Okul öncesi çocuklara uygulanan Grup Theraplay'in duygu ve davranış sorunları, sosyal yetkinlik düzeyleri ve öz düzenleme becerilerine etkisi

Küçük Resim Yok

Tarih

2025-06-02

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Işık Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırma, Grup Theraplay uygulamasının okul öncesi dönemdeki çocukların duygu ve davranış sorunları, sosyal yetkinlik düzeyleri ve öz düzenleme becerileri üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, bir belediyeye bağlı gündüz bakımevlerine devam eden 4–5 yaş aralığındaki çocuklarla gerçekleştirilmiştir. Çalışma başlangıcında müdahale grubunda 60, kontrol grubunda 52 çocuk yer almıştır. Belirlenen dışlama kriterlerine göre yapılan değerlendirme sonucunda, analizlere müdahale grubundan 49, kontrol grubundan 45 çocuk dahil edilmiştir. Müdahale grubuna 10 oturumluk Grup Theraplay uygulanmış, kontrol grubuna herhangi bir müdahale yapılmamıştır. Veriler, Güçler ve Güçlükler Anketi (GGA), Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği (SYDD-30) ve 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz Düzenleme Ölçeği aracılığıyla öğretmen ve ebeveyn formlarına dayalı olarak toplanmıştır. Buna ek olarak, araştırmacı tarafından müdahale grubundaki çocukların olumlu ve olumsuz davranışlarındaki değişimi daha kapsamlı değerlendirmek amacıyla Çocukların Grup Theraplay’deki Gelişim Değerlendirme Formu da doldurulmuştur. Çalışmanın analizlerinde bağımlı ve bağımsız örneklem t-testleri ile normalize kazanç (gain score) hesaplamaları kullanılmıştır. Araştırmanın başlangıcında, öğretmen verilerine göre Güçler ve Güçlükler, Dikkatsizlik/Hiperaktivite, Duygusal Sorunlar, Sosyal Davranışlar, Öz Düzenleme, Dikkat, Çalışma Belleği, Engelleyici Kontrol ve Sosyal Yetkinlik; ebeveyn verilerine göre ise Öz Düzenleme, Dikkat, Çalışma Belleği ve Engelleyici Kontrol alt boyutlarında, müdahale ve kontrol grupları arasında anlamlı ön test farklılıkları saptanmıştır. Bu nedenle, gruplar arasındaki başlangıç düzeylerini dengeleyerek müdahalenin etkisini daha doğru değerlendirmek amacıyla normalize kazanç (gain score) hesaplamaları yapılmıştır. Öğretmen verilerine göre; Güçler ve Güçlükler, Duygusal Sorunlar, Dikkatsizlik/Hiperaktivite, Öz Düzenleme, Dikkat ve Engelleyici Kontrol alt boyutlarının müdahale grubunun ön test-son test puanları arasında ve son testte müdahale ve kontrol grupları arasında anlamlı farklar saptanmıştır. Davranış Sorunları alt boyutunda ise yalnızca gruplar arası son test karşılaştırmasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Sosyal Davranış boyutunda, son testte gruplar arasında anlamlı fark bulunmuş; her iki grup kendi içinde anlamlı artış göstermiş fakat kontrol grubundaki artış müdahale grubundan daha fazla olmuştur. Ebeveyn verilerine göre ise Güçler ve Güçlükler, Dikkat, Dikkatsizlik ve Hiperaktivite, Öz Düzenleme ve Engelleyici Kontrol alt boyutlarında yalnızca müdahale grubunda anlamlı gelişim saptanmıştır. Ayrıca bazı değişkenlerde yaş, cinsiyet, ebeveyn eğitimi, annenin çalışma durumu ve sosyoekonomik düzey gibi sosyodemografik etkenlerin anlamlı fark yarattığı bulunmuştur. Bulgular, Grup Theraplay’in okul öncesi dönemde yürütücü işlevleri desteklemede ve çocukların çeşitli duygusal ve davranışsal güçlüklerini azaltmada etkili bir müdahale yöntemi olabileceğini ortaya koymaktadır.

This study aims to examine the effects of Group Theraplay on emotional and behavioral problems, social competence levels, and self-regulation skills in preschool children. The research was conducted with children aged 4–5 attending municipal daycare centers. At the beginning of the study, there were 60 children in the intervention group and 52 in the control group. Following evaluation according to exclusion criteria, 49 children from the intervention group and 45 from the control group were included in the analyses. The intervention group received a 10-session Group Theraplay, while no intervention was applied to the control group. Data were collected through teacher and parent forms using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), Social Competence and Behavior Evaluation Scale (SCBE-30), and the Self-Regulation Scale for Children Aged 4–6. Additionally, to more comprehensively assess changes in positive and negative behaviors of children in the intervention group, the Children’s Development Assessment Form for Group Theraplay was completed by the researcher. Dependent and independent sample t-tests and normalized gain score calculations were used in the analyses. At the start of the study, according to teacher data, significant pretest differences between intervention and control groups were found in the subscales of Strengths and Difficulties, Inattention/Hyperactivity, Emotional Problems, Social Behaviors, Self-Regulation, Attention, Working Memory, Inhibitory Control, and Social Competence. According to parent data, significant pretest differences were found in Self-Regulation, Attention, Working Memory, and Inhibitory Control subscales. Therefore, normalized gain score calculations were conducted to control for baseline differences and more accurately evaluate the intervention effect. According to teacher data, significant differences were found both between pretest and posttest scores within the intervention group and between intervention and control groups at posttest in the subscales of Strengths and Difficulties, Emotional Problems, Inattention/Hyperactivity, Self-Regulation, Attention, and Inhibitory Control. In the Behavioral Problems subscale, a significant difference was found only in the posttest group comparison. At posttest, significant differences were found between the groups on the Social Behavior subscale. Although both groups showed significant improvements, the control group's increase was greater than that of the intervention group. According to parent data, significant improvements were found only in the intervention group in the subscales of Strengths and Difficulties, Attention, Inattention/Hyperactivity, Self-Regulation, and Inhibitory Control. Additionally, some sociodemographic factors such as age, gender, parental education, mother's employment status, and socioeconomic level were found to have significant effects on certain variables. The findings suggest that Group Theraplay may be an effective intervention method for supporting executive functions and reducing various emotional and behavioral difficulties in preschool children.

Açıklama

Text in Turkish ; Abstract: Turkish and English
Includes bibliographical references (leaves 126-145)
xv, 164 leaves

Anahtar Kelimeler

Grup Theraplay, Okul öncesi, Öz düzenleme, Sosyal yetkinlik, Duygu ve davranış sorunları, Group Theraplay, Preschool, Self-regulation, Social competence, Emotional and behavioral problems

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Yıldırım, P. (2025). Okul öncesi çocuklara uygulanan Grup Theraplay'in duygu ve davranış sorunları, sosyal yetkinlik düzeyleri ve öz düzenleme becerilerine etkisi. İstanbul: Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.