Grup theraplay® uygulamalarının okul öncesi çocukların sosyal duygusal iyi oluş, psikolojik sağlamlık ve kaygı düzeyleri üzerindeki etkisi

Küçük Resim Yok

Tarih

2025-06-02

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırma, Grup Theraplay® müdahalesinin 36–59 ay arası okul öncesi çocukların kaygı düzeyleri, psikolojik sağlamlıkları ve sosyal-duygusal iyi oluşları üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, ön test–son test kontrol gruplu deneysel desen ile yürütülmüş; İstanbul’da okul öncesi eğitimine devam eden 119 çocuk (deney = 64, kontrol = 55) ile ebeveynleri ve öğretmenleri araştırmaya dâhil edilmiştir. Müdahale grubundaki çocuklara, Theraplay’in dört temel boyutu (yapı, bağlılık, besleme, mücadele) esas alınarak 10 hafta boyunca haftada bir kez 45 dakikalık Grup Theraplay® oturumları uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise olağan sınıf müfredatı sürdürülmüştür. Veri toplama sürecinde, çocukların kaygı düzeyleri Çocuklar İçin Anksiyete Ölçeği (ebeveyn ve öğretmen formları), sosyal-duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlık düzeyleri ise Sosyal-Duygusal İyi Oluş ve Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (öğretmen formu) ile değerlendirilmiştir. Bulgular, deney grubundaki çocukların hem ebeveyn hem öğretmen değerlendirmelerine göre kaygı düzeylerinde anlamlı düşüş yaşadığını ortaya koymuştur. Psikolojik sağlamlık alt boyutlarından keşfetmekten hoşlanma, atılganlık ve öz-kontrol alanlarında da deney grubunda anlamlı gelişmeler gözlenmiştir. Sosyal performans, görev yönelimi ve duygusal istikrar alanlarında ise hem deney hem kontrol gruplarında gelişim saptanmış, ancak gruplar arası fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>.05). Müdahale süreci boyunca yapılan yapılandırılmış gözlemler, olumlu davranışlarda artış ve olumsuz davranışlarda azalma olduğunu göstermiştir. Grup Theraplay’in sınıf ortamında öğretmen eşliğinde, basit materyallerle uygulanabilir olması ve yapılandırılmış ilişki temelli yapısı, bu yöntemi okul temelli erken müdahale programları için uygulanabilir ve etkili bir model olabileceği gözlemlenmiştir.

This study was conducted to examine the effects of Group Theraplay® intervention on anxiety levels, psychological resilience and social-emotional well-being of preschool children aged 36-59 months. The study was conducted with a pre-test-post-test control group experimental design; 119 children attending preschool education in Istanbul (experimental = 64, control = 55) and their parents and teachers were included in the study. Children in the intervention group received 45-minute Group Theraplay® sessions once a week for 10 weeks based on the four basic dimensions of Theraplay (structure, engagement nurture, challenge). In the control group, the usual classroom curriculum was continued. During the data collection process, children's anxiety levels were assessed with the Anxiety Scale for Preschool Children (parent and teacher forms), and their social-emotional well-being and psychological resilience levels were assessed with the PERİK Social-Emotional Well-Being and Psychological Resilience Scale (teacher form). The findings revealed that the children in the experimental group experienced a significant decrease in anxiety levels according to both parent and teacher assessments. The findings revealed that children in the experimental group experienced a significant decrease in anxiety levels according to both parent and teacher evaluations. Significant improvements were also observed in the sub-dimensions of psychological resilience in the experimental group in the areas of enjoyment of exploration, assertiveness and self-control. In the areas of social performance, task orientation and emotional stability, improvements were found in both experimental and control groups, but the difference between the groups was not statistically significant. Structured observations made during the intervention process showed an increase in positive behaviours and a decrease in negative behaviours. The fact that Group Theraplay can be implemented in the classroom environment with simple materials in the presence of a teacher and its structured relationship-based structure makes this method a feasible and effective model for school-based early intervention programmes.

Açıklama

Text in Turkish ; Abstract: Turkish and English
Includes bibliographical references (leaves 102-113)
xiv, 132 leaves

Anahtar Kelimeler

Grup Theraplay®, Kaygı, Psikolojik sağlamlık, Sosyal duygusal iyi oluş, Müdahale programı, Okul öncesi, Group Theraplay®, Anxiety, Psychological resilience, Social emotional well-being, Intervention program, Preschool

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Çoklar Sacaktar, Ö. (2025). Grup theraplay® uygulamalarının okul öncesi çocukların sosyal duygusal iyi oluş, psikolojik sağlamlık ve kaygı düzeyleri üzerindeki etkisi. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.