Makale Koleksiyonu | Görsel İletişim Tasarımı Bölümü
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Yayın Yayın illüstrasyonlarında görsel hikâye anlatımı(Işık Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, 2023-01) Gökçen, Namık KaanYayın illüstrasyonları günümüzde basılı ve dijital yayınlarda metnin içeriğiyle ilişkili görsel hikâye anlatıcısıdır. Görsel hikâye anlatımı çoklu sahnelerin dışında tek bir görselle hikâyeyi etkili bir biçimde anlatabilmektedir. Yayın illüstrasyonlarında görsel hikâye anlatımı yöntemi okuyucuların metni daha hızlı ve rahat algılamalarını sağlayarak içeriğe odaklanmalarına destek olmaktadır. Bu anlamda yayın illüstrasyonları, metnin yanında konumlandırılan ayrı bir yapı olarak değil, içerikle bir bütün olarak değerlendirilmelidir. Bu bütünlük içerisinde yayın illüstrasyonlarının, yapıya görsel estetik katmanın ötesinde işlevleri vardır. İçerikteki bilgi, düşünce veya duyguları okuyucuya aktarma, benimsetme ve hissettirme amacını taşırlar. Böylece metin okuyucuyla daha fazla etkileşime geçebilmektedir. Günümüzde basılı olan yayınların çoğu dijital ortamda da yerini almakta, kimi yayınlar ise sadece dijital olarak yayın hayatına devam etmektedir. İnsanlar, gazete, dergi ve kitapları, kullanımı giderek yaygınlaşan ve geniş imkânlar sunan bilgisayar, tablet ve telefon gibi cihazlarla dijital platformlardan okumayı tercih etmektedir. Bu çalışmanın amacı basılı ve dijital yayın illüstrasyonları ile görsel hikâye anlatımının bağını araştırmak, örnekler üzerinden incelemektir. Bu bağlamda günümüzün önemli basılı ve dijital yayınları arasında yer alan dergi ve gazetelerdeki illüstrasyonlar incelenmiştir. Yapılan araştırma ve incelemelerde edinilen bilgiler ışığında gerçek bir haber içeriği ele alınarak görsel hikâye anlatımı yöntemiyle yeni bir yayın illüstrasyonu serisi tasarlanmıştır.Yayın Türkiye’de ekslibris(İstanbul Ekslibris Derneği, 2016-07-01) Pektaş, HasipTürkiye’nin ekslibrisi tanıması, ya yurtdışına giden kişiler ya da batıdan alınmış kitaplar aracılığıyla olmuştur. Batıda yapılan müzayedelerden alınan Türkiye ile ilgili bazı kitaplarda ekslibrislere rastlanmaktadır. Türkiye’de adına gerçek anlamda ilk ekslibris yaptıranların, o dönemin yabancı uyruklu kitapseverleri olduğu söylenebilir. Kitap tutkunları ile kütüphanesinden ödünç alınıp geri getirilmeyen kitaplara önlem olarak ekslibris yaptıranlar her geçen gün artmaktadır. İlk olarak 1997 yılında Ankara’da kurulan Ekslibris Derneği, 2008’den bu yana etkinliklerine İstanbul’da İstanbul Eklibris Derneği olarak devam etmektedir. İstanbul Ekslibris Müzesi 2014 yılında yeni yeri olan Maslak’taki Işık Üniversitesi’ne taşınmıştır. 17.000’in üzerindeki ekslibris koleksiyonu ve kitaplığı ile araştırmacılara fırsat yaratmıştır.Yayın Ex-libris in Turkey(İstanbul Ekslibris Derneği, 2016-07-01) Pektaş, HasipEx-libris has been introduced to Turkey either by Turks going abroad or via books purchased from the West. Ex-librises are found in some books on Turkey bought from auctions conducted in the West. It can be argued that those who have first got ex-librises made in the real sense in Turkey were the expatriate bibliophiles of that period. The number of bibliophiles as well as others, who get ex-librises done as a measure against theft by borrowers of books from their libraries, is increasing every other day. First established in Ankara in 1997, the Ex-libris Society in our country has continued its activities in Istanbul under the name of the Istanbul Ex-libris Society since 2008. Istanbul Ex-libris Museum was moved to new locality Işik University in Maslak in 2014. The collection of more than 17.000 ex-librises and library has created great opportunuties for researchers.Yayın A university museum: Istanbul Ex-libris Museum(İstanbul Ekslibris Derneği, 2016-07-01) Pektaş, HasipMuseums are cultural institutions that pass the treasures they host on to the future generations. The mission of modern museology is to educate the community and to contribute to its sociocultural development. Museums should not only be fostered by the state but all the segments of the society. Creating knowledge and carrying it on to the future generations, universities can be the leaders of museography. The communication and interaction of the museum and university with the public can be facilitated. There are only 38 university museums in Turkey. One of them is Istanbul Exlibris Museum (IEM) in Işık University. Small but highly functional museum has a collection of great value. Ex-libris are printmaking artwork affixed to the inside cover of books and contain the name of the owner of book. Istanbul Ex-Libris Society has organized three international competitions under the leadership of Hasip Pektas and the collected pieces of ex-libris have found a venue within the premises of Işık University. IEM has 14,000 pieces of ex-libris. All students visit the museum and participate in workshops. The goal of the museum is to remain for the future as an online museum. The purpose of this research is to share IEM’s development.Yayın Virtual reality art and immersive experimental typography(İstanbul Aydın Üniversitesi, 2021-08-20) Uyan Dur, Banu İnançAs an emerging technology, Virtual Reality (VR) is perceived as a platform with the potential to changethe artwork generation methods and consumption paradigms The immersion, presence and interactionfeatures of VR provides for art unique opportunities to find new forms of expression. The potential ofVR in the artistic context will be revealed more clearly as researches in this area increase. The way artuses VR, how it interprets it, and the change VR will cause in art will expand the perspective for both.It is seen that in most of the researches on the relationship between VR and art, this relationship isconsidered in a general context. Very few researches has been done on the use of writing for artisticpurposes in VR and a limited number of practical studies have been produced. From this point of view,in this article, the relationship between experimental typography and VR art is examined with examples.The most effective use of writing in both a linguistic context and as a visual expression has been withinthe scope of conceptual art and this has brought new discourses and perspectives to the art. In thisregards, the inclusion of VR in the combination of writing and art may provide completely differentresults in conceptual and intellectual contexts. The intersection of writing, art and VR has a rich potentialfor different perspectives and new patterns. In this paper, the use of writing as the main narrative elementin VR Artworks has been discussed as an experimental typography study. Experimental typography isa practice based on exploration and interpretation, seeking new forms of visual expression apart fromtraditional patterns. VR Artworks based on experimental typography may reveal various contents thatexplore the role of language for art as structured images in virtual environment. Within this article, threeVR Artworks based on the experimental typography are examined and it has seen that they all presenteddifferent visual solutions than the clean, meticulous 3D visualization approach used in most VRapplications. In this context, it has been suggested that the use of experimental typography in VR Artcan expand the narrative language of VR.Yayın Metafor ve ekslibris(İstanbul Ekslibris Derneği, 2016-06-30) Uyan Dur, Banu İnançMetafor, Antik Çağlardaki retorikten günümüze kadar felsefe, dilbilim, anlambilim, eğitim, psikoloji gibi farklı alanlarda incelenen bir konu olmuştur. Günümüz postmodern söylemlerinin içinde de önemli bir yeri olan metafor, disiplinlerarası yaklaşımlara açık bir kavramdır. Sanat ve tasarımda metaforlar, yapıtın kavramsal yapısının oluşturulduğu ve içerik kurgusunun yapıldığı taşıyıcı bir unsur niteliğindedir. Bir anlamda yapıtın bel kemiğini oluşturan metaforların, ekslibris sanatı ile ilişkisinin incelenmesi geniş olanaklar sunan, gizli bağların keşfedilebileceği bir alandır.Yayın İnsanlığın dijital uygarlığına doğru(Fethiye ERBAY, 2022-07-02) Avcı Tuğal, SibelTechnology that shapes human needs and desires has become indispensable in life by increasing functionality along with efficiency. Digital technology is changing people and society. This transformation, which is experienced in all areas of human life, also affects economic dynamics. Production and consumption models, marketing and advertising strategies are controlled by algorithms in the digital environment. The individual using the digital environment is in intense and interactive communication with the digital universe. The digital culture and digital society that have developed in the global context, depending on technology, have not yet provided a democratic and social equality. Today’s digital technologies and the digital societies that have started to emerge with it are moving forward to rapidly implement digital civilization strategies. It is possible for humankind to create an alternative system for humanity by considering common values and possible negativities, in this process of digital chaos regarding the meta verse models, which are still in the design phase. That is the digital civilization of humankind being constructed and designed. In this article, the fundamental changes and possibilities in social dynamics with digitalization are examined.Yayın Sound and the healthy city(Bellwether Publishing, 2021) Radicchi, Antonella; Çevikayak Yelmi, Pınar; Chung, Andy; Jordan, Pamela; Stewart, Sharon; Tsaligopoulos, Aggelos; McCunn, Lindsay; Grant, MarcusAt an international level it is recognised that urban noise has serious and negative public health impacts. This leading editorial and the special issue it accompanies seeks to broaden this agenda. An important goal for Cities & Health is to give ear to new urban health topics, methods and collaborations. In doing so this paper presents the topic of urban sound and health from several unique angles. At its core, we deliberately move the focus beyond noise levels, as measured by decibels, and harm to health through the stress of relentless background noise. Instead, we focus on the concept of soundscape, a more qualitatively nuanced research subject of enquiry. The paper serves as an introduction to soundscape and health from several distinct disciplinary positions and lays a good intellectual foundation for the twenty-two papers published in this special issue. We hope that through a soundscape approach we can encourage fresh thinking about urban sound, including how people perceive and relate to their sonic environments, and show how sound can contribute to health. We believe that this approach can provide a collaborative platform for sound artists, sound technologists, urbanists and local people to work together with public health and create healthier urban environments.Yayın Görsel okuma ve tipografik açılımları(Anadolu Univ, INST Fine Arts, 2021-06) Özgeldi Büyüktopbaş, Hande; Uçar, Tevfik FikretYaşanılan dönemin özellikleri, zaman içinde değişen koşullar, kültürel farklılıklar, gelişen teknoloji, etki alanı gittikçe artan dijital dönemin sağladığı imkanlar ve yeni oluşumlar gibi değişkenlere bağlı olarak okuma kavramı, sürekli olarak gelişmekte ve çeşitlenerek farklı açılımlarını doğurmaktadır. Görsele dayalı iletişimin, insanların var olduğu ilk dönemlerden beri gücünü arttırarak sürdürmesi ve bu dönemin dilinin görsel olmasıyla birlikte, insanların bilgiye ulaşabilmesi ve edindiği bilgiyi kullanabilmesi açısından görsel okumanın önemli bir noktada olduğu açıktır. Bu çalışmada, okuma kavramı, görsel okuma ve süreci, görsel okumanın kapsamı ve açılımlarıyla ilgili bilgi verilmiştir. Görsel algıyı yöneterek ve görsel etki oluşturarak tasarlanması ile okuma ve görsel okuma eylemlerinin doğrudan ilişkili olduğu, tasarımın temel öğelerinden biri olan tipografi ve görsel okuma deneyiminin üretilmesi konusu incelenmiştir. Görsel okuma ve tipografik açılımları, tasarımcısının rolü ile birlikte örneklenerek açıklanmıştır. Araştırma, gelişmelerin ve yenileşmenin sürekliliği ile birlikte görsel okumanın açılımlarının çeşitleneceği doğrultusunda, tasarım alanında görsel okuma ve açılımları konusunun sürdürülebilirliği bakımından önem taşımaktadır.Yayın An analysis of interactivty possibities in online journalism(Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi, 2011) Öz Pektaş, HaticeThe study in investigating the interactivity possibilities in cyber journalism in Turkey examines web sites of national newspapers comparatively to the web sites of newspapers from different countries thereby utilising the methodology of comparative analysis in its research of the interactivity possibilities in online journalism. The most important character of interactivity is that messages are formatted in relation to each other and in a way enabling the participation and or intervention of the user. Interactive communication is used in journalism to attract the reader’s attention and provide her/him with the information s/he needs in an effective manner. Some interactivity instruments are questionnaire, forum and chat facilities. With the advance of technology, interactivity in online (cyber) journalism and the “control” are both found to have increased and conveyed to the reader correspondingly to the “active consumer” models. Interactivity ensures the message is delivered at the right place by establishing a bidirectional communication with the reader. Reporting and broadcasting have a channel structure that changes constantly. Besides the fact that the reporting sector has a crucial role in the constant changes in the world, it is the sector that is influenced most by technology and changing living conditions. In this context, the use of online newspapers has become inevitable in journalism as a result of the changes in lifestyles. The act of reading the newspaper has gone beyond the ordinary interaction between the reader and the paper, and has become interactive where the reader is able to comment, to express himself/herself, and to discuss about the news with people around him or her. In other words, the interactivity possibilities in online (cyber) journalism increase the interest of the reader in the newspaper and enable him/her to spend time on that page besides reading the news.Yayın 0 Ve 1’Le Şekillenen Dünya(Istanbul Univ, Research Inst Turkology, Dept Art History, 2017) Avcı Tuğal, SibelSanat yapıtları yüzyıllar boyu çağının teknolojik yenilikleri ile gelişmiş ve çeşitlenmiştir. Elektronik teknolojisine bağlı olarak gelişen bilgisayarlar ve dijitalleşme toplumların kültür yapısını değiştirmekte, insan-makine ilişkisini yakınlaştırmakta, teknolojiyi vazgeçilmez kılmaktadır. Bu durum sanat için yeni bir deneyim alanı yaratmıştır. Oluşan dijital evren ve insan arasındaki bağlantı küresel anlamda endüstriyel, ekonomik ve ideolojik eğilimlere bağlı olarak şekillenmektedir. Zaman ve mekan kavramlarını altüst eden dijital yapılanma yaşamı dönüştürmektedir. 20. yüzyıl ortalarından itibaren ilk örnekleri görülen elektronik sanat, bilgisayar sanatı ve bugünkü adı ile dijital sanat fotoğraf sanatının geçmişte karşılaştığı eleştirilere benzer yaklaşımlarla değerlendirilmektedir. 21.yüzyılda büyük bir dönüşüm yaratacağı öngörülen Endüstri 4.0 ile birlikte biçimlenecek yaşam biçimlerinde görselleştirmenin, görsel estetiğin ve görsel algılamanın ön planda olacağı düşünülmektedir. Yaşanmakta olan değişim ve dönüşüm özü gereği yenilik,deneysellik ve iletişimi içinde barındıran sanat için bir fırsattır. Bu çalışmada temeli elektronik ve bilgisayar sistemlerine dayanan bilgisayar sanatı, bu alana yön verenler ve dijital sanat oluşumlarının geçirdiği süreçler ilk örnekler üzerinden incelenmektedir.Yayın Tv reklamlarında göstergebilimsel inceleme Ve Türk Hava Yolları “Hayal Edince” reklam filminin çözümlenmesi(Istanbul Kultur Univ, 2017-04) Öz Pektaş, HaticeAynı zamanda bir tanıtım etkinliği olan reklam, mesajı aracılığı ile öncelikle satma işlevini yerine getirir. Reklam bir ürünü satmaya çalışırken genellikle kültür tarafından belirlenen dil, imgeler, fikirler ve değerlere başvurmaktadır. Televizyon reklamları ise tüketici ile kurmayı hedeflediği ilişkiyi hareketli olarak sunabilmesi ile dikkat çekmektedir. Televizyon reklamlarının avantajları olarak, göze ve kulağa aynı anda hitap etmesi ve mesajın diğer kitle iletişim araçlarına göre daha kolay algılanabilir olması karşımıza çıkmaktadır.Reklam iletisinin algılanarak, anlamlandırılması aşamalarında göstergebilimciler yapısalcı yaklaşımdan yararlanarak çözümlemeler gerçekleştirmektedir. Televizyon reklamlarında her sahne bir gösterge içermektedir. Göstergeler, gördüğümüz ve görenin ardındaki gerçeği anlamak ve yorumlamak için kullanılan bir anlamlandırma biçimidir. Görsel göstergebilimde imgenin önemi çok büyüktür. Toplumlar giderek artan biçimde görsel iletişimin ve görsel kültürün egemenliğindedir. Reklam filmleri kullandıkları görsel-işitsel öğelerle ve mesajı kodlama biçimleriyle son derece dikkat çekici ve akılda kalıcı yapımlar olmak zorundadır. Bu çalışma içerisinde; görsel göstergebilim kuramı çerçevesinde Türk Hava Yolları’nın TV'de yer alan “Hayal Edince” reklam filmi çözümlenmektedir.Yayın 21.yüzyıl çağdaş sanat önermesi olarak Peter Greenaway’in Last Supper dijital video enstalasyonu(Istanbul Univ, Research Inst Turkology, Dept Art History, 2018) Avcı Tuğal, Sibel20.yüzyılda ilk örnekleri görülen dijital teknoloji ve dijital görüntü uygulamaları 21.yüzyılla birlikte post-dijital döneme evrilmiştir. Hızla gelişen dijital görüntüleme teknolojisi ve buna bağlı gelişen dijital video ve dijital görüntü işleme teknolojileri farklı ve yeni anlam katmanları yaratmak üzere sanat alanında kullanılmaktadır. Simülasyonlarla çevrili bir yaşam alanı sunan 21. yüzyılda sanat yeniden varlığını sorgulamaktadır. İngiliz sinema yönetmeni, ressam Peter Greenaway sanatın, özellikle sinema sanatının yenilenmesi ve farklı açılımlar yapabilmesi için 8000 yıllık geçmişi olan resim sanatına yeniden bakılması gerektiğini düşünmektedir. Bu amaçla 2006 yılında, Batı Resim Sanatı’nda başyapıt olarak kabul edilen eserler üzerinde yeni bir görsel bir dil oluşturmak, farklı anlam katmanları yaratmak amacı ile “Nine Classic Paintings Revisited” projesine başlamıştır. Bu proje kapsamında yer alan başyapıtlardan biri Leonardo da Vinci’ye ait “Last Supper” freskidir. Greenaway’in bakışı ile “Last Supper” dijital video enstelasyonu makalede incelenmek üzere seçilmiştir.