Yapay zeka destekli etkileşimli hikaye anlatımı: bitmeyecek öykü

dc.authorid0009-0008-9173-921X
dc.contributor.advisorAvcı Tuğal, Sibelen_US
dc.contributor.authorAlkuzu, Merveen_US
dc.contributor.otherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Görsel İletişim Tasarımı Yüksek Lisans Programıen_US
dc.contributor.otherIşık University, School of Graduate Studies, Master’s Program in Visual Communication Designen_US
dc.date.accessioned2025-07-24T08:23:38Z
dc.date.available2025-07-24T08:23:38Z
dc.date.issued2025-06-25
dc.departmentIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Görsel İletişim Tasarımı Yüksek Lisans Programıen_US
dc.departmentIşık University, School of Graduate Studies, Master’s Program in Visual Communication Designen_US
dc.descriptionText in Turkish ; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves 139-142)en_US
dc.descriptionxiii, 233 leavesen_US
dc.description.abstractBu tez çalışması, klasik anlatı biçimlerinin dijital çağın sunduğu teknolojik imkânlarla nasıl yeniden yapılandırılabileceğini araştırmaktadır. Michael Ende’nin Bitmeyecek Öykü adlı eserinde yer alan “Fantazya Tehlikede” bölümü temel alınarak kurgulanan bu projede, kullanıcıya anlatının gidişatını seçimlerle yönlendirme hakkı verip; anlatıyı stabil bir anlatımdan çıkarılarak çoklu yollarla ilerleyen bir yapı kazandırılmıştır. Kullanıcı, yalnızca izleyici değil; seçimleriyle hikâyeyi biçimlendiren aktif bir katılımcı rolündedir. Yapay zekâ bu çalışmada yalnızca teknik bir üretim aracı olarak değil, aynı zamanda anlatının yaratıcı bir bileşeni olarak değerlendirilmiştir. Görsel üretimde hem MidJourney hem de ChatGPT araçları kullanılmıştır. MidJourney’de üretilen görseller daha sinematik kompozisyonlardan oluşurken, CHATGPT tarafından üretilen görseller Studio Ghibli tarzına yakın illüstrasyonlardan oluşmaktadır. Metin üretiminde ise ChatGPT, kullanıcı seçimlerine göre şekillenen alternatif senaryo akışlarının geliştirilmesinde kullanılmıştır. Böylece yapay zekâ, anlatının hem estetik hem de yapısal yönlerine doğrudan katkı sağlamıştır. Proje, senaryo kurgusu, yapay zekâ destekli görsel ve metinsel üretim süreçleri ile etkileşimli bir web tabanlı platformun bütüncül biçimde bir araya getirildiği, çok katmanlı bir deneyim tasarımı modeli olarak yapılandırılmıştır. Anlatı, seçimlerle yönlenen akışı sayesinde kullanıcıya özgü yollar sunarken; görsel ve metinsel içerikler bu deneyimi derinleştiren tamamlayıcı bileşenler olarak işlev görmektedir. Bu bağlamda proje, dijital hikâye anlatımında yapay zekâ temelli içerik üretimi ve kullanıcı etkileşimi ekseninde geliştirilen, uygulamaya dönük bir model olarak literatüre katkı sunmayı hedeflemektedir.en_US
dc.description.abstractThis thesis explores how classical narrative forms can be restructured through the technological possibilities offered by the digital age. The project is based on the “Fantasia in Danger” chapter from Michael Ende’s The NeverEnding Story, and grants the user the ability to influence the direction of the narrative through choices. In doing so, the storytelling is transformed from a fixed structure into a multi-path, interactive narrative. The user is not merely a passive viewer but becomes an active participant who shapes the story through their decisions. Artificial intelligence is considered in this study not only as a technical tool for production but also as a creative component of the narrative. Both MidJourney and ChatGPT were utilized in the visual production process. While visuals generated with MidJourney reflect more cinematic compositions, the ones created through ChatGPT resemble Studio Ghibli-style illustrations. In terms of text generation, ChatGPT was used to develop alternative narrative flows shaped by user choices. Thus, AI has contributed directly to both the aesthetic and structural dimensions of the narrative. The project is structured as a multi-layered experience design model in which narrative scripting, AI-assisted visual and textual production processes, and an interactive web-based platform are integrated as a whole. The narrative offers user-specific pathways through its choice-driven flow, while visual and textual components serve as complementary elements that deepen the experience. In this context, the project aims to contribute to the literature as a practiceoriented model developed at the intersection of AI-based content creation and user interaction within the scope of digital storytelling.en_US
dc.description.tableofcontentsHİKÂYELEŞTİRME VE OYUNen_US
dc.description.tableofcontentsHİKÂYE KAVRAMI VE TANIMIen_US
dc.description.tableofcontentsHİKAYE ANLATIMIen_US
dc.description.tableofcontentsGörsel Hikaye Anlatımıen_US
dc.description.tableofcontentsDijital Hikaye Anlatımıen_US
dc.description.tableofcontentsEtkileşimli Hikaye Anlatımıen_US
dc.description.tableofcontentsOYUN KAVRAMI VE TARİHİen_US
dc.description.tableofcontentsOyun Teorisien_US
dc.description.tableofcontentsİNTERAKTİF MEDYA VE DENEYİM TASARIMIen_US
dc.description.tableofcontentsSANAYİ DEVRİMİ VE DİJİTALLEŞMEen_US
dc.description.tableofcontentsİNTERAKTİF MEDYAen_US
dc.description.tableofcontentsKULLANICI DENEYİM TASARIMIen_US
dc.description.tableofcontentsGRAFİK TASARIM VE ARA YÜZ TASARIMIen_US
dc.description.tableofcontentsYAPAY ZEKAen_US
dc.description.tableofcontentsYAPAY ZEKA TARİHİen_US
dc.description.tableofcontentsYAPAY ZEKA KAVRAMI VE KAPSAMIen_US
dc.description.tableofcontentsKomut (Prompt) Terimi ve Anlamıen_US
dc.description.tableofcontentsYAPAY ZEKA VE İNSAN BEYNİen_US
dc.description.tableofcontentsYAPAY ZEKA VE TASARIM/SANAT İLİŞKİSİen_US
dc.description.tableofcontentsYapay Zeka ile Metinden Görüntü Elde Etmeen_US
dc.description.tableofcontentsBİTMEYECEK ÖYKÜen_US
dc.description.tableofcontentsKİTAP SEÇİMİ: BİTMEYECEK ÖYKÜen_US
dc.description.tableofcontentsBİTMEYECEK ÖYKÜ KİTAP ÖZETİen_US
dc.description.tableofcontentsBİTMEYECEK ÖYKÜ KİTAP ANALİZİen_US
dc.identifier.citationAlkuzu, M. (2025). Yapay zeka destekli etkileşimli hikaye anlatımı: bitmeyecek öykü. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11729/6573
dc.institutionauthorAlkuzu, Merveen_US
dc.institutionauthorid0009-0008-9173-921X
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectKullanıcı deneyim tasarımıen_US
dc.subjectYapay zekaen_US
dc.subjectİnteraktif tasarımen_US
dc.subjectKomuten_US
dc.subjectAlternatif kurguen_US
dc.subjectUser experience designen_US
dc.subjectArtificial intelligenceen_US
dc.subjectInteractive designen_US
dc.subjectScripten_US
dc.subjectAlternative Fictionen_US
dc.titleYapay zeka destekli etkileşimli hikaye anlatımı: bitmeyecek öyküen_US
dc.title.alternativeAI-powered interactive storytelling: the neverending storyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Yapay_zeka_destekli_etkilesimli_hikaye_anlatimi_bitmeyecek_oyku.pdf
Boyut:
13.91 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: