Mimari tasarım eğitiminde biyomimikri ve form ilişkisinin kullanımı üzerine bir literatür incelemesi
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2020-12-18
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Hayrullah Kahya
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Tasarım eğitiminde form oluşturma süreci, pek çok farklı alanın esin kaynağı olarak kullanılabildiği bir süreçtir. Bu alanlardan biri olan biyomimikri, doğa ile tasarımı bir araya getirmektedir. Doğadan esinlenilerek tasarlanan çalışmaların bazılarında doğal formların birebir kopyalanarak sonuç ürüne aktarıldığı görülmüştür. Bu yaklaşımla ortaya çıkan ürünler ise doğanın birer taklidi olmaktadır. Tasarım sürecinde doğal formlardan doğayı taklit etmeden de esinlenmek mümkün olabilir. Bununla birlikte, doğadan esinlenerek tasarlamak, tasarım eğitiminde kullanılan yaratıcı yaklaşımlardan biridir. Doğadaki formların soyutlanarak tasarıma aktarılması eğitimde faydalı bir pratik olmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, doğadaki formlardan esinlenen tasarım anlayışının sonuç ürününe yansıması konusu örnekler üzerinden araştırılmış ve tasarım eğitimindeki yansımaları incelenmiştir. Nitel olarak ele alınan araştırma için veriler, veri tabanı tarama yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, biyomimetrik tasarım anlayışında, doğadaki formlardan esinlenilerek yeni ve özgün formlar oluşturulabildiği ve bu yaklaşımının tasarım eğitimine fayda sağladığı tespit edilmiştir.
Design is inspired by many different areas in the form creation process. Biomimicry,one of these areas, combines nature and design. In some nature-inspired works, itwas seen natural forms were copied and directly transferred to the final design. Theproducts that emerge with this approach are imitations of nature. Besides, theconcept of design inspired by nature is one of the creative approaches used in designeducation. Designing by abstracting forms in nature is a beneficial practice ineducation. In this context, designs inspired by nature were investigated throughexamples, and the reflections of the approach in architectural design education wereexamined. The research is qualitative, and the data were collected by databasescanning method. As a result of the study, it was determined that the biomimicryapproach benefited by improving the limits of architectural design education anddeveloped a realistic and creative perspective in students.
Design is inspired by many different areas in the form creation process. Biomimicry,one of these areas, combines nature and design. In some nature-inspired works, itwas seen natural forms were copied and directly transferred to the final design. Theproducts that emerge with this approach are imitations of nature. Besides, theconcept of design inspired by nature is one of the creative approaches used in designeducation. Designing by abstracting forms in nature is a beneficial practice ineducation. In this context, designs inspired by nature were investigated throughexamples, and the reflections of the approach in architectural design education wereexamined. The research is qualitative, and the data were collected by databasescanning method. As a result of the study, it was determined that the biomimicryapproach benefited by improving the limits of architectural design education anddeveloped a realistic and creative perspective in students.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İç mimarlık, Tasarım, Biyomimikri, Biyomimetrik tasarım, Interior architecture, Design, Biomimicry, Biomimetic design
Kaynak
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Özel Sayı/Special Issue
Künye
Ölgen, B. (2020). Mimari tasarım eğitiminde biyomimikri ve form ilişkisinin kullanımı üzerine bir literatür incelemesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 539-551. doi:10.21733/ibad.794983