Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKöroğlu, Arif Erdemen_US
dc.contributor.authorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.date.accessioned2024-01-05T13:36:10Z
dc.date.available2024-01-05T13:36:10Z
dc.date.issued2023-12-29
dc.identifier.citationInterpretative phenomenological analysis of attention deficit hyperactivity disorder in adolescents. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 15(Supplement 1), 274-282. doi:10.18863/pgy.1266053en_US
dc.identifier.issn1309-0658en_US
dc.identifier.issn1309-0674en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/5859
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.18863/pgy.1266053
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1223832
dc.description.abstractCurrent research on attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is generally based on quantitative methodology. This indicates a lack of information on how ADHD individuals explain this phenomenon, and what they experience. The aim of this research is to reveal how attention deficit hyperactivity disorder is experienced in adolescents and how adolescents explain this phenomenon. The participants in this study were ten adolescents aged 11-18 who were diagnosed with ADHD and did not have a comorbid diagnosis. Participants were interviewed through a semi-structured interview form. The interviews were conducted and recorded on an online platform, and a transcript of the voice recording of each participant was then created. The texts obtained from the transcripts were analyzed with an interpretative phenomenological analysis. As a result of the analysis, the following themes were found: Academic difficulty, normalizing and affirming the diagnosis, living with undesirable emotions and behaviors, and negative social experiences. The findings reveal that the ADHD-related experiences of adolescents and their explanations for the ADHD diagnosis are not of a single nature. Instead, they were also perceived in a positive light as well as negative. The results reveal that the awareness of professionals and families who have contact with ADHD-diagnosed adolescents should be raised, and interventional and motivational programs directed at ADHD treatment-related negative experiences of adolescents can be organized.en_US
dc.description.abstractDikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) ile ilgili araştırmaların genellikle nicel metodolojiyle kurgulanmış araştırmalar olduğu görülmektedir. Bu durum DEHB tanılı bireylerin neler deneyimlediklerine ve ilgili fenomeni nasıl açıkladıklarına yönelik bilgi eksikliğine işaret etmektedir. Bu araştırmanın amacı ergenlerde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun nasıl deneyimlendiğini, ergenlerin bu fenomenle ilgili açıklamalarının neler olduğunu ortaya çıkarmaktır. Araştırmaya 11-18 yaşlarında eş bir tanısı olmayan, DEHB tanısı almış 10 ergen katılmıştır. Katılımcılarla yarı yapılandırılmış mülakat formu aracılığıyla görüşülmüştür. Mülakatlar, görüşmelerin yürütüldüğü online platform üzerinden kayıt altına alınmış ve her bir katılımcıya ait ses kaydının yazı dökümü oluşturulmuştur. Yazı dökümlerinden elde edilen metinler Açıklayıcı Fenomenolojik Analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda akademik zorluk, tanıyı normalleştirme ve olumlama, arzu edilmeyen duygular ve davranışlarla yaşama ve olumsuz sosyal yaşantılar temaları bulgulanmıştır. Bulgular DEHB tanılı ergenlerin DEHB ile ilişkili deneyimlerinin ve DEHB tanısına yönelik açıklamalarının sadece bir nitelikte olmayıp karmaşıklaştığını hem olumlu hem olumsuz nitelikte olduğunu göstermektedir. Sonuçlar DEHB tanılı ergenlerle teması olan meslek profesyonellerinin ve ailelerin farkındalıklarının artırılması gerektiğini, tedavi sürecinde ergenlerin DEHB ile ilgili olumsuz deneyimlerine yönelik müdahaleler oluşturulabileceğini ayrıca bu müdahale programlarına ek olarak deneyimlenen duruma özgü, bireylerin ihtiyaçlarına uygun biçimde motivasyonel programlar düzenlenebileceğini ortaya koymaktadır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherLut TAMAMen_US
dc.relation.ispartofPsikiyatride Güncel Yaklaşımlaren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAdolescentsen_US
dc.subjectAttention deficit hyperactivity disorderen_US
dc.subjectInterpretative phenomenological analysisen_US
dc.subjectErgenleren_US
dc.subjectDikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğuen_US
dc.subjectAçıklayıcı fenomenolojik analizen_US
dc.titleInterpretative phenomenological analysis of attention deficit hyperactivity disorder in adolescentsen_US
dc.title.alternativeErgenlerde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun açıklayıcı fenomenolojik analizien_US
dc.typeArticleen_US
dc.description.versionPublisher's Versionen_US
dc.departmentIşık Üniversitesi, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Psikoloji Bölümüen_US
dc.departmentIşık University, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, Department of Psychologyen_US
dc.authorid0000-0003-1757-2024
dc.authorid0000-0003-1757-2024en_US
dc.identifier.volume15
dc.identifier.issueSupplement 1
dc.identifier.startpage274
dc.identifier.endpage282
dc.peerreviewedYesen_US
dc.publicationstatusPublisheden_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.institutionauthorAktan, Zekeriya Denizen_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster