Analyzing the freeway capacity and examining the improvements via connected and autonomous vehicles
dc.authorid | 0000-0002-2089-8175 | |
dc.authorid | 0000-0002-2089-8175 | en_US |
dc.contributor.advisor | Aksoy, Göker | en_US |
dc.contributor.author | Küçükoğlu, Berkcan | en_US |
dc.contributor.other | Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Yüksek Lisans Programı | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T15:24:01Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T15:24:01Z | |
dc.date.issued | 2022-09-05 | |
dc.department | Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Yüksek Lisans Programı | en_US |
dc.description | Text in English ; Abstract: English and Turkish | en_US |
dc.description | Includes bibliographical references (leaves 56-58) | en_US |
dc.description | x, 58 leaves | en_US |
dc.description.abstract | Technology is getting better and improving each and every day. Transportation systems are getting smarter and more tolerant of human errors. In the near future, it won't be surprising to see autonomous vehicles on our roads. However, this can not happen in one night and there will be a transition phase where conventional and automated vehicles will coexist. Connected vehicle technology will provide many opportunities. Reduced accident rates, reduced emissions, reduced parking requirements, reduced congestion and reliable journeying times are some of these advantages. Micro simulations have been broadly adopted for many evaluations, and there are serious challenges that should be answered. In this regard, simulation model calibration and validation are crucial for evaluating the potential improvements offered by connected car technology. In this research, possible changes happening on the freeway merge sites through the usage of connected vehicle technology tried to be investigated by using a VISSIM simulation model that meets current peak capacities. As a result of the experiments and investigations, it has been found that, when compared to traffic with only conventional vehicles, the vehicle capacity in the research area increases by an average of 5% for every 10% increase in autonomous vehicles. Additionally, it was shown that penetration rates up to 40% had the best results, outperforming all other percentages by a considerable margin. To conclude, the addition of autonomous vehicles for the enhancement of effective traffic management made a significant improvement to the transportation study. However, additional studies and applications of the same logics with various models is advised to improve future studies. | en_US |
dc.description.abstract | Teknoloji her geçen gün daha ileriye gidiyor ve gelişiyor. Ulaşım sistemleri giderek daha akıllı hale geliyor ve insan hatalarına karşı daha toleranslı oluyor. Yakın gelecekte otonom araçları yollarımızda görmek hiç de şaşırtıcı olmayacak. Ancak bu olay bir gecede gerçekleşmeyecek ve şuan kullanılan araçlar ile otonom araçların bir arada kullanıldığı bir geçiş aşaması olacak. Bağlantılı araç teknolojisi beraberinde birçok fırsatı getirecektir. Azalacak kaza oranları, karbon emisyonları, daha az park gereksinimleri, trafik sıkışıklığı ve güvenilir yolculuk süreleri bu gibi avantajlardan bazıları olacak. Mikrosimülasyon modelleri birçok değerlendirme ve araştırma için geniş çapta benimsenmiştir ve yanıtlanması gereken ciddi soruları beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda, simülasyon modeli kalibrasyonu ve doğrulanması, bağlantılı araç teknolojisinin sunduğu potansiyel iyileştirmelerin irdelenmesi için çok önemlidir. Bu araştırmada, mevcut kapasiteleri karşılayan bir VISSIM simülasyon modeli kullanılarak, bağlantılı araç teknolojisinin kullanımıyla otoyol kavşak bölgelerinde meydana gelecek olası değişiklikler araştırılmaya çalışılmıştır. Yapılan deneyler ve araştırmalar sonucunda, sadece konvansiyonel araçların kullanıldığı trafiğe kıyasla araştırma alanındaki araç kapasitesinin otonom araçlardaki her %10'luk artış için ortalama %5 oranında arttığı tespit edilmiştir. Ek olarak, %40'a varan girişim oranlarının en iyi sonuçlara sahip olduğu ve diğer tüm yüzdelerden daha önemli bir farkla gelişim gösterdiği ölçülmüştür. Bununla birlikte, gelecekte yapılacak çalışmaların iyileştirilmesi için ek çalışmalar ve aynı mantığın çeşitli modellerle uygulanması tavsiye edilmektedir. | en_US |
dc.description.tableofcontents | INTRODUCTION | en_US |
dc.description.tableofcontents | Study Purpose and Background | en_US |
dc.description.tableofcontents | Thesis Statement and Objectives | en_US |
dc.description.tableofcontents | Summary of Content | en_US |
dc.description.tableofcontents | LITERATURE REVIEW | en_US |
dc.description.tableofcontents | VISSIM & Model Calibration Knowledge | en_US |
dc.description.tableofcontents | Desired & Traveling Speed Decision | en_US |
dc.description.tableofcontents | Car-following Models and Wiedemann 99 | en_US |
dc.description.tableofcontents | Lane-change Model | en_US |
dc.description.tableofcontents | Connected Autonomous Vehicles | en_US |
dc.description.tableofcontents | Impacts of Autonomous Vehicles | en_US |
dc.description.tableofcontents | Society-wide Effects of Autonomous Vehicles | en_US |
dc.description.tableofcontents | METHODOLOGY | en_US |
dc.description.tableofcontents | Data Collection & Background | en_US |
dc.description.tableofcontents | Field Measurements | en_US |
dc.description.tableofcontents | RTMS Data | en_US |
dc.description.tableofcontents | Experiment Design | en_US |
dc.description.tableofcontents | Building Study Network in VISSIM | en_US |
dc.description.tableofcontents | Parameter Selection & Calibration Effort | en_US |
dc.description.tableofcontents | W-99 Values & Lane-Changing Parameters | en_US |
dc.description.tableofcontents | Desired Speed Distributions | en_US |
dc.description.tableofcontents | Vehicles and AV Compositions | en_US |
dc.description.tableofcontents | Selected AV Behavior and Coexisting with Conventional Vehicles | en_US |
dc.description.tableofcontents | ANALYSIS AND RESULTS | en_US |
dc.description.tableofcontents | Current Traffic Conditions on Study Area and Calibration Verification | en_US |
dc.description.tableofcontents | All Conventional Vehicles Versus All Autonomous Vehicles | en_US |
dc.description.tableofcontents | Coexistence of Autonomous Vehicles and Conventional Vehicles | en_US |
dc.description.tableofcontents | Total Number of Vehicles Passing Through FSM Bridge | en_US |
dc.description.tableofcontents | RESULTS, CONCLUSION AND DISCUSSION | en_US |
dc.description.tableofcontents | Summary and Research Findings | en_US |
dc.description.tableofcontents | Discussion | en_US |
dc.description.tableofcontents | Conclusion and Future Work | en_US |
dc.identifier.citation | Küçükoğlu, B. (2022). Analyzing the freeway capacity and examining the improvements via connected and autonomous vehicles. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11729/5165 | |
dc.institutionauthor | Küçükoğlu, Berkcan | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Işık Üniversitesi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Traffic simulation | en_US |
dc.subject | Parameter calibration | en_US |
dc.subject | Connected vehicle technology | en_US |
dc.subject | Freeway capacity | en_US |
dc.subject | Vissim | en_US |
dc.subject | Trafik simülasyonu | en_US |
dc.subject | Parametre kalibrasyonu | en_US |
dc.subject | Bağlantılı araç teknolojisi | en_US |
dc.subject | Otoyol kapasitesi | en_US |
dc.subject.lcc | TE228.3 .K83 2022 | |
dc.subject.lcsh | Intelligent transport systems. | en_US |
dc.subject.lcsh | Traffic engineering. | en_US |
dc.title | Analyzing the freeway capacity and examining the improvements via connected and autonomous vehicles | en_US |
dc.title.alternative | Otoyol bağlantı kapasitesinin analizi ve bağlantılı araç teknolojisi ile yapılabilecek iyileştirmelerin incelenmesi | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication |
Dosyalar
Orijinal paket
1 - 1 / 1
Yükleniyor...
- İsim:
- Analyzing_the_freeway_capacity_and_examining_the_improvements_via_connec....pdf
- Boyut:
- 3.15 MB
- Biçim:
- Adobe Portable Document Format
- Açıklama:
- MasterThesis
Lisans paketi
1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
- İsim:
- license.txt
- Boyut:
- 1.44 KB
- Biçim:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Açıklama: