Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorOnat, Şevket Cemen_US
dc.contributor.authorDemirci, Uğuren_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Görsel İletişim Tasarımı Yüksek Lisans Programıen_US
dc.date.accessioned2021-12-16T19:13:20Z
dc.date.available2021-12-16T19:13:20Z
dc.date.issued2021-06-18
dc.identifier.citationDemirci, U. (2021). Özgün baskıresimde toksik olmayan malzeme ile tekniklere ilişkin yeni yaklaşımlar. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/3353
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 239-246)en_US
dc.descriptionxviii, 252 leavesen_US
dc.description.abstractBu tez çalışmasında baskıresim sanatı, insanın taş üzerine ilk kazımaları ve mağara resimlerinden günümüze kadar olan süreç kapsamında ele alınmıştır. Bu süreç dahilinde olan sağlık açısından güvenli baskıresim tekniklerine odaklanılmıştır. Araştırma ve literatür tarama sürecinde daha güvenli/toksik olmayan baskıresim teknikleri üzerine ülkemizde fazla kaynak rastlanmamış, bulunan kaynakların da yakın zamanda yazıldığı görülmüştür. Bu nedenle Kuzey Avrupa, Kanada ve Amerika gibi ülkelerde daha sağlıklı baskıresim teknikleri üzerine çalışmalarını sürdüren sanatçıların kaynakları incelenmiştir. Dünya genelinde yapılan araştırmalara göre geleneksel baskıresim tekniklerinde kullanılan asitler, solventler, petrol bazlı zeminler, toksik solvent ve ağır metal içerikli pigment mürekkepler, reçineler ve çok daha fazlasının sağlığımıza ve doğamıza ciddi zararlarının olduğu kanıtlanmıştır. Bu sağlık sorunları arasında ciddi solunum sorunları, sarhoşluk, bulantı, baş ağrısı, göz problemleri, cilt yanıkları, körlük hatta kanser riski ve ölümle sonuçlanabileceği bilinmektedir. Ülkemizde de birçok baskıresim sanatçısı yıllarca zehirli malzemelerle çalışmalarını sürdürmüş ve toksik maddelerin neden olduğu çeşitli sağlık sorunlarıyla yüzleşmiştir. Geleneksel baskıresim tekniklerinde kullanılan çeşitli toksik maddeler yerine alternatif olabilecek sebze temizleme solüsyonu (Vegetable Cleaning Agent, VCA), sirke, Marsilya sabunu, bitkisel yağ, soya sosu, akrilik mürekkep ve zeminler gibi daha sağlıklı ve tamamıyla toksik olmayan malzemelerin kullanımı zehirsiz bir çalışma ortamı yaratmaktadır. Araştırmalar doğrultusunda ülkemizde de toksik olmayan baskıresim çalışmaları başladığı görülmüştür. Çoğu üniversite atölyelerinde halen akademisyenler tarafından toksik malzemelerle geleneksel teknikler uygulatılmaktadır. Dünyada pandemik hastalığın olduğu ve son yıllarda sürdürülebilirlik üzerine yoğunlaşıldığı şu dönemlerde birçok sanatçı/sanatçı adayı daha çok geleneksel tekniklerin uygulandığı ülkemizdeki donanımlı atölyelerden uzak kalmıştır. Bu noktada, pahalı atölye donanımlarına gerek duymadan, toksik olmayan malzemelerle, kendi imkanları doğrultusunda denemeler yapılmıştır. Bu noktada sanatçı/sanatçı adayları pahalı atölye donanımlarına gerek duymadan, toksik olmayan malzemelerle, kendi imkanları doğrultusunda denemeler yapmışlardır. Ülkemizde malzeme açısından eksikler olması sebebiyle sanatçılar alternatif malzeme kullanımına yönelmişlerdir. Bu araştırmada sanatçıların ev ortamlarında nasıl daha güvenli teknikler uygulayabilecekleri sorularına odaklanılmıştır. Ülkemizde çok genç olan toksik olmayan özgün baskıresim teknikleri incelenerek hem literatüre hem de sanatçıların malzeme olarak kullanmalarına katkıda bulunmak, bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır.en_US
dc.description.abstractIn this thesis, the art of printmaking is discussed within the scope of the process from the first engravings of humanity on stone and cave paintings to the present day. In this process, the focus is on health-safe printmaking techniques. During the research and literature review process, there were not many sources in our country on safer/nontoxic printmaking techniques, and it was seen that the found sources were written recently. For this reason, the sources of artists who continue to work on healthier printmaking techniques in countries such as Northern Europe, Canada and America have been examined. According to studies conducted around the world, it has been proven that acids, solvents, petroleum-based floors, toxic solvents and heavy metal-containing pigment inks, resins and much more, used in traditional printmaking techniques, have serious harms to our health and nature. It is known that these health problems can result in serious respiratory problems, drunkenness, nausea, headache, eye problems, skin burns, blindness, even cancer risk and death. Many printmaking artists in our country have continued to work with toxic materials for years and have faced various health problems caused by toxic substances. The use of healthier and completely non-toxic materials such as vegetable cleaning solution (Vegetable Cleaning Agent, VCA), vinegar, Marseille soap, vegetable oil, soy sauce, acrylic ink and floors, which can be alternatives to various toxic substances used in traditional printmaking techniques, creates a non-toxic working environment. In line with the researches, it has been seen that non-toxic printmaking studies have started in our country as well. Traditional techniques with toxic materials are still being applied by academicians in most university workshops. In these times when there is a pandemic disease in the world and there has been a focus on sustainability in recent years, many artist/artist candidates have stayed away from well-equipped workshops in our country where traditional techniques are applied. At this point, experiments were made with non-toxic materials, without the need for expensive workshop equipment, in line with their own means. At this point, artist/artist candidates have made experiments with non-toxic materials in line with their own means, without the need for expensive workshop equipment. Due to the lack of materials in our country, artists have tended to use alternative materials. This research focuses on the questions of how artists can apply safer techniques in their home environment. The main purpose of this study is to contribute to both the literature and the use of artists as materials by examining the non-toxic printmaking techniques, which are very young in our country.en_US
dc.description.tableofcontentsÖZGÜN BASKIRESİM SANATININ TARİHSEL GELİŞİMİen_US
dc.description.tableofcontentsÖzgün Baskı Sanatıen_US
dc.description.tableofcontentsDünyada Özgün Baskıresim Sanatının Tarihsel Gelişimien_US
dc.description.tableofcontentsTürkiye’de Özgün Baskıresim Sanatının Tarihsel Gelişimien_US
dc.description.tableofcontentsGELENEKSEL TOKSİK ÖZGÜN BASKIRESİM TEKNİKLERİen_US
dc.description.tableofcontentsÇukur Baskı-Gravür (Intaglio)en_US
dc.description.tableofcontentsAsit ile İndirme Yöntemi (Etching)en_US
dc.description.tableofcontentsVitreografi (Vitreography)en_US
dc.description.tableofcontentsLeke Baskı (Aquatint)en_US
dc.description.tableofcontentsSert Zemin (Hard Ground)en_US
dc.description.tableofcontentsŞeker ile Kaldırma Zemin (Lift Ground)en_US
dc.description.tableofcontentsYumuşak Zemin (Soft Ground)en_US
dc.description.tableofcontentsKabartma Yöntemi (Embossing)en_US
dc.description.tableofcontentsDüz Baskı (Planographic)en_US
dc.description.tableofcontentsLitografi (Lithography)en_US
dc.description.tableofcontentsSerigrafi (Silkscreen)en_US
dc.description.tableofcontentsÖZGÜN BASKIRESİMDE KULLANILAN TÜM MALZEMELERen_US
dc.description.tableofcontentsMerdane Çeşitleri (Brayer, Rollers)en_US
dc.description.tableofcontentsKağıtlaren_US
dc.description.tableofcontentsTOKSİK OLMAYAN ÖZGÜN BASKIRESİMen_US
dc.description.tableofcontentsToksik Olmayan Özgün Baskıresim Sanatının Tarihsel Gelişimien_US
dc.description.tableofcontentsTürkiye’de Toksik Olmayan Özgün Baskıresim Sanatının Gelişimien_US
dc.description.tableofcontentsGeleneksel Tekniklere Alternatif Olarak Sağlıklı Malzeme Kullanılan Baskıresim Tekniklerien_US
dc.description.tableofcontentsToksik Olmayan Çukur Baskı (Intaglio)en_US
dc.description.tableofcontentsBakır Plakanın Akrilik Dirençler için Hazırlanması (Preparation of Copper Plate to Acrylic Resists)en_US
dc.description.tableofcontentsAkrilik Dirençli Sert Zemin (Acrylic Resist Hard Ground)en_US
dc.description.tableofcontentsAkrilik Yumuşak Zemin (Acrylic Soft Ground)en_US
dc.description.tableofcontentsAkrilik Dirençli Leke Baskı (Acrylic Resist Aquatint)en_US
dc.description.tableofcontentsYıkama Zeminler (Wash Grounds)en_US
dc.description.tableofcontentsŞeker ile Kaldırma Zemin (Lift Ground)en_US
dc.description.tableofcontentsDemir Klorür ile Bakır İndirme (Etching Copper with Ferric Chloride)en_US
dc.description.tableofcontentsTuzlu Sülfat İndirme (Saline Sulphate Etch)en_US
dc.description.tableofcontentsDüz Baskı (Planographic)en_US
dc.description.tableofcontentsSusuz Lithografi (Waterless Lithography)en_US
dc.description.tableofcontentsGeleneksel Tekniklere Alternatif Olarak Toksik Olmayan Baskıresim Tekniklerien_US
dc.description.tableofcontentsYüksek Baskı (Relief)en_US
dc.description.tableofcontentsAğaç Baskı (Woodcut)en_US
dc.description.tableofcontentsAğaç Gravür (Wood Engraving)en_US
dc.description.tableofcontentsLinol Baskı (Linocut)en_US
dc.description.tableofcontentsÇukur Baskı (Intaglio)en_US
dc.description.tableofcontentsKazıma Gravür (Engraving)en_US
dc.description.tableofcontentsKalburlama Gravür (Criblé)en_US
dc.description.tableofcontentsKuru Kazıma (Dry Point)en_US
dc.description.tableofcontentsMezzotinten_US
dc.description.tableofcontentsDüz Baskı (Planographic)en_US
dc.description.tableofcontentsMutfak Litografisi (Kitchen Lithography)en_US
dc.description.tableofcontentsAlternatif Serigrafi Teknikleri (Silkscreen)en_US
dc.description.tableofcontentsMürekkepleme ve Özel Baskı Yöntemlerien_US
dc.description.tableofcontentsTek Plaka ile Çok Renkli Baskı (À la poupée)en_US
dc.description.tableofcontentsChine Colléen_US
dc.description.tableofcontentsRulo ve Viskozite Baskı Yöntemleri (Roll-over and Viscosity Printing Methods)en_US
dc.description.tableofcontentsKâğıt Gravür (Papp-Radierung)en_US
dc.description.tableofcontentsKollagrafi (Collagraphy)en_US
dc.description.tableofcontentsKarborundum (Carborundum)en_US
dc.description.tableofcontentsMonotipi Yöntemler (Monotypes)en_US
dc.description.tableofcontentsÇoklu Plaka (Multi-plate)en_US
dc.description.tableofcontentsKarışık Teknik (Mixed-media)en_US
dc.description.tableofcontentsDijital Baskı (Digital Printing)en_US
dc.description.tableofcontentsFotografik Teknikler (Photographic Techniques For Non- Etching)en_US
dc.description.tableofcontentsDAHA TEHLİKESİZ VE TOKSİK OLMAYAN BASKIRESİM MALZEMELERİen_US
dc.description.tableofcontentsSu Bazlı Mürekkepleren_US
dc.description.tableofcontentsAkrilik Zeminleren_US
dc.description.tableofcontentsDaha Tehlikesiz İndiricileren_US
dc.description.tableofcontentsTemizlik Araçları ve Diğer Malzemeleren_US
dc.description.tableofcontentsGELENEKSEL ÖZGÜN BASKIRESİM İLE TOKSİK OLMAYAN BASKIRESİMLERİN KARŞILAŞTIRILMASIen_US
dc.description.tableofcontentsTOKSİK OLMAYAN ÖZGÜN BASKIRESİM TEKNİKLERİ İLE ESER ÜRETEN SANATÇILARIN İNCELENMESİen_US
dc.description.tableofcontentsÉmilie Aizieren_US
dc.description.tableofcontentsMark Graveren_US
dc.description.tableofcontentsMelihat Tüzünen_US
dc.description.tableofcontentsTezcan Baharen_US
dc.description.tableofcontentsUĞUR DEMİRCİ’NİN TOKSİK OLMAYAN ÖZGÜN BASKIRESİM ÇALIŞMALARIen_US
dc.description.tableofcontentsMonotipi Baskı Uygulama Aşamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsKuru Kazıma Uygulama Aşamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsMutfak Litografisi Uygulama Aşamalarıen_US
dc.description.tableofcontentsAraç, Gereçler ve Atölye Temizliğien_US
dc.description.tableofcontentsTez Çalışmasında Uygulanan Baskıresim Tekniklerinden Elde Edilen Sonuç Baskılaren_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherIşık Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectÇukur baskıen_US
dc.subjectDüz baskıen_US
dc.subjectÖzgün baskıresimen_US
dc.subjectToksik malzemeen_US
dc.subjectToksik olmayan malzemeen_US
dc.subjectYüksek baskıen_US
dc.subjectIntaglioen_US
dc.subjectNon-toxic materialen_US
dc.subjectPlanographic printingen_US
dc.subjectPrintmakingen_US
dc.subjectRelief printingen_US
dc.subjectToxic materialen_US
dc.subject.lccNE400 .D46 2021
dc.subject.lcshPrints -- Technique.en_US
dc.subject.lcshPrintmakers.en_US
dc.titleÖzgün baskıresimde toksik olmayan malzeme ile tekniklere ilişkin yeni yaklaşımlaren_US
dc.title.alternativeNew approaches to non-toxic material and techniques in original printmakingen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIşık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Görsel İletişim Tasarımı Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-8155-2709
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorDemirci, Uğuren_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess