Extracting meaningful information student surveys with NLP

dc.authorid0009-0000-5832-3062
dc.contributor.advisorEkin, Emineen_US
dc.contributor.authorPourjalil, Kajalen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.otherIşık University, School of Graduate Studies, Master’s Program in Computer Engineeringen_US
dc.date.accessioned2025-05-30T11:15:25Z
dc.date.available2025-05-30T11:15:25Z
dc.date.issued2025-01-29
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans Programıen_US
dc.departmentIşık University, School of Graduate Studies, Master’s Program in Computer Engineeringen_US
dc.descriptionText in English ; Abstract: English and Turkishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 39-45)en_US
dc.descriptionxii, 46 leavesen_US
dc.description.abstractThis thesis applied NLP techniques to analyze and summarize bilingual student feedback collected via end-of-semester surveys. The dataset, which contained open-ended responses in both English and Turkish, required a model adept at preserving linguistic nuances across languages. The Llama 2-7b-hf model, which had been trained explicitly for text generation, was selected for its capability to produce coherent and contextually relevant summaries. Data preprocessing involved organizing metadata such as department, semester, course name, and section number, segregating comments by word count, and removing personal identifiers to ensure privacy. Shorter comments (fewer than ten words) were grouped and summarized using a pipeline from the Transformers library, while longer comments were fine-tuned with metadataspecific prompts for detailed summarization. To further enhance analysis, sentiment classification was performed using the “cardiffnlp/twitter-robertabase-sentiment” model, categorizing feedback into negative, neutral, and positive sentiments. Evaluation metrics included expert reviews, contextual relevance, and logical consistency with the dataset’s sentiment distribution. Compared to previous models, the Llama 2 model demonstrated superior performance in generating complete, coherent summaries while preserving the overall intent and tone of the comments. Ultimately, this research highlighted the effectiveness of LLMs in processing multilingual educational data and their potential to provide actionable insights for improving course content and student experiences.en_US
dc.description.abstractBu tez, dönem sonu anketleri aracılığıyla toplanan iki dilli öğrenci geri bildirimlerini analiz etmek ve özetlemek için NLP tekniklerini uyguladı. İngilizce ve Türkçe dillerinde açık uçlu yanıtlar içeren veri kümesi, diller arası dilsel nüansları koruyabilen bir modele ihtiyaç duymuştu. Metin üretimi için özel olarak eğitilmiş Llama 2-7b-hf modeli, tutarlı ve bağlamsal olarak uygun özetler üretebilme yeteneği nedeniyle seçilmişti. Veri ön işleme aşaması, bölüm, dönem, ders adı ve şube numarası gibi üstverileri düzenlemeyi, yorumları kelime sayılarına göre ayırmayı ve gizliliği sağlamak için kişisel kimlik bilgilerini kaldırmayı içermekteydi. On kelimeden kısa yorumlar, Transformers kütüphanesinden bir ardışık düzen kullanılarak gruplandırılıp özetlenirken, daha uzun yorumlar ayrıntılı özetleme için üstveri odaklı istemlerle ince ayar yapılmıştı. Analizi daha da geliştirmek amacıyla, “cardiffnlp/twitter-robertabase-sentiment” modeli kullanılarak duygu sınıflandırması gerçekleştirilmiş ve geri bildirimler olumsuz, tarafsız ve olumlu olmak üzere üç farklı kategoriye ayrılmıştı. Değerlendirme metrikleri arasında uzman incelemeleri, bağlamsal uygunluk ve veri kümesinin duygu dağılımıyla mantıksal tutarlılık yer almıştı. Önceki modellere kıyasla, Llama 2 modeli, yorumların genel niyetini ve tonunu koruyarak daha eksiksiz ve tutarlı özetler üretmede üstün performans sergilemişti. Sonuç olarak, bu araştırma, LLM'lerin çok dilli eğitim verilerini işlemedeki etkinliğini ve ders içeriğini geliştirmek için uygulanabilir içgörüler sağlamadaki potansiyelini net bir şekilde vurgulamıştı. Bu çalışmanın sonuçları, gelecekteki araştırmalar için de yol gösterici olacaktı.en_US
dc.identifier.citationPourjalil, K. (2025). Extracting meaningful information student surveys with NLP. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/6422
dc.institutionauthorPourjalil, Kajalen_US
dc.institutionauthorid0009-0000-5832-3062
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectNLPen_US
dc.subjectLlama 2en_US
dc.subjectSurveyen_US
dc.subjectSummarizationen_US
dc.subjectMultilingual analysisen_US
dc.subjectAnketen_US
dc.subjectÖzetlemeen_US
dc.subjectÜretken AIen_US
dc.subject.lccQA76.9.N38 P68 2025
dc.subject.lcshNatural language processing (Computer science).en_US
dc.subject.lcshNatural language processing (Computer science) -- Research.en_US
dc.titleExtracting meaningful information student surveys with NLPen_US
dc.title.alternativeNLP kullanarak öğrenci anketlerinden anlamlı bilgiler çıkarmaken_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Extracting_meaningful_information_student_surveys_with_NLP.pdf
Boyut:
868.19 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: