.tableofcontentsFırsaten_US
dc.description.tableofcontentsBaskıen_US
dc.description.tableofcontentsHile Yapan Çalışanların Karakteristik Özelliklerien_US
dc.description.tableofcontentsGenel Açıklamaen_US
dc.description.tableofcontentsKarakteristik Özellikleren_US
dc.description.tableofcontentsÇalışanların Yaptıkları Hile Türlerien_US
dc.description.tableofcontentsDoğrudan Nakit Hırsızlığıen_US
dc.description.tableofcontentsHileli Ödemeleren_US
dc.description.tableofcontentsKayıt Öncesi Hileleren_US
dc.description.tableofcontentsStok ve Diğer Varlık Hilelerien_US
dc.description.tableofcontentsÇALIŞAN HİLELERİNİN ORTAYA ÇIKARTILMASI VE ÖNLENMESİen_US
dc.description.tableofcontentsÇalışan Hilelerinin Tespiti ve Ortaya Çıkartılma Şekillerien_US
dc.description.tableofcontentsHilelerin Ortaya Çıkartılma Şekillerien_US
dc.description.tableofcontentsİhbarlaren_US
dc.description.tableofcontentsŞikayetleren_US
dc.description.tableofcontentsYönetim Tetkiklerien_US
dc.description.tableofcontentsİç Denetimen_US
dc.description.tableofcontentsBağımsız Denetçileren_US
dc.description.tableofcontentsHile Denetçilerien_US
dc.description.tableofcontentsKamu Denetçilerien_US
dc.description.tableofcontentsHilelerin Tespit Edilmesinde Hile Belirtilerien_US
dc.description.tableofcontentsYönetimle İlgili Hile Belirtilerien_US
dc.description.tableofcontentsÇalışanlarla İlgili Hile Belirtilerien_US
dc.description.tableofcontentsMuhasebe ile İlgili Hile Belirtilerien_US
dc.description.tableofcontentsİç Kontrol Yapısı Zayıflıklarıen_US
dc.description.tableofcontentsAnalitik Anormallikleren_US
dc.description.tableofcontentsÜçüncü Kişilerle Olan İlişkilerde Hile Belirtilerien_US
dc.description.tableofcontentsŞikayet ve Uyarılar ile İlgili Hile Belirtilerien_US
dc.description.tableofcontentsDavranış Değişikliklerien_US
dc.description.tableofcontentsAşırı Yaşam Biçimi Belirtilerien_US
dc.description.tableofcontentsYüksek ve Düşük Hile Riski İçeren Ortamlaren_US
dc.description.tableofcontentsHilenin Ortaya Çıkartılmasında Aktif Yaklaşımlaren_US
dc.description.tableofcontentsGenel Açıklamaen_US
dc.description.tableofcontentsTeknoloji Temelli Yaklaşımlaren_US
dc.description.tableofcontentsHilelerin Ortaya Çıkartılmasında Stratejik Yaklaşımen_US
dc.description.tableofcontentsBilgisayar Destekli Dijital Analiz Tekniklerien_US
dc.description.tableofcontentsÇalışan Hilenin Önlenmesinde İhbar ve Kurum Kültürüen_US
dc.description.tableofcontentsHileyle Mücadele Stratejisien_US
dc.description.tableofcontentsHile Bilincinin Oluşturulmasıen_US
dc.description.tableofcontentsHile Baskısına Karşı İhbar Baskısının Kullanılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsSağlam İç Kontrol Sistemleri Geliştirmeken_US
dc.description.tableofcontentsÇalışanlara Destek Programları Oluşturulmasıen_US
dc.description.tableofcontentsGörevlerin Ayrılması ve Yetki Sınırlamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsGörev Değişikliğien_US
dc.description.tableofcontentsPerformans Değerlendirme Sisteminin Uygulanmasıen_US
dc.description.tableofcontentsCezalandırma Korkusunun Yaratılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsŞirketlerde İhbar Hatlarının Etkin Kullanılmasıen_US
dc.description.tableofcontentsKurum Etik Kültürü İçinde İhbarın Kullanılma Önceliğien_US
dc.description.tableofcontentsÇalışan İhbarlarının Özendirilmesi ve Uygulanan Yöntemleren_US
dc.description.tableofcontentsİhbarcının Korunmasıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Hatlarıen_US
dc.description.tableofcontentsÇALIŞAN HİLELERİNİN ÖNLENMESİ ve ORTAYA ÇIKARTILMASINDA İHBARen_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Yöntemien_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Davranışı, Hile/Suç, İhbarcı ve İhbarcı Profilien_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Kavramının Dilimizde Kullanımı ve Kavramın İçeriğien_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Kavramı ve Önemli Parçalarıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Davranışının Temel Yapı Taşlarıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbarcı Profilien_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Davranışının Şekilleri (İhbar Türleri)en_US
dc.description.tableofcontentsAçık İhbarlaren_US
dc.description.tableofcontentsİsimsiz - Anonim İhbarlaren_US
dc.description.tableofcontentsDolaylı İhbarlaren_US
dc.description.tableofcontentsFısıltı Ortamıen_US
dc.description.tableofcontentsMüşteri İhbarlarıen_US
dc.description.tableofcontentsSatıcı İhbarlarıen_US
dc.description.tableofcontentsDenetçi Üzerinden Yapılan İhbarlaren_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Nedenlerien_US
dc.description.tableofcontentsEtik Kurum Kültürüen_US
dc.description.tableofcontentsToplumsal Değer ve Normlaren_US
dc.description.tableofcontentsKişinin Ahlaki Gelişim Seviyesien_US
dc.description.tableofcontentsMenfaat Çatışmasıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Etmeme Nedenlerien_US
dc.description.tableofcontentsHileye Toleransen_US
dc.description.tableofcontentsİşbirliğien_US
dc.description.tableofcontentsMenfaatleren_US
dc.description.tableofcontentsDışlanma – Suçlanmaen_US
dc.description.tableofcontentsMevzuatın - Sistemin ve Yaptırımların Yeterizliği İnancıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Sürecien_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Nasıl Yapılıren_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Neden Yapılıren_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Sürecinde Etkili Olan Etmenleren_US
dc.description.tableofcontentsİhbarı Motive Eden Unsurlaren_US
dc.description.tableofcontentsTeşvikleren_US
dc.description.tableofcontentsEtik Kurum Kültüründen Kaynaklananlaren_US
dc.description.tableofcontentsİhbarın Ödüllendirilmesien_US
dc.description.tableofcontentsİhbar Davranışının Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsKamuya Fayda Sağlayan İhbarlaren_US
dc.description.tableofcontentsKuruma Fayda Sağlayan İhbarlaren_US
dc.description.tableofcontentsİhbarcının Yapılan İhbarın Kendisine Sağladığı Fayda-Zarar İlişkisien_US
dc.description.tableofcontentsİhbarcılık Davranışı ile Etik İlişkisi ve İhbar Tartışmalarıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbarın Önemi ve Gerekliliğien_US
dc.description.tableofcontentsİhbarın Kurumsallaşmasına İlişkin Ulusal ve Uluslar Arası Düzenleneleren_US
dc.description.tableofcontentsİhbarı Oluşturan Öğeleren_US
dc.description.tableofcontentsKurumlar İçerisinde İhbar Olarak Değerlendirilebilecek Olaylaren_US
dc.description.tableofcontentsİhbarın Hukuki Boyutlarıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbarın Diğer Hilenin Ortaya Çıkartılma Yöntemlerinden Farkıen_US
dc.description.tableofcontentsİhbarın Sonuçlarıen_US
dc.description.tableofcontentsYanlış / Yersiz İhbarların Önlenmesien_US
dc.description.tableofcontentsŞüphelenilen Hilelerin İhbar Edilmesinin Teşvikien_US
dc.description.tableofcontentsCinsiyet ve Hile Oranı (%)en_US
dc.description.tableofcontentsCinsiyet ve Zarar (USD)en_US
dc.description.tableofcontentsEğitim Durumu ve Hile Oranı (%)en_US
dc.description.tableofcontentsEğitim Durumu ve Zarar (USD)en_US
dc.description.tableofcontentsYaş Düzeyleri ve Hile Oranı (%)en_US
dc.description.tableofcontentsYaş Düzeyleri ve Zarar (USD)en_US
dc.description.tableofcontentsÇalışanın İşletmedeki Yeri ve Hile Oranı (%)en_US
dc.description.tableofcontentsÇalışanın İşletmedeki Yeri ve Zarar (USD)en_US
dc.description.tableofcontentsHile Elmasıen_US
dc.description.tableofcontentsHileli Ödemeler Sınıflamasıen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectHileen_US
dc.subjectMuhasebeen_US
dc.subjectÇalışan hilesien_US
dc.subjectİhbaren_US
dc.subjectCheatingen_US
dc.subjectAccountingen_US
dc.subjectEmployee frauden_US
dc.subjectWhistleblowingen_US
dc.subject.lccHF5387 .S69 2023
dc.subject.lcshFraud Prevention.en_US
dc.subject.lcshWhistle Blowing.en_US
dc.subject.lcshBusiness ethics.en_US
dc.subject.lcshOrganizational behavior -- Moral and ethical aspects.en_US
dc.subject.lcshCorporate culture.en_US
dc.subject.lcshCorporations -- Corrupt practices.en_US
dc.subject.lcshEmployee crimes -- Prevention.en_US
dc.subject.lcshAuditing, Internal.en_US
dc.titleÇalışan hilelerinin önlenmesi ve ortaya çıkartılmasında ihbarın etkinliğien_US
dc.title.alternativeThe effectiveness of whistleblowing in prevention and detection of employee fraudsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Muhasebe ve Denetim Yüksek Lisans Programıen_US
dc.authorid0009-0004-9207-7925
dc.authorid0009-0004-9207-7925en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorSözbir, Cananen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess